Som lärgruppsledare är din uppgift att vara en form av samordnare och inspiratör. Du ska se till att alla deltagarna i gruppen kommer till tals, mår bra, fungerar på ett bra sätt och kommer framåt i sitt arbete.
Som lärgruppsledare förväntas att du har intresse och engagemang i det aktuella ämnet ni valt att samtala kring. Du ska kunna leda arbetet och samtalet. Vara den som samordnar, inspirerar, strukturerar och sammanfattar. Du ska vara lyhörd för deltagarnas behov, förutsättningar och synpunkter. För deltagare med funktionsnedsättning kan det finnas mer behov av praktisk karaktär för inlärning, metod och verktyg ska styra vad som passar deltagarens förmåga. Ha en kunskap om hur man utvecklar vi-känslan och teamandan.
Din roll
Som lärgruppsledare förväntas du
ha intresse och engagemang i det aktuella ämnet ni valt att samtala kring
kunna leda arbetet och samtalet. Vara en samtalsledare som samordnar, inspirerar, driver på, strukturerar och sammanfattar
vara lyhörd för deltagarnas behov, förutsättningar och synpunkter. Ha en kunskap om hur man utvecklar vi-känslan och teamandan.
Några ledord på vägen
Lyssna
Visa engagemang, uppmärksamhet och intresse när deltagare har ordet. Oavsett om du delar åsikterna eller ej. Alla ska mötas med respekt.
Fråga
Det bästa sättet att få igång ett samtal är att ställa frågor.
Styra
Styr så alla kommer till tals. Det skapar aktivitet och engagemang.
Strukturera
Strukturera arbetet och samtalet, så att gruppen kommer framåt och inte fastnar för länge i en fråga.
Första tillfället
Första gången ni ska träffas kan det kännas ovant för alla även om ni redan känner varandra. Några har kanske inte deltagit i en lärgrupp tidigare och oftast är det ett nytt ämne eller område man står inför. Några kanske tänker att det är som att hamna i skolan igen, men att arbeta i en lärgrupp är annorlunda. Ha därför inte alltför bråttom med att komma igång med själva arbetet. Börja förslagsvis så här:
Möblera
Ställ bord och stolar i en cirkel så att deltagarna lätt kan se varandra utan att behöva vrida eller vända sig. Det gör samtalet enklare. Välj en avskild lokal där ni kan samtala ostört.
Lär känna varandra
Starta med att var och en berättar lite om sig själv. Även om ni känner varandra sedan tidigare är det bra att alla får kom till tals, att få bli sedd. Du som lärgruppsledare kan till exempel be alla berätta om vad de känner till om ämnet eller vilka förväntningar man har.
Lär känna materialet
Dela ut studiematerialet om det redan är valt. Bläddra i boken, häftet eller titta igenom samtalsunderlaget. Diskutera om ni behöver kompletterande studiematerial. Kanske finns det en intressant podd, webbsida eller film som kan passa?
Mjukstarta
Du som lärgruppsledare kan därefter börja med att:
Berätta vad en lärgrupp är.
Berätta lite om SISU Idrottsutbildarna och att ni gör det här i samarbete med oss.
Börja sen en diskussion med följande frågeställningar:
Vad vet vi redan nu i ämnet som vi samlats kring?
Vad vill vi kunna och/eller göra när lärgruppen är över?
Finns det några frågor vi vill ha svar på eller problem vi vill lösa?
Kom överens om ”spelregler” och gör en arbetsplan
Vilka dagar och tidpunkter ska vi träffas? Ska deltagarna kunna delta digitalt och vilket verktyg ska ni i så fall använda? Vilka ”trivselregler” gäller för oss som grupp? Vilka förberedelser behöver vi göra inför varje träff? Hur ska vi göra för att tillfällena ska bli så givande och meningsfulla som möjligt? Sammanfatta detta i en arbetsplan. Det är viktigt att ni tillsammans göra arbetsplanen även om lärgruppsmaterialet redan är bestämt.
Berätta om anordnarskapet
Det är viktigt att den som deltar i lärgruppen vet om att de deltar i SISU Idrottsutbildarnas verksamhet. Det kallar vi för anordnarskap. Din uppgift som lärgruppsledare är att berätta lite kort om vad SISU Idrottsutbildarna är och vad de kan hjälpa till med.
Fortsätta
Efter denna inledning kan arbetet inriktas på det studiematerial som ni valt. Till exempel på texten och diskussionsuppgifterna i lärgruppsmaterialet. Men tänk på att de viktigaste frågorna är de som ni själva formulerar. I slutet av träffen bör ni göra en kort tillbakablick – vad var speciellt intressant och viktigt? Kom även överens om vilka förberedelser som ska göras till nästa träff.
Fortsättningen
När första tillfället är avklarat har ni ”trådar att fånga upp”. När ni träffas igen kan du till exempel göra så här:
Laget runt
Gör en laget runt-runda där deltagarna får berätta om vad de funderat över sedan förra träffen. Klara ut det som var oklart eller tveksamt.
Vad ska göras?
Gå igenom vad som ska behandlas i dagens tillfälle. Tydliggör vilka moment och avsnitt som är aktuella. Ska anteckningar göras… vem gör det?
Stanna upp
Gör då och då korta uppehåll för att klara ut eventuella tveksamheter och för att lyfta fram olika frågeställningar, påståenden eller funderingar.
Avslutning
I slutet av tillfället bör ni göra en kort tillbakablick – vad var speciellt intressant och viktigt? Kom även överens om vilka förberedelser som ska göras till nästa tillfälle.
Tänk på
Variera arbetsformerna så att varje träff blir spännande och rolig. Förutom samtal och diskussioner kan man komplettera med:
Studiebesök – för att skaffa inspiration, nya intryck och ytterligare kunskap.
Fackmannamedverkan – en intressant person eller expert som tillför insikt och kompetens. Förbered egna frågor!
Samverkan – träffa andra lärgrupper för idéutbyte.
Ha kortare inslag av praktik – för att pröva på och förstärka det som behandlas teoretiskt.
Dokumentera – visa upp ert arbete genom exempelvis en utställning.
Sista tillfället
Efter att ha arbetat igenom de sista momenten eller avsnitten kan ni göra en tillbakablick och summering med hjälp av följande frågor:
Vad har vi lärt oss för nytt?
Vad har varit speciellt intressant?
Har vi fått svar på våra frågor och funderingar?
Hur kan vi dra nytta av det vi har lärt oss?
Vad har varit bra i vårt sätt att arbeta och vad skulle vi kunna göra annorlunda?
Ska vi fortsätta med nya ämnen?
Redovisningen
Samtliga manualer för utbildning (scrolla ner till ”utbildning”)
Digital lärgrupp
En digital lärgrupp kan vara ett komplement och bidra till andra mervärden än när man möts fysiskt. Att planera och genomföra en lärgrupp digitalt har flera likheter med en träff i det fysiska rummet.
Här hittar du en praktisk handledning för dig som lärgruppsledare vid en digital lärgrupp.
Ladda ner guiden
De praktiska delarna i denna utbildning har vi samlat i ett häfte som du kan skriva ut och ta med dig till lärgruppsträffarna. Använd häftet för att friska upp minnet och se till så att du använder dig av alla de tips som den här utbildningen ger.