Vi har just nu problem med inloggningen via Freja ID+. Vi åtgärdar problemet så snart vi kan!

Ekonomi i ridsportföreningen

Vad roligt att du vill jobba mer aktivt med föreningens ekonomi. Ekonomi är inte så svårt som många kanske tror. Det handlar om att planera, vara noggrann och följa upp. Och det är roligare att jobba med ekonomi när du bättre förstår och kan styra verksamheten genom att sätta siffror på den.

Marknadsföring

Marknadsföring handlar om att utvärdera vad föreningen kan erbjuda, vilka behov medlemmar/kunder har och vad som redan erbjuds. Boken beskriver hur du och övriga ansvariga i verksamheten kan jobba med marknadsföring. I det här avsnittet finns inspirationsfilmer om marknadsföring samt mallar för analys, kommunikation och påverkan.

Marknadsföring av aktiviteter

Vissmålens Ridklubb har utgått från föreningens värden när de har format sina marknadsföringsaktiviteter. Bland annat har ponnyn Birgit (som egentligen är ett får) en viktig roll för att visa upp föreningen. I filmen nedan berättar Maria Stigsson om klubbens aktiviteter.

Reflektera och diskutera

  • Vilka unika aktiviteter finns i din förening?

  • Hur kan föreningen marknadsföra dem till olika målgrupper?

Marknadsföring av ridskola

I filmen ger Camilla Sand, tidigare marknads- och kommunikationschef på Svenska Ridsportförbundet, utgångspunkter för marknadsföring av en ridskola. Använd reflektionsfrågorna till filmen för att stämma av situationen i din förening. Och kom ihåg att nöjda elever och besökare är den bästa marknadsföringen!

Reflektera och diskutera

  • Hur ser föreningens målgrupper ut och hur når föreningen dem? Vilka kanaler ska användas?

  • Hur ser föreningens marknadsplan ut? Behöver den utvärderas och uppdateras?

Mallar

Lathund för medlemskartläggning (pdf), hjälper dig och din förening att göra en medlemskartläggning för att bättre kunna anpassa utbudet utifrån era medlemmars behov och önskemål.

Verktygslåda och lathundar för kommunikation och kommundialog (Ridsportförbundets webbplats), för stöd i ert påverkansarbete.