Det stora målet med utvecklingsresorna är att alla som vill ska kunna idrotta hela livet i föreningar, med fokus på glädje och utveckling. För att nå målet behöver föreningar komplettera varandra och samverka både med varandra och med andra aktörer, till exempel skolan. Det ska finns alternativ för människor med olika ambitioner – inom idrottsrörelsen, hela livet.
Läs mer om svensk idrotts förändringsresa och strategiska arbete mot målen 2025
Idrottens uppdrag
De allra flesta barn och ungdomar i Sverige har någon gång under sin uppväxt varit med i en idrottsförening. Det ger idrottsrörelsen ett stort ansvar för att verksamheten bedrivs på ett bra sätt – på barn och ungas villkor.
Här kan du läsa mer om de riktlinjer som finns framtagna gällande barn och ungas idrottande: Riktlinjer för barn- och ungdomsidrott (RF)
En av de fyra värdegrunderna inom idrottsrörelsen handlar om ”Allas rätt att vara med”. Allas rätt att vara med innebär att alla som vill ska kunna vara med utifrån sina förutsättningar. Alla som vill oavsett kön, könsidentitet och uttryck, etnisk och social bakgrund, religion/trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning eller ålder får vara med i föreningsdriven idrottsverksamhet.
Idrottsrörelsens styrande dokument (RF)
Tips!
Bemötande och indelning av grupper = Vikten av att alla blir sedda och att det alltid är vi ledare som delar in eleverna i grupper. Det gäller i alla situationer.
Tydlighet = Visa tydligt när du instruerar barn och ungdomar. Barn tar till sig instruktioner på olika vis, exempelvis muntligt, genom illustrationer eller att praktiskt visa hur övningen går till.
Ge riktat beröm = Alla barn mår bra av att höra att man gjort något bra.
Undvik led = Försök skapa så mycket rörelse som möjligt genom att undvika köbildande och att fler individer ska fokusera på sin egen insats och inte på de andra barnen runt omkring.
Fakta och argument – fler barn och unga till idrotten
Framtidens idrott ska inspireras av förändringarna som sker i samhället. Trösklarna måste sänkas och det måste gå att idrotta på fler olika sätt. Trenden är nämligen att människor lever mer och mer olika liv. Samtidigt måste våra idrottsföreningar, med förbundens stöd, utforska nya sätt att fånga människors engagemang.
Ingen tvivlar på att idrott i förening är bra både för individen och samhället. Bättre hälsa och social sammanhållning är bara några av de vinster som idrotten ger. Samtidigt ser vi att många slutar idrotta i förening redan i 11-årsåldern, en trend som kräver nytänkande för att kunna brytas. Genom samverkan med skolan så ökar möjligheten till att rekrytera barn som ännu inte hittat till idrottsrörelsen, barn som kanske slutat i en idrott men vill prova något nytt, barn som vill utvecklas på nytt inom idrottsrörelsen.
Utvecklingen visar att många barn och unga inte når upp till rekommendationerna om 60 minuters aktivitet om dagen. Samtidigt ökar den psykiska ohälsan i denna grupp. Ett samarbete mellan kommun, skola och idrottsföreningar är en möjlig väg för att öka ungdomars välbefinnande.
Sociala effekter av att vara med i en förening
Att vara fysiskt aktiv tillsammans med andra ger förutsättningar för många positiva sociala effekter.
Idrott i förening ger barn möjlighet att röra på sig, utmana sig själva och ha roligt tillsammans. Att lära sig nya saker och ta ansvar i en tillåtande miljö tillsammans med andra ökar självförtroendet. I en idrottsförening kan man känna gemenskap och hitta nya vänner. Idrotten är ett socialt och samhälleligt kitt som ger vänskap och meningsfullhet i vardagen och en känsla av sammanhang som är så viktig för framtidstro och tillhörighet i samhället.
På samhällsnivå bidrar idrott i förening både till bättre folkhälsa och integration.
Föreningens effekter av samverkan med skola
Rörelse och idrott har positiva effekter på barns livskvalitet och på vårt samhälle i stort. Samtidigt har idrottsrörelsens prövningar växt med anledning av coronapandemin. Dessutom kvarstår tidigare identifierade utmaningar där färre än tidigare söker sig till föreningsidrotten och allt fler lämnar den i tidig ålder. Det idrottsrörelsen identifierat och tillsammans kraftsamlar för att förändra genom Strategi 2025 är viktigare än någonsin.
För föreningar gör samverkan med skolan att man når många barn och vårdnadshavare, vilket både kan bidra till folkhälsa och föreningens utveckling och tillväxt.
Effekter av att nå de som är minst aktiva
Vi vill med denna satsning skapa bättre förutsättningar för alla, men framför allt för de som rör sig allra minst. Det är denna grupp som är i störst behov av ökad fysisk aktivitet – och där hälsofrämjande insatser gör mest nytta.
Forskning visar att det är fler flickor än pojkar som inte kommer upp i den rekommenderade nivån av fysisk aktivitet. Vi vet också att de som idrottar i förening på fritiden i större utsträckning rör på sig tillräckligt mycket. Men föreningsdeltagandet är lägre för vissa grupper, som barn med funktionsnedsättningar, barn från socioekonomiskt svaga hushåll och flickor med utländsk bakgrund.
Att alla som vill ska kunna idrotta hela livet i föreningar, med fokus på glädje och utveckling är ett av idrottsrörelsens mål.
Skolsamverkan – så går det till
Skolan är en unik plats där ni kan möta mängder av barn. Vill ni vara med och påverka en stillasittande trend hos barn och skapa en kultur där rörelse är en naturlig del av deras vardag?
Vi vet idag att fysisk aktivitet är bra för barns mående. Samtidigt visar forskningen att barn och unga rör sig för lite och är stillasittande en för stor del av dagen. Här kan idrottsrörelsen vara med och bidra och samtidigt själva utvecklas och växa. Men verksamheten behöver utvecklas med fokus på rörelseförståelse så att fler ska vilja, våga och kunna vara aktiva.
I filmen nedan hör ni om vilka fördelar som finns för föreningar som samarbetar med skolan.
I skolans uppdrag står att skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. Dock skiljer det sig mycket från skola till skola hur denna fysiska aktivitet utformas.
Många skolor är positiva till samverkan med idrottsföreningar och vill gärna ha besök under skoldagen eller på fritidstid. Kanske passar det att er förening bidrar med aktiviteter under en friluftsdag eller i anslutning till skoldagen? Kan ni inte komma ut dagtid till skolan kanske skriftlig information om er verksamhet kan vara ett sätt att nå barnen. Fråga om skolan kan ge informationen vidare till barn och deras vårdnadshavare.
Reflektera
På vilka sätt kan er förening samverka med skolan?
Vilka värden finns det för er förening?
Vilka värden finns för skolan och barnen?
Kan alla barn delta utifrån sina förutsättningar och sin ambition i er förening?
Hur kan er förening utvecklas för att vara mer inkluderande?
Kan ni samverka med andra föreningar och gå ut med gemensam information för att på så sätt underlätta för skolan?
Att tänka på vid mötet med barn i skolmiljö
I skolan möter du en bred målgrupp med olika grad av intresse för idrott och rörelse – beroende på tidigare erfarenheter, förutsättningar och behov. Därför är det viktigt att du som ledare och tränare anpassar och skapar valmöjligheter för att få fler att vilja, våga och kunna vara aktiva.
Även arenorna och ytorna kan vara annorlunda och antal deltagare per aktivitet kan skilja sig mycket.
Vad blir viktigt att tänka på när du ska leda aktiviteter i skolan?
Hur gör du för att anpassa aktiviteten så att många elever kan
vara aktiva samtidigt?Hur gör du för att ge eleverna valmöjligheter för de olika momenten?
Kom ihåg att du som ledare är viktig och kan göra stor skillnad!
Att tänka på efter besök på skolan
Hur håller ni dialogen levande efter första besöket på skolan?
Hur kan ni samverka framåt?
Hur får du fler elever från skolan att vilja komma och pröva på
er verksamhet i föreningen?
Vill ni ha hjälp att utveckla er verksamhet och samverka med skolan?
Hör av er till kontaktpersonen för Rörelsesatsningen i skolan på ert RF-SISU distrikt.
Material och inspiration
Inspireras av hur basketföreningen ökade antalet medlemmar med hjälp av skolsamverkan, se filmen After school Helsingborg.
Har du som förening koll på om ditt förbund har tagit fram ett skolkoncept? Gå in på sidan Inspiration till rörelse och idrott och se efter.
Kunskap och stöd för att inkludera flera och utveckla er verksamhet
Introduktionsutbildning för tränare
Denna introduktionsutbildning är tänkt att ge dig en första inblick i vad det innebär att vara tränare och ledare inom idrotten, men framför allt inspirera dig till ett spännande och viktigt uppdrag. Utbildningen är öppen för alla och framtagen av SISU Idrottsutbildarna.
Möte med idrottare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
I samarbetet med Riksförbundet Attention har SISU Idrottsutbildarna och Riksidrottsförbundet tagit fram ett utbildningsmaterial för tränare kring att möta idrottare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).
Möte med idrottare med funktionsnedsättning
I samarbete med Parasport Sverige har SISU Idrottsutbildarna och Riksidrottsförbundet tagit fram ett utbildningsmaterial i syfte att stödja och vägleda tränare i en idrottsförening som möter idrottare som har en funktionsnedsättning.
Har er förening verksamhet för barn med funktionsnedsättningar kan ni registrera föreningen på Parasportens sida Parame. Där får ni möjlighet att komma ut med information, lyfta prova-på dagar, läger och andra arrangemang som er förening ordnar.
Trygga och inkluderande idrottsmiljöer
Här kan ni läsa mer om trygg och inkluderande idrott. Det betyder en idrott fri från mobbning, trakasserier, hot, våld och övergrepp. En idrott där alla känner sig välkomna och delaktiga och får delta och utvecklas efter sina egna förutsättningar. Webben riktar sig till dig som är förtroendevald, anställd, ledare eller tränare i en förening eller ett förbund. Den syftar till att stötta ert arbete med inkludering och trygghet genom att ge kunskap, skapa reflektion, samtal och förhoppningsvis handlingskraft, vilja och mod att förändra.
Lär er mera om rörelseförståelse inom idrotten
Vill er förening lära er mer om rörelseförståelse och utveckla er verksamhet för att få fler att vilja, våga och kunna vara aktiva i samverkan med skolan? Vi har utformat en utbildning som genomförs av RF-SISU distrikten inom Rörelsesatsning i skolan. Utbildningarna kan genomföras i sin helhet (3 timmar) eller i delar utifrån behov och önskemål.
Innehåll utbildningen för skola
Rörelseförståelse, vad är det?
Organisation, struktur och rutiner.
Ledarskapets betydelse för arbetet.
Konkreta tips och ideer.
Innehåll utbildning för ledare i förening som ska möta barn i skola
Syfte
Att bidra med kunskap, idéer och verktyg för att öka rörelseförståelsen i mötet med barn i skolmiljö och nya barn i föreningen.
Att skapa förståelse för skolans arenor och dess förutsättningar.
Att synliggöra ledarskapets betydelse för att göra skillnad.
Mål
Att få fler barn fysiskt aktiva och i rörelse.
Att utveckla ett samarbete för att skapa trygga och inspirerade miljöer för att få fler barn och unga i fysisk aktivitet och rörelse.
Att ge deltagarna konkreta tips på hur de kan presentera, möta och genomföra sin idrott på ett inkluderande och tillgängligt sätt.
Att skapa samtal kring hur er förening kan skapa långsiktig samverkan med skola.