Värdegrundsarbete
En värdegrund representerar de grundläggande värderingar som en verksamhet ska följa. Inom samtliga specialidrottsförbund som är medlemmar inom Riksidrottsförbundet ska idrottens fyra grundläggande principer vägleda all verksamhet.
Specialidrottsförbund och föreningar kan i sin tur ha egna värdegrunder och som medlem inom idrottsrörelsen har du ett ansvar att aktivt leva enligt, arbeta för och agera enligt den värdegrund som finns inom den idrott och i den föreningen som du representerar. Svensk Simidrotts värdegrund är densamma som Riksidrottsförbundets och ska vara vägledande för alla föreningar med verksamheter och medlemmar inom Svensk Simidrott.
Idrotten och Svensk Simidrotts fyra grundläggande principer
Dessa är vägledande för all verksamhet som bedrivs av Riksidrottsförbundets (RF) medlemsförbund och deras föreningar.
Glädje och gemenskap
är starka drivkrafter för att idrotta. Vi vill bedriva och utveckla all verksamhet så att vi ska kunna ha roligt, må bra och utvecklas under hela livet.
Demokrati och delaktighet
i en förening ska alla medlemmars röst ha lika värde. Alla ska ha möjlighet att få vara med och bestämma om och ta ansvar för sin verksamhet.
Allas rätt att vara med
innebär att alla som vill ska kunna vara med utifrån sina förutsättningar. Alla som vill får vara med i föreningsdriven idrottsverksamhet, oberoende av kön, könsidentitet och uttryck, etnisk och social bakgrund, religion/trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning eller ålder.
Rent spel
och ärlighet är en förutsättning för tävlande på lika villkor. Det innebär att följa överenskommelser och leva efter god etik och moral. Detta inkluderar bland annat att aktivt arbeta mot dopning, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot diskriminering, trakasserier, kränkningar och våld såväl på som utanför idrottsarenan.
Idrotten vill
De fyra grundprinciperna ingår i RF:s idéprogram Idrotten Vill. Idéprogrammet formulerar visionen om att bidra till en hållbar värld och de värderingar och de ställningstaganden som idrottsrörelsen bygger på.
Idrotten Vill – Idrottsrörelsens idéprogram | Riksidrottsförbundet.
Föreningens värdegrund
Värdegrunden representerar en förenings gemensamma värderingar som alla medlemmar inom föreningen har ansvar för att följa. Värdegrunden belyser spelregler och synsätt som är viktiga för föreningen. Kort sagt: Värdegrunden beskriver vad föreningen står för.
Dessa värderingar ska efterlevas av dig och alla andra inom föreningen när det gäller vad ni säger, vad ni gör och hur ni beter er. Föreningens värderingar bör tydligt kommuniceras till samtliga medlemmar och genomsyra hela verksamheten i allt – från genomförandet av årsmötet till de dagliga aktiviteterna. Det är viktigt att värdegrunden är "levande", det vill säga att ledare och aktiva hela tiden pratar om den och arbetar med den. Det gäller att gå från ord till handling.
Konkretisera värdegrunden
I samtalsunderlagen Att ta värdegrunden från ord till handling (pdf) och Svensk Simidrott och idrottens värdegrund (pdf) finns material om hur du kan arbetar för att konkretisera värdegrunden.
Undersök och reflektera
Hur beskriver din förening den gemensamma värdegrunden?
Hur påverkar föreningens värdegrund hur du agerar som tränare?
Hur efterlever du föreningens värdegrund?
Registerutdrag och referenser
Från 1 januari 2020 ska alla idrottsföreningar inom Riksidrottsförbundet (RF) begära in och kontrollera begränsade utdrag från belastningsregistret för alla ledare som har direkt eller regelbunden kontakt med barn under 18 år.
Att begära in dessa utdrag är en del av föreningens förebyggande arbete för att skapa trygga idrottsmiljöer. Observera att de begränsade registerutdragen endast visar grova brott som mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, barnpornografibrott eller grovt rån.
Att visa upp utdragen är något som alla bör göra, oavsett hur länge en person har verkat i en förening eller hur väl alla känner varandra. Det är viktigt att skapa en rutin för att med viss regelbundenhet kontrollera utdragen, exempelvis vartannat år. Om du som ledare inte uppvisar utdrag kan föreningen pausa ditt ledaruppdrag under tiden.
Genomförande
Det är den som utdraget avser som själv begär ut det hos Polisen.
Utdraget visas för den/de som styrelsen utsett.
Mottagandet antecknas, enklast med en bock i en lista eller på IdrottOnline.
Utdraget lämnas tillbaka, det får aldrig sparas.
Information om registerutdrag (pdf).
Om utdraget inte är tomt
Lagen säger inget om hur en förening ska agera om personen har begått något brott som syns i det begränsade registerutdraget, men barnets bästa ska alltid sättas i främsta rummet när det fattas ett beslut. Om registerutdraget visar domar som rör sexualbrott, barnpornografibrott, mord, dråp och olaga tvång bör medlemmar ur styrelsen ta ett samtal med berörd person och förklara att arbete med barn inte är lämpligt.
Har du eller styrelsen frågor kan ni alltid höra av er till RF/SISU-distriktets sakkunniga i barn- och ungdomsfrågor eller till RF:s idrottsombudsman.
Information om RF:s idrottsombudsman | Riksidrottsförbundet.
Referenser
Det är viktigt att du och andra ansvariga tar referenser när någon söker en tjänst eller ett uppdrag i föreningen och kontrollerar att personen är lämplig för rollen. Det är ingen rättighet att vara ledare inom föreningsidrotten – det är en viktig roll och det är väsentligt att alla inom verksamheten har goda intentioner och vill alla aktivas bästa.
Strukturer och rutiner
Det förebyggande arbetet för att skapa trygga idrottsmiljöer i en förening handlar till stor del om att skapa strukturer och rutiner. Föreningen kan till exempel ha rutiner för kontinuerlig utbildning av ledare och förtroendevalda när det gäller föreningens värdegrund och trygg idrott.
Rutiner gör det tydligt för dig och för alla medlemmar vilket stöd som finns att få och hur föreningen ställer sig i olika frågor. En tydlig struktur kring till exempel återkommande utbildningar leder till att fler har kunskap om hur de kan skapa en trygg idrottsmiljö. När föreningen återkommande informerar om och utbildar kring trygga simidrottsmiljöer vågar fler säga till om något har hänt eftersom de vet hur detta kommer att hanteras i föreningen. Styrelsen ansvarar för att fastställa och kommunicera föreningens policyer och strukturer. Du som tränare eller ledare är sedan ansvarig för att verksamheten bedrivs i linje med dessa styrdokument.
Gruppens spelregler
Att gemensamt bestämma strukturer och rutiner tillsammans med de aktiva gör att de vet vad som förväntas när de kommer till en träning eller tävling. Detta skapar trygghet i gruppen. Ett exempel på hur du kan arbeta med strukturer och rutiner med de aktiva är att gemensamt arbeta fram gruppens spelregler.
Precis som filmen tar upp finns det olika typer av regler som gruppen bör komma överens om. Strukturregler hjälpa de aktiva att känna sig trygga genom att de vet vad de kan förvänta sig, till exempel regler för vad alla ska göra före och efter träningen. Trivselregler är också viktiga för att stärka ett positivt klimat i gruppen, till exempel regler om hur de aktiva ska bete sig mot varandra och vad de ska göra om någon beter sig illa.
Gruppens spelregler (pdf) tydliggör hur du kan arbeta med spelregler i din verksamhet.
Trygghetsarbetet i den dagliga verksamheten
Att komma överens om gruppens spelregler är ett sätt att jobba med miljön och tryggheten i gruppen du leder. Det avgörande för ett långsiktigt deltagande inom simidrotten är att en individ mår bra i det sammanhang hen befinner sig i. Men att arbeta för en trygg idrottsmiljö kräver kontinuitet och progression – det räcker inte att vid ett tillfälle diskutera hur aktiva och ledare ska vara mot varandra. De satta reglerna bör innefatta hela verksamheten och diskuteras återkommande.
Du som möter simidrottarna har möjlighet att i den dagliga verksamheten diskutera och jobba med sådant som stärker alla i gruppen. Bland annat kan du utbilda de aktiva i deras rättigheter, hur de bör behandla varandra och vart de kan vända sig om de behöver prata med någon eller om något har hänt.
Under Att ta samtalet vidare, För aktiva finns åldersanpassat material som du kan arbeta med i din grupp.
Delaktighet och involvering
De aktiva har rätt att få vara delaktiga och involverade i de beslut som rör dem och ha möjligheten till inflytande över verksamheten. Detta slås bland annat fast i barnkonventionen. Om de aktiva blir vana att vara delaktiga och tycka till om sin verksamhet, så ökar chansen att de vågar berätta för någon vuxen, tränare eller ledare om sådant som inte känns bra.
Barnkonventionen Artikel 12
Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter utifrån barnets ålder och mognad.
Inre motivation
Delaktighet är också en grundpelare i att uppleva inre motivation, det vill säga att drivkraften att göra saker kommer inifrån. Inre motivation ger oftast bäst effekt då den är stark håller länge och ökar ansträngningen.
Delaktighet är ingenting som uppstår av sig självt eller sker automatiskt bara för att någon har bestämt att de aktiva ska vara delaktiga. Det räcker inte heller att fråga gruppen en gång. Delaktighet är i stället något de aktiva behöver lära sig. Som tränare kan du skapa förutsättningarna för detta varje dag. Det kan du göra genom att ställa frågor och lyssna på alla, inte bara de som ropar högst.
Du som tränare har säkert en hel del regler och direktiv som du vill att de aktiva ska följa under träning och tävling. För att öka sannolikheten att de aktiva följer regler och direktiv är det viktigt att de får vara delaktiga och involverade när reglerna tas fram. Nedan finns exempel på hur du kan arbeta med delaktighet inom simidrotten i olika åldrar.
Simidrottare 4-8 år
Låt simidrottarna vara med och bestämma lek eller en del av en övning. Det kan till exempel vara färgen på ballongen (lek) som ni blåser upp i simundervisning, vilken bokstav de ska flyta som, vilket simsätt som ska simmas eller hur de ska hoppa från kanten.
Efter varje träning kan du fråga dem vad de tyckte var roligast under träningen. Då är det lättare för dig att planera och lägga in moment i träningen som du vet att dina simidrottare gillar.
Simidrottare 9-12 år
Låt simidrottarna vara med och bestämma terminsplaneringen. Fråga gruppen vad de önskar göra eller lära sig under terminen. Vill de ha något läger eller göra någon social aktivitet?
Kunskap och inflytande över den egna träningen. Låt simidrottarna bestämma del av uppvärmningen, till exempel genom att alla får bestämma en arm-, puls-, rörlighets- eller styrkeövning var. Du kan också låta dem bestämma en del av ett träningspass som till exempel en viss serie, en övning, insim eller avsim. Genom att du som ledare eller tränare förklarar varför ni gör vissa övningar eller moment på träningen så lär sig simidrottarna hur och varför ni bygger upp ett träningspass på ett visst sätt.
Du kan också ge dem i uppgift att skriva ett eget träningspass som de ska genomföra. Beroende på ålder och kunskap kan du ge dem vissa riktlinjer till exempel strukturen på passet, hur långt det ska vara eller om det ska innehålla något speciellt moment.
Ha utvärderingar i slutet av varje termin. Dela upp simidrottarna i olika grupper och låt dem diskutera och skriva en utvärdering. Ställ exempelvis frågor om vad de har tyckt varit roligt under terminen och vad de önskar göra mer av nästa termin.
Simidrottare 13 år och äldre
Simidrottarråd - Ett sätt att arbeta med delaktighet mellan simidrottarna och dig som tränare eller ledare är att skapa forum för de aktiva. Ett exempel är med ett simidrottarråd. Rådet fungerar som en länk mellan de aktiva och ledarna men kan även fungera som en länk mellan de aktiva och styrelsen. Deltagarna i rådet väljs av de aktiva för att representera deras gemensamma åsikter till de i ledande position, som en möjlighet att påverka verksamheten dem befinner sig i.
Låt simidrottarna göra egna träningspass eller ansvara för del av träningspasset som uppvärmningen, landträningen eller någon serie. Beroende på ålder och kunskap kan du ge dem vissa riktlinjer till exempel strukturen på passet, hur långt det ska vara eller om det ska innehålla något speciellt moment. Genom att du som ledare eller tränare förklarar varför ni gör vissa övningar eller moment på träningen så lär sig simidrottarna hur och varför ni bygger upp ett träningspass på ett visst sätt.
Ha enskilda samtal med simidrottarna där du pratar med dem om deras önskemål, ambitioner och drömmar med sin träning för att lättare kunna göra en planering som matchar deras önskemål. Tänk på att aldrig vistas ensam i ett rum med simidrottaren. Ha gärna samtalet på till exempel läktaren i simhallen.
Genomför utvärderingar. Gör utvärderingar terminsvis. Dessa kan genomföras enskilt på papper eller digitalt där deltagarna får vara anonyma. De kan också genomföras som gruppdiskussioner där gruppen skriver ner sina önskemål om verksamheten. Passa på att fråga om önskemål inför kommande termin/år för att ha det som grund när du gör planeringen framöver. Ställ också frågor om läger, sociala aktiveter med mera.
Reflektera
Fundera kring de här frågorna och diskutera gärna med någon i din närhet.
Vilka möjligheter har de aktiva att vara delaktiga i den del av föreningens verksamhet där de befinner sig?
Vad kan du göra för att förbättra förutsättningarna för att de aktiva ska vara delaktiga i verksamheten?
Vilka möjligheter har du som tränare att vara delaktig och påverka föreningens verksamhet?
Tillit och förtroende
Ditt ledarskap påverkar klimatet i gruppen, det vill säga vilken typ av normer, värderingar och kultur som finns i gruppen. Hur du agerar i olika situationer är avgörande för om dina aktiva ska känna tillit till dig och ha förtroende för dig samt känna sig trygga, trivas och må bra i din verksamhet. Dina beteenden behöver vara förutsägbara och konsekventa – de aktiva bör veta vad de kan förvänta sig av dig som tränare eller ledare.
Skapa en trygg miljö
Känner de aktiva tillit och har förtroende för dig är det mer sannolikt att de vågar berätta och anförtro sig till dig när de inte mår bra eller om något inte står rätt till.
Genom att skapa en miljö och ett klimat i gruppen där alla kan känna sig trygga, sedda och välkomna kan du skapa förutsättningar för att de aktiva ska ha förtroende för dig. Du kan skapa en trygg miljö på flera olika sätt, till exempel genom att säga till när någon inte beter sig enligt gruppens spelregler eller säger något kränkande. Genom att säga ifrån och markera mot kränkande behandlingar visar du att alla är välkomna och respekterade för dem de är.
När det handlar om att visa och instruera aktiva är det viktigt att du först frågar om det är okej ifall du behöver ta i den aktiva. Det är också bra att informera om vad du ska göra och varför. Tänk på att det alltid ska vara minst två vuxna tränare eller ledare under aktiviteter.
Glädje och gemenskap
Som tränare är du en viktig pusselbit för att de aktiva ska få uppleva glädjen och gemenskapen i simidrotten. Du kan utforma träningen så att de får möjlighet att lyckas och utvecklas. Genom att fokusera på vad de aktiva gör bra och ge dem positiv feedback bidrar du till att öka den positiva upplevelsen av simidrotten. Stöd och positiv feedback ökar möjligheten att de aktiva vill fortsätta utvecklas, vågar prova nytt och utmanar sig själva.
Variera gruppindelningen under träning och tävling så att alla får möjlighet att träna med och lära känna alla i gruppen. Sociala aktiviteter utanför träningen kan också hjälpa deltagarna att lära känna varandra bättre. Gemenskap och tillhörighet i en grupp är, precis som delaktighet, en viktig grundpelare för att de aktiva ska uppleva inre motivation.
Samtalskultur
Genom att låta de aktiva få prata till punkt och lyssna på dem utan att avbryta dem visar du att du värdesätter deras åsikter. Det gör det lättare för de aktiva att visa sig sårbara och dela jobbiga erfarenheter och känslor. Det ska vara okej att prata om både roliga och jobbiga saker och att visa olika typer av känslor.
De aktiva bestämmer om de vill delta
Det kan låta hårt, men du kan inte tvinga någon att göra något. Det du kan göra är att erbjuda en rolig och utvecklande verksamhet. Självklart ska du stötta och motivera de aktiva att genomföra aktiviteten och förklara för dem varför de bör gör vissa saker, men det är i slutändan upp till den aktive om hen vill delta eller inte. Det är till exempel inte okej att tvinga en deltagare i simundervisningen att doppa huvudet eller hoppa från kanten. Om deltagaren inte vill ska du respektera det beslutet. Detsamma gäller övrig simidrottsträning.
Våga fråga!
Visa de aktiva att du bryr dig om hur de mår och att du finns tillgänglig om de vill prata. Våga fråga om något inte verkar vara okej.
Maktförhållanden
Att vara tränare och ledare i en idrottsförening innebär alltid att befinna sig i en maktposition då du leder verksamheten som de aktiva befinner sig i. Att vara i en maktposition betyder att du har ett ansvar att arbeta förebyggande och våga agera om någonting sker i verksamheten.
Formell och informell makt
Inom idrottsrörelsen finns riskfaktorer när det gäller olika typer av våld. Ett exempel är relationen mellan dig som tränare och de aktiva eftersom det är en nära relation som präglas av en beroendeställning. Begreppet beroendeställning syftar till att de aktiva är beroende av dig som ledare då du har en viktig roll i deras möjlighet att lyckas och utvecklas inom idrotten. Detta exempel bygger på formell makt, men det finns även informell makt inom idrotten som bygger på sociala hierarkier eller status och som kan leda till beroenderelationer. Lär dig mer om formell och informell makt i filmen nedan.
Som tränare och ledare har du en viktig roll för de aktiva inom verksamheten. Du är en förebild och auktoritet, och du har kunskap kring hur simidrott bedrivs. Många aktiva kan därför känna uppskattning och till och med kärlek för dig som tränare. Denna beundran skapar en maktsituation som kan utnyttjas. Det bör alltid undvikas att en ledare är ensam med de aktiva. Var alltid två tränare och/eller ledare per grupp/lag vid varje tränings- och tävlingstillfälle.
Du måste vara medveten om den maktposition du befinner dig i och hur den påverkar ditt sammanhang. Det är särskilt riskfyllt när makten är samlad hos enstaka individer och få personer fattar de flesta eller samtliga beslut kring verksamheten. Genom delaktighet minskar den typen av makt.
Härskartekniker
Härskartekniker är en form av kränkande behandling där en person nedvärderar en annan person eller en grupp i syfte att stärka sin egen maktposition. Den som blir utsatt för detta kan känna sig nedtryckt eller förolämpad. Ibland använder människor härskartekniker utan att tänka på det, och om du kommer på dig själv med att göra detta är det viktigt att du uppmärksammar det och ber om ursäkt.
Exempel på härskartekniker
Osynliggörande, till exempel att utestänga en person, inte möta hens blick eller inte presentera personen. Tekniken syftar till att en person ska känna att hen inte är viktig.
Förlöjligande handlar om att håna eller skratta ut någon. Det kan verka skämtsamt, men det sker på någons bekostnad.
Undanhållande av information innebär att en person inte får ta del av information som gäller personen.
Dubbelbestraffning innebär att oavsett vad personen gör så anser omgivningen att det är fel och ifrågasätter personen.
Påförande av skuld och skam är att ge någon skuld för något som hen inte har gjort eller få personen att känna skam.
Maktens påverkan och konsekvenser, samtalsunderlag (pdf)
Använd samtalsunderlaget för att reflektera över din maktposition och hur du kan använda den för att skapa en trygg miljö i föreningen.
Tystnadskultur
Idrotten är en plats som ska präglas av glädje och en gemenskap med många vänskapsband. I de flesta fall är dessa relationer något positivt. De kan dock bidra till en kultur där människor inte vill rapportera problem eftersom de är rädda att anklaga någon oskyldig och/eller inte vill rapportera en vän. I stället skapar de ursäkter för vännens beteende.
Om rädslan eller obehaget att ”skvallra” på en kollega eller vän får ledare eller aktiva att avstå från att rapportera bidrar det till en tystnadskultur, och då minskar möjligheten att avbryta och förhindra våld. Det måste vara enkelt och tydligt vart de aktiva kan vända sig om någonting händer inom verksamheten. Samma sak gäller vart du och övriga ledare kan vända er.
En tystnadskultur kan finnas i organisationer men också hos enskilda personer. Den bidrar till att det känns mer otryggt att berätta än att vara tyst. Att prata öppet är förknippat med vissa risker, exempelvis att bli ifrågasatt, anklagad eller utfryst. En anledning till att vara tyst kan också vara att inte vilja förstöra för laget, tränaren, föreningen eller idrotten. (Källa: Susanne Johansson Från policy till praktik (pdf)).
I filmen nedan får du höra forskaren Susanne Johansson berätta mer om tystnadskultur samt hur och varför en sådan kultur kan uppstå inom idrotten.
Med makt följer ansvar men också en stor möjlighet att påverka det sammanhang du befinner dig i en positiv riktning. Det är upp till dig och alla andra med makt och ansvar inom en förening att uppmuntra och skapa strukturer för en samtalskultur. Alldeles för ofta kan personer som ser eller upplever våld inte hantera det eller vågar inte rapportera det eftersom de är rädda för konsekvenserna. Det är viktigt att du vågar prata om tystnadskultur och ställa frågor till aktiva och andra inom verksamheten för att skapa goda förutsättningar för samtal.
Reflektera
Fundera kring de här frågorna och diskutera gärna med någon i din närhet.
Har du själv varit tyst i något sammanhang där du egentligen inte höll med men valde att vara tyst på grund av att du kände dig obekväm? I så fall, hur kändes det?
Upplever du att det finns en tystnadskultur i din förening eller gruppen du leder? I så fall, inom vilka frågor/områden?
Vilka maktpositioner finns i din förening? Det kan till exempel vara förtroendevalda eller andra beslutsfattare så som tränare och ledare. Finns det sätt att ge fler möjlighet att vara delaktiga i vissa frågor?
Sociala medier
Kom ihåg att de aktiva inte ser dig som tränare eller ledare bara under träning och tävling. För dem är du alltid en tränare eller ledare, även när du befinner dig utanför föreningens verksamhet eller på sociala medier. Därför är det viktigt att du tänker på hur du agerar och beter dig utanför föreningsverksamheten.
Policy för sociala medier
En förening ska ha en policy för hur föreningsverksamheten ska presenteras på sociala medier och hur kommunikationen mellan tränare och aktiva bör se ut. En sådan policy finns till både för de aktiva och för tränarna och ledarna. Genom att slå fast hur kommunikationen mellan tränare, ledare och aktiva ska se ut är det enklare för de aktiva att se om någon vuxens beteende inte är som det ska vara. För dig som tränare eller ledare finns också en trygghet i att inte behöva bli kontaktad på fritiden genom sociala medier eller via andra kommunikationsvägar än vad som har bestämts.
Du som tränare eller ledare för barn och ungdomar bör inte ha privat kontakt med de aktiva utanför idrotten via digitala forum och sociala medier. Du är alltid den som har en formell maktposition. Vid digital kommunikation med enskilda barn ska du arbeta efter principen att alltid försöka vara två ledare i dialogen.
Gemensamma utgångspunkter för sociala medier
Sociala medier är ofta ett forum för de aktiva, och deltagarnas kommunikation med varandra upphör inte när träningen eller tävlingen är slut. Mycket kan ske utanför idrottssammanhanget som påverkar miljön och relationerna i gruppen. Det är därför viktigt att du samtalar med de aktiva om hur de beter sig på sociala medier. Poängtera att samma lagar gäller på internet som i verkliga livet: Det som inte är okej i verkliga livet är inte okej på sociala medier. Se även vårdnadshavarna som en resurs i arbetet, informera dem om vad som gäller i föreningen och kontakta dem om problem uppstår.
Gränsdragning och hantering av sociala medier, samtalsunderlag (pdf)
Samtalsunderlag med frågor kring sociala medier som du kan kan arbeta med i ledarstaben eller gruppen.
Reflektera
Vad visar föreningen i sociala medier och vad säger det om verksamheten?
Har föreningen riktlinjer kring hur olika företrädare ska agera på sociala medier? Vilka?
Fundera över hur du kommunicerar på sociala medier och hanterar bilder.
Identifiera riskzoner
I idrottsmiljön finns en rad riskzoner där otrygga situationer kan uppstå. En riskzon kan finnas var som helst, till exempel i fysiska miljöer, som en osund kultur i gruppen/föreningen eller i miljöer på sociala medier.
Försök identifiera i vilka relationer, situationer och miljöer i och runt din grupps verksamhet som det finns risker, exempelvis risk för osunda träningsmetoder, trakasserier eller sexuella övergrepp. Titta särskilt på de miljöer där barn och ungdomar simidrottar och ta hjälp av rubrikerna över riskzoner nedan.
Identifiera riskzoner - ledare, samtalsunderlag (pdf)
Identifiera riskzoner - aktiva, samtalsunderlag (pdf)
I samtalsunderlagen finns frågor som du tillsammans med dina ledarkollegor och aktiva kan arbeta med för att identifiera riskzoner.
Vägen till en tryggare idrott | Centrum för idrottsforskning
Ta gärna del av den forskning som Centrum för idrottsforskning sammanställt under temat Vägen till en tryggare idrott.
Exempel på riskzoner
Tystnadskultur
Något som kännetecknar en tystnadskultur är att de som är en del av den vet att vissa saker kan de inte prata högt om. En tystnadskultur kan finnas i organisationer men också hos enskilda personer, och den bidrar till att det känns mer otryggt att berätta än att vara tyst. Att prata öppet är förknippat med vissa risker, exempelvis att bli ifrågasatt, anklagad eller utfryst. En anledning att vara tyst kan också vara att inte vilja förstöra för sitt lag, sin tränare, sin förening eller sin idrott.
Personkult
Ibland utvecklas en idoldyrkan knuten framför allt till enskilda ledare, särskilt om personen i fråga är karismatisk eller framgångsrik. Detta ökar risken att personer runt ledaren om avfärdar signaler om missförhållanden och olämpliga beteenden.
Felaktiga idéer om övergrepp, förövare och utsatt
Okunskap och fördomar kan göra det svårt att förebygga eller hantera problem. Bestämda idéer eller uppfattningar om till exempel hur en förövare ser ut, hur en utsatt beter sig eller hur ett övergrepp går till, kan bidra till att övergrepp inte upptäcks eller tas på allvar när någon larmar. Det är därför avgörande att du och andra ansvariga skaffar kunskap.
Känsliga situationer och nära relationer
Det är viktigt att behålla de nära relationerna och förtroendena mellan människor – det är något av det finaste med idrotten. Samtidigt är relationen mellan ledare och aktiva en riskfaktor eftersom det är en ojämn maktrelation. En konkret risksituation är när en ledare befinner sig ensam tillsammans med en eller flera aktiva. Det gäller inte minst i situationer som kan uppfattas som känsliga eller olämpliga och när det rör sig om barn och ungdomar. Även privat kontakt mellan ledare och enskilda medlemmar (särskilt barn och ungdomar) kan innebära en risksituation.
Slutna och täta idrottsmiljöer
En sluten och tät verksamhet medför en del risker. Slutna idrottsmiljöer präglas ofta av en tystnadskultur – det finns starka vänskapsband och ingen vill riskera dem eller “förstöra” för gruppen. Bristande insyn från till exempel vårdnadshavare och små möjlighet för de aktiva att påverka verksamhetens inriktning riskerar att leda till en otrygg eller osund idrottsmiljön.
Alkoholkonsumtion
Alkohol kan förutom risk för ohälsa innebära en säkerhetsrisk och risk för otrygghet både för den som dricker och för dem runt personen. Alkohol ska inte förekomma alls i samband med barn- och ungdomsverksamhet.
Osunda idéer om vikt, kropp och mat
Det är viktigt att idrottare äter rätt, särskilt när de är unga och kroppen växer. Därför måste du ge unga aktiva information som hjälper dem att tänka kring mat och att äta sunt. Osunda eller felaktiga föreställningar om vikt, kropp och kosthållning som förekommer i en idrottsmiljö kan öka risken för både skador och ätstörningar. Det är viktigt att ha du har rätt kunskap och är medveten om att idrotten omges av starka ideal som påverkar den aktiva. Som tränare ska du inte kommentera vikt och kroppsform eller uppmuntra till viktnedgång. Du ska undvika att prata om kroppsviktens koppling till prestation. Fokusera i stället på träning, kost, optimal återhämtning och välbefinnande som prestationsfrämjande faktorer.
Osunda idéer om skador, sjukdom och smärta
Det är viktigt att du som tränare eller ledare reflekterar över hur du pratar om skador, sjukdom och smärta med dina aktiva. De aktiva behöver förstå att det inte är en naturlig del av idrottandet.
Fysiska miljöer
Vissa fysiska miljöer inom verksamheten kan vara särskilt riskfyllda när det gäller våld, bland annat omklädningsrum. Det kan också vara en risk att dela anläggningen eller andra områden i och runt simhallen med allmänheten. Det är viktigt att du funderar över vilka fysiska miljöer de aktiva befinner sig i och hur tryggheten för dem ser ut i dessa miljöer.
Resor
Simidrotten och idrotten generellt innefattar ofta många resor, och de kan innebära begränsad vuxennärvaro. Resor till och från tävling är en del av idrottsmiljön, och du tillsammans med övriga ledare samt vårdnadshavare ansvarar för att miljön är trygg.
Användande av bilder från verksamheten
Det kan vara både roligt och viktigt med bilder från föreningen, men innan du fotograferar medlemmar måste du be om tillstånd. Om du fotograferar barn måste vårdnadshavare ge sitt godkännande. Var försiktig och sprid inte bilderna på sociala medier innan du vet att det är okej.


