Marknadsföring av aktiviteter
Vissmålens Ridklubb har utgått från föreningens värden när de har format sina marknadsföringsaktiviteter. Bland annat har ponnyn Birgit (som egentligen är ett får) en viktig roll för att visa upp föreningen. I filmen nedan berättar Maria Stigsson om klubbens aktiviteter.
Reflektera och diskutera
Vilka unika aktiviteter finns i din förening?
Hur kan föreningen marknadsföra dem till olika målgrupper?
Marknadsföring av ridskola
I filmen ger Camilla Sand, tidigare marknads- och kommunikationschef på Svenska Ridsportförbundet, utgångspunkter för marknadsföring av en ridskola. Använd reflektionsfrågorna till filmen för att stämma av situationen i din förening. Och kom ihåg att nöjda elever och besökare är den bästa marknadsföringen!
Reflektera och diskutera
Hur ser föreningens målgrupper ut och hur når föreningen dem? Vilka kanaler ska användas?
Hur ser föreningens marknadsplan ut? Behöver den utvärderas och uppdateras?
Mallar
Lathund för medlemskartläggning (pdf), hjälper dig och din förening att göra en medlemskartläggning för att bättre kunna anpassa utbudet utifrån era medlemmars behov och önskemål.
Verktygslåda och lathundar för kommunikation och kommundialog (Ridsportförbundets webbplats), för stöd i ert påverkansarbete.