Aktuella buggar
Inga aktuella buggar inrapporterade
Köp och leverans
Frågor och svar kopplade till köp och leverans.
Hur skaffar jag Freja+?
För att logga in på Kunskapsarenan och i Lärplattformen krävs e-legitimationen Freja+. Läs vår guide Så skaffar du Freja+.
Varför kommer jag inte in i Lärplattformen med lösenord längre?
Nu när vi har lanserat så krävs Freja+ för att logga in. Du som befintlig användare ska ha fått ett mejl som heter Transformering av konto i Lärplattformen. Du behöver klicka på knappen i det mejlet för att transformera ditt befintliga konto för att fungera med Freja+.
Det här gäller dig som redan har ett konto i Lärplattformen:
Via länken i mejlet kommer du få logga in med Freja+. Har du inte skaffat det än? Läs vår guide Så skaffar du Freja+. Observera att du som tidigare har aktiverat Freja bas måste uppgradera till Freja+.
Därefter kommer du till ett registreringsformulär där du fyller i dina uppgifter.
När detta är gjort kommer du vidare in i Lärplattformen. Därmed är ditt konto transformerat och redo att användas.
Det går inte att hoppa över detta då det nu är ett måste för alla att logga in med Freja+ i Lärplattformen. Det gäller både deltagare och administratörer.
Hur betalar jag?
På Kunskapsarenan kan du som köpare välja mellan följande betalsätt:
Direktbetalning
Kortbetalning. Kunskapsarenan accepterar kort från Visa och Mastercard. Kunskapsarenan använder sig av Dintero som betalningsleverantör för kort.
Swish. Kunskapsarenan använder sig av Dintero som betalningsleverantör för Swish och din betalning kommer att ske till Swedbank Pay.
Faktura (företag/organisation)
Inloggade användare som anger en organisation som betalningsmottagare kan välja faktura som betalsätt. Fakturan skickas av säljaren för respektive produkt. Ett köp med produkter från olika säljare innebär därför att du som köpare kommer få flera fakturor från olika säljare. Fakturorna kan se olika ut beroende på vem som är säljare.
Se Kunskapsarenans köpvillkor för ytterligare information om betalningsvillkoren.
Hur loggar jag in?
I Kunskapsarenan finns det en Logga in-knapp i övre högra hörnet. När du går till logga in-sidan kommer du att uppmanas att logga in med Freja+. Alla som vill logga in i KA måste logga in via Freja+. Det kostar ingenting att ladda ner Freja+.
Information om Freja+ på Riksidrottsförbundets webbplats.
Information om Riksidrottsförbundets avtal med Freja.
Kan jag köpa som gäst?
Ja, det kan du. Du kan dock endast använda dig av direktbetalning.
Hur lägger jag till en deltagare på en kurs?
Du som köper en plats på en kurs kan lägga till dig själv eller andra som deltagare. Deltagarens e-postadress är obligatorisk och adressen måste vara unik för den kursen, så att flera deltagare inte kan använda samma e-postadress. Om du har ytterligare information än e-postadressen (så som för- och efternamn) kan du lägga till det också. Deltagaren kommer att kunna ändra och fylla i sina uppgifter när hen får sitt registreringsmejl.
Köparen kan lägga till vilken organisation deltagaren ska tillhöra. Detta kan inte ändras i efterhand.
Hur fungerar Kunskapsarenan och IdrottOnline?
Kunskapsarenan hämtar viss information från IdrottOnline, som till exempel roller. Kunskapsarenan skickar däremot inte tillbaka någon information till IdrottOnline. Den senaste informationen som angavs på en användare i Kunskapsarenan, kommer att sparas i Kunskapsarenan. Ingen information om en användare skickas alltså till IdrottOnline.
När får jag min orderbekräftelse?
När vi mottagit din beställning skickar Kunskapsarenan en orderbekräftelse till din e-post med information om din beställning. Kontrollera alltid din orderbekräftelse och kontakta Kundtjänst eller säljaren för respektive produkt snarast om du har några frågor angående din beställning.
När får jag mitt kvitto?
Vid direktbetalning via kort eller Swish skickar Kunskapsarenan kvitto som anger valt betalsätt. Vid köp av lagerförda varor (böcker och idrottsprodukter) reserveras pengarna vid köptillfället och dras från ditt konto när varorna lämnat lagret. För varor som är restnoterade (dvs. inte finns på lagret utan skickas senare) dras pengarna från ditt konto när de restnoteras och inte i samband med leverans. Vid köp av utbildningar dras pengarna vid köptillfället.
Vi rekommenderar att du sparar kvittot på genomförd betalning och även de villkor som gäller för betalningen och som framgår av kvittot.
Vad har ni för leveranstider?
Lagerförda varor skickas som brev eller paket från vårt lager. Normal leveranstid för brev och paket inom Sverige är 2-5 vardagar. För leveranser utanför Sverige finns ingen normal leveranstid utan leverans sker enligt transportörens villkor.
Jag har betalat med kort eller Swish. När får jag min beställning?
Har du som köpare direktbetalat via kort eller Swish får du en sms-avisering när beställningen lämnar vårt lager. När paketet finns att hämta hos ombud får du en ny sms-avisering. Aviseringen sänds till det mobilnummer som angavs i samband med beställningen.
Jag har betalat med faktura. När får jag min beställning?
Har du valt faktura som betalsätt får du en avisering via e-post när beställningen lämnar vårt lager. Ditt paket levereras till mottagaradressen och du får ett sms med information om att paketet är utlämnat/levererat. Aviseringarna sänds till den e-postadress och det mobilnummer som angavs i samband med beställningen.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Om du inte hämtar ut ditt paket utan låter det gå tillbaka till vårt lager, förbehåller vi oss rätten att debitera postvänd retur med 90 kr inklusive moms. Detta belopp dras av från beloppet som återbetalas för ej uthämtade varor.
Hur får jag tillgång till utbildningarna?
För att få tillgång till ditt digitala utbildningsmaterial eller kurs får du som deltagare ett registreringsmejl till din e-postadress. Deltagaren följer länken, fullföljer registreringen som deltagare och får sedan tillgång till sitt material/kurs. Vid kursstart skickas även ett välkomstmejl till anmälda deltagare. Har deltagaren inte sedan tidigare fullföljt sin registrering gör deltagaren det genom att följa länken i välkomstmejlet i samband med kursstart.
Mejlutskicken sker till den e-postadress som köparen angav i samband med beställningen. Om deltagarens e-postadress är felaktigt angiven eller behöver bytas, kontaktas i första hand kursansvarig för respektive kurs och i andra hand säljaren för kursen. Kontaktuppgifter står i orderbekräftelsen och på produktsidan i Kunskapsarenan.
Tidigare erbjöd SISU Förlag köp av koder som låste upp det digitala utbildningsmaterialet. Dessa koder finns inte längre att köpa utan har ersatts med personliga länkar till anmälda deltagare och som köps via Kunskapsarenan. Tillgång till material i SISU Förlags tidigare plattform ger ej rätt till tillgång till material i Kunskapsarenan.
Kan jag ångra mitt köp eller avboka en kurs?
Ångerrätt och avbokningsvillkor efter köp i Kunskapsarenan varierar för de olika produkttyperna; lagerförda varor, kurs/utbildning och lärgrupp med kurstillfälle respektive digitala självstudier. Den varierar även beroende på om du är konsument eller ej.
Utövande av ångerrätt eller avbokning sker därför på olika sätt beroende på vilken produkt du köpt och valt betalsätt enligt beskrivning nedan.
Ångerfristen om 14 dagar börjar löpa dagen efter den dag du tagit emot varan eller genomfört köpet. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du meddelar oss innan ångerfristen gått ut.
Vad gäller för ångerrätt vid lagerförda varor?
Vid köp av en lagerförd vara har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Kontakta SISU Förlags kundtjänst om du vill utöva ångerrätt för en lagerförd vara.
Kan jag ångra eller avboka en kurs/utbildning eller lärgrupp med kurstillfällen?
Vid köp av en kurs/utbildning eller lärgrupp med kurstillfälle (”kurs”) har du möjlighet att ångra ditt köp fram till datum för kursens “sista dag för avanmälan”. När det datumet har passerat kan köpet av kursen inte ångras. Sker avbokning/avanmälan efter att sista avanmälningsdag har passerat ska därför hela kostnaden för kursen betalas. Detta gäller även vid utebliven eller ofullständig närvaro för enskilda deltagare i kursen. Det går däremot bra att byta deltagare förutsatt att deltagaren inte registrerat sig och verifierat sitt deltagande på kursen.
Avbokning eller byte av deltagare sker direkt till kursansvarig per kurs. Kontaktuppgifter till kursansvarig står bland annat i orderbekräftelsen och på produktsidan i Kunskapsarenan.
Gäller ångerrätten vid digitala självstudier?
Vid köp av digitala självstudier gäller ingen ångerrätt. Vid frågor kontakta i första hand kursansvarig för produkten och i andra hand säljaren av produkten. Kontaktuppgifter står bland annat i orderbekräftelsen och på produktsidan i Kunskapsarenan.
Hur fungerar ångerrätten för enskilda produkter i ett utbildningspaket?
Vid köp av ett utbildningspaket där flera olika produkter ingår och köps samtidigt, gäller ångerrätt och avbokningsvillkor för respektive produkt enligt ovan.
Hur returnerar jag en lagerförd vara?
För att utöva ångerrätt vid en lagerförd vara ska varan returneras till SISU Förlags kundtjänst med information om returen samt till returadress enligt nedan. Varan ska vara i samma skick som när du fick den och returneras utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss att du önskar frånträda avtalet (returnera varan). Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varan innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. När varan tagits emot och registrerats sker återbetalning. Om varan som returneras är i skadat eller trasigt skick, har SISU Förlag rätt att neka återbetalning.
Du kontaktar SISU Förlags kundtjänst för att få ett returordernummer. Du ansvarar själv för returfrakten och står för returkostnaden. Returen skickas med PostNord. När varan tagits emot och registrerats sker återbetalning.
Ange följande information vid en retur:
Kundens namn, telefonnummer och e-postadress
Returordernummer
Leveransadress
Kontonummer (vid direktbetalning, för att kunna sätta in återbetalning för varan) alternativt
Fakturanummer och e-postadress (vid betalning med faktura, för att identifiera rätt faktura att makulera/kreditera)
Returadress:
SISU Förlag c/o Postpac
Maskingatan 6
274 30 Skurup
Hur fungerar återbetalning vid ångerrätt/avbokning?
Om du väljer att utöva din ångerrätt, kommer säljaren för respektive produkt som du begärt återbetalning för att betala tillbaka pengarna enligt samma betalsätt som vid köpet.
Följande gäller om inte annat uttryckligen överenskommits mellan dig och aktuell säljare. Vid direktbetalning återbetalas pengarna till samma konto som pengarnas drogs från. Vid betalning via faktura makuleras fakturan alternativt får du en kreditfaktura. Återbetalning från respektive säljare sker utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då du meddelade aktuell säljare om ditt beslut att frånträda avtalet/utöva din ångerrätt.
Om återbetalningen gäller lagerförda varor som säljs av SISU Förlag sker den inom 14 dagar, förutsatt att varan returnerats inom den tiden. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
Om avanmälan sker före sista avanmälningsdag från kurser/utbildningar och lärgrupper med kurstillfällen, betalar säljaren vid direktbetalning tillbaka pengarna för avanmälda deltagare till ditt konto inom 14 dagar efter att datum för sista avanmälan har passerats. Om du valt faktura, skickas fakturan först när datum för sista avanmälan har passerats så återbetalning blir inte aktuellt.
Hur reklamerar jag en lagerförd vara?
Om en bok eller idrottsprodukt är skadad eller felaktig kan du som köpare reklamera varan. Om du vill göra en reklamation kontaktar du SISU Förlags kundtjänst med ditt ärende och för att få en returavi. Vid reklamation står SISU Förlag för returkostnaden och du får en ny produkt utan kostnad.
Deltagare
Frågar och svar kopplade till deltagare.
Hur kommer jag åt en kurs i Lärplattformen?
För att få åtkomst till en kurs, utbildning eller lärgrupp i Lärplattformen behöver samtliga deltagare logga in och bekräfta sina deltagaruppgifter med Freja+.
Hur fungerar ändringar av deltagaruppgifter i Kunskapsarenan?
Om du hämtar deltagaruppgifter från IdrottOnline och ändrar dessa i samband med ett köp, så kommer de uppdaterade uppgifterna inte att skickas tillbaka till IdrottOnlines medlemsregister.
Om uppgifterna i IdrottOnline är felaktiga kommer de alltså inte att uppdateras i IdrottOnline, utan uppdateringarna sker enbart i Kunskapsarenan. För att uppgifterna ska ändras i IdrottOnline behöver ändringarna ske där.
Kan jag flytta en deltagare från ett kurstillfälle till ett annat?
I dagsläget kan en anmäld deltagare inte flyttas från ett kurstillfälle i Lärplattformen till ett annat kurstillfälle. Om deltagaren behöver/vill byta kurstillfälle behöver deltagaren raderas från det första kurstillfället, och sedan behöver ett nytt köp/anmälan göras via Kunskapsarenan på det rätta kurstillfället.
Hur byter jag eller tar bort en deltagare från en kurs?
Om du behöver byta eller ta bort en anmäld deltagare från en kurs kontaktar du kursansvarig för kursen. Om du inte vet vem kursadministratören är kontaktar du ansvarig instruktör för kursen.
Det är fel mejladress på en deltagare i Lärplattformen, hur gör jag?
Behöver du uppdatera en redan angiven mejladress på en kursdeltagare i Lärplattformen kontaktar du kursansvarig för kursen som sedan uppdaterar mejladressen på kursen i Lärplattformen.
Jag är deltagare på en kurs i Lärplattformen men jag får inga mejl, hur gör jag?
Är du deltagare på en kurs men saknar information om kursen behöver du kontakta kursansvarig för kursen. Kursansvarig kan kontrollera så att det är rätt e-postadress i systemet och/eller skicka ut ett till mejl till dig.
Tänk på att samma e-postadress gäller i hela RF/SISU:s Lärplattform (Learnifier).
Tillgång
Frågor och svar kopplade till tillgång av kurs och/eller fysiska produkter.
Hur får jag tillgång till en kurs/utbildning eller lärgrupp i Lärplattformen?
Deltagare som blivit anmälda till en kurs får ett mejl från Kunskapsarenan/Lärplattformen där deltagaren uppges bekräfta eller revidera sina deltagaruppgifter. Detta sker direkt vid köp av kursplats.
Inför kursstart får deltagaren ytterligare ett mejl från Lärplattformen om att kursen snart startar samt en länk till kursen. Om en deltagare inte bekräftat eller reviderat sina deltagaruppgifter gör hen det i samband med kursstart.
Vad betyder statusen På väg till lager på en fysisk artikel?
Fysiska artiklar som är markerade med På väg till lager i Kunskapsarenan är tillfälligt slut i lager, men de kan beställas och levereras så snart de är åter i lager.
Vad betyder statusen Slut i lager på en fysisk artikel?
Fysiska artiklar som är markerade med Slut i lager kan inte beställas. Slut i lager innebär inte att artikeln aldrig kommer att komma tillbaka in i lager igen. Det betyder att säljaren bestämt att artikeln inte ska kunna beställas innan artiklarna finns på lager igen. Om du har frågor om en produkt som är slut i lager ber vi dig kontakta Kundtjänst.
Vad betyder statusen Fåtal i lager på en fysisk artikel?
Fysiska artiklar som är markerade med Fåtal i lager har endast några få exemplar kvar.
Frakt, distributör och leverans
Frågor och svar kopplade till frakt och leverans.
Vilka fraktpriser gäller inom Sverige?
Följande fraktpriser gäller inom Sverige vid beställning på kunskapsarenan.se
Vilka fraktpriser gäller utanför Sverige?
Vid beställning av lagerförda varor som ska levereras utanför Sverige behöver fraktavgiften samt moms beräknas baserat på det faktiska priset för leveransen till aktuellt land. Det belopp som visas i Kunskapsarenan motsvarar avgiften för en inrikes leverans. För att få korrekt fraktavgift måste beställningen därför ske via e-post eller telefon till SISU Förlags kundtjänst.
Vilka distributörer använder ni för leverans av brev och paket?
Följande distributörer levererar brev och paket:
Brev upp till 250 gram – Postnord.
Brev över 250 gram – Early Bird (tidigare MTD) eller DHL*
Privat- och företagspaket – DHL.
* Brevet läggs i brevlådan eller hängs på dörren. I områden där Early Bird inte erbjuder utdelning anlitas DHL.
Mitt köp är från flera olika säljare, hur fungerar det?
I Kunskapsarenan kan du köpa produkter från flera olika säljare. Det innebär att din order kommer att levereras separat. Har du köpt varor som är tillfälligt slut i lager (restnoterade) kommer även dessa att levereras separat.
Författare eller återförsäljare
Frågor och svar kopplade till författare eller återförsäljare.
Jag är författare eller återförsäljare och vill beställa produkter, hur gör jag?
Vänligen vänd dig till vår Kundtjänst för att få hjälp med din order.
Jag hittar inte svaret på min fråga, vem ska jag vända mig till?
Om du stöter på problem i Kunskapsarenan eller har frågor som ditt förbund eller er portaladministratör i Lärplattformen inte kan svara på – går det bra att vända dig till vår support.
För att kontakta vår support använder du vårt supportformulär.
Vår kundtjänst och tekniska support återkommer till dig så snart de kan, normalt inom 24 timmar (vardagar). Supporten är på plats för att svara på dina frågor varje helgfri vardag mellan kl. 9.00-16.00.