Inkluderande ridsport

Det goda ledarskapet inom ridsporten bygger på våra gemensamma värderingar. Tillsammans jobbar vi för att skapa en positiv ridsportanda där alla trivs, tar plats och är trygga. I din roll som ridlärare och ledare har du ett stort ansvar att se och möta varje person precis som den är. I den här kursen får du som ledare verktyg och tips i hur du kan bemöta olika människor utifrån deras specifika behov.

Vad är NPF

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) beror på hur hjärnan arbetar och fungerar och upplevs på olika sätt av olika personer. För de flesta påverkar det vardagen och rätt anpassat stöd kan göra stor skillnad. Genom att lära dig mer om dessa diagnoser kan du som ledare få en större förståelse för individens utmaningar och behov.

Dekorativ bild

Så påverkar NPF

När du lever med en NPF-diagnos har du ofta inte samma filter att kunna sortera och sålla bort intryck och information på samma sätt. Detta kan göra att personen kan bli extra trött och ha svårt att koncentrera sig. NPF följer med genom hela livet.  Det förändras inte över tid, men personen kan lära sig hantera situationer allt bättre.

De vanligaste diagnoserna inom NPF

ADHD

En funktionsnedsättning som påverkar förmågan att koncentrera sig och behålla fokus. Det kan också innebära att man har svårt att sitta stilla, hejda impulser och personen kan uppfattas som okoncentrerad.  

Autism

Personen kan ha svårt att kommunicera och anpassa sig i sociala sammanhang med andra människor. Svårigheter att hantera förändringar eller situationer som är otydliga eller inte följer någon plan eller uppgjord överenskommelse. Ofta blir det stort fokus på några få intressen. 

Tourettes syndrom

Tourettes syndrom innebär att man har rörelsetics och ljudtics under minst ett år. Det är vanligt att barn som har Tourettes syndrom även har tvångssyndrom.  

Språkstörning

En språkstörning innebär svårigheter att utveckla språk och tal i den takt man kan förvänta sig av barnets ålder. Barnet har oftast en i övrigt normal utveckling, men just språkutvecklingen går långsamt. För en del följer språkstörningen med hela livet.

Tänk på

Det här är generella beskrivningar. Alla personer med NPF är individer och ska såklart bemötas därefter. Du kan aldrig bemöta någon enbart utifrån en diagnos utan du behöver bemöta personen som individ och hålla i bakhuvudet att vissa utav den individens beteenden kan bero på NPF.

Hur allvarlig och hur påverkad man är av diagnosen är också såklart individuellt och det finns ett stort spann i hur påverkad man är av NPF.

NPF kan också skilja sig mellan killar och tjejer.

Utmanande situationer

Vissa situationer kan vara extra utmanande för personer med NPF. Nedan kan du läsa mer om vad du som ridlärare/ledare kan behöva vara medveten om.

För någon med adhd

Mycket att göra utan struktur. Här behöver du som ledare jobba med tydlighet och struktur. Alla träningsmoment behöver tydligt gås igenom, du behöver som ridlärare/ledare tänka på att vara mycket tydlig och sedan inte frångå det du sagt eller instruerat omkring. 

Många oförutsedda parallella ljud och rörelser runt omkring. Det är ju såklart en utmaning. Samtidigt är det så att ljud och rörelser är något man vet kommer finnas där när man rider. Låt den aktiva själv känna efter om den orkar med och klarar av de ljuden. Sedan kan du göra enklare justeringar såsom att be samtliga närvarande i ridhuset undvika att prata högt, hojta, tjoa eller liknande. Samma sak om någon är på läktaren.  

Att vara observerad. Här kan du som ridlärare/ledare tänka på att vara lite diskret när du observerar personen. Kanske behöver du inte stå så nära? 

Att tvingas vänta länge utan att ha något att pyssla med. Försök gärna hålla ett jämnt flöde i ridlektionen. 

Komma ihåg fler olika saker samtidigt. Här kan du som ridlärare/ledare tänka på att ge få instruktioner åt gången. Dela upp det i delmoment. 

Att behöva lyssna utan att möjlighet att säga vad man tycker. Det här kan man ju som ridlärare/ledare uppfatta som ett störande moment. Men om du vet och förstår det här så kan du också förstå att personen kanske inte alls ifrågasätter det du säger utan bara behöver säga sin syn på saken.

För någon med autism

Tidspress. Att behöva utföra en uppgift under tidspress eller utan hjälp att fördela tiden till uppgiften. 

Att bli ifrågasatt. Fundera på hur du för fram olika typer av feedback. Tänk mer instruktion än kritik. 

Att få svaret “vi får se”. Svara hellre att du inte vet och kommer återkomma i frågan. Berätta också när du tänker återkomma. 

Oförutsägbara händelser. Oförutsägbara händelser är ju faktiskt ganska vanliga vad gäller ridning. Det betyder att du kan behöva ha en större förståelse för personer med NPF om det skulle inträffa en sådan.  

Förändringar i rutiner. Här behöver du som ridlärare/ledare vara supertydlig. Ett exempel på en dålig idé är att bestämma och berätta om en övning ni ska göra och sedan under lektionens gång växla över till en annan övning. Håll er som klubb och som ridlärare/ledare till de rutiner ni har kommit överens om. 

Tips

Mall om värdskap (pdf)
Här får du som ledare och din förening tips på hur ni kan arbeta för en inkluderande och välkomnande ridskola.

Inkludera fler med NPF inom idrotten (webbplats)
Ett samarbete mellan Riksförbundet Attention och SISU Idrottsutbildarna för att bidra till att öka kunskapen och stärka ledarskapet för att inkludera fler med en NPF-diagnos inom idrotten.