Marknadsföring
I filmen nedan ger Camilla Sand, tidigare marknads- och kommunikationschef på Svenska Ridsportförbundet, utgångspunkter för marknadsföring av ridskolan. Använd reflektionsfrågorna till filmen för att stämma av er situation. Och kom ihåg att nöjda elever och besökare är den bästa marknadsföringen!
Reflektera och samtala:
Hur ser våra målgrupper ut och hur når vi dem? Vilka kanaler ska vi använda?
Hur ser vår marknadsplan ut? Behöver den utvärderas och uppdateras?
Samhällsstöd och samarbetsavtal
Föreningen har möjlighet att söka samhällsstöd eftersom den bidrar till att stat och kommun ska nå sina respektive idrottspolitiska mål. En stor del av bidragen till föreningar fördelas via LOK-stöd (lokalt aktivitetsstöd).
En ideell ridsportförening som är ansluten till Svenska Ridsportförbundet kan söka LOK-stöd för den verksamhet som föreningen ansvarar för och bedriver. Om föreningen samverkar med en privat ridskola är det viktigt att det finns ett tydligt samverkansavtal mellan förening och ridskola. Av avtalet ska framgå hur kriterier för medlemskap i Svenska Ridsportförbundet möts samt hur man uppfyller kraven för att kunna söka LOK-stöd. Detta finns beskrivet i mallen nedan.