Utvecklingsguiden

Svenska Skidskytteförbundets guide i skidskytte från barnidrott till världselit.

Nivå 1, upp till Flickor/Pojkar 12

Lära träna - Lära färdigheter

Lära träna är en period då idrotten skall präglas av glädje, gemenskap och en stor portion av lek och en variation av rörelser. Här läggs grunden för ett aktivt liv och livslångt intresse för idrott.

Alla barn och ungdomar inom idrottsrörelsen ska ha rätt till ett allsidigt och lekfullt idrottande. Lekfullheten och den allsidiga träningen är central för idrottslig utveckling.

Rekommendationen är att dagligen vara fysiskt aktiv och att utöva flera olika aktiviteter och idrotter i både organiserad och spontan form.

Läs mer om Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn- och ungdomsidrott här: https://www.rf.se/rf-arbetar-med/barn--och-ungdomsidrott/riktlinjer-for-barn--och-ungdomsidrott

Skytteutveckling

Barnen ska utveckla grundläggande kunskap och förståelse för säker vapenhantering.

För barn som är yngre än 8 år bör skyttemomentet tränas enbart via övningar som inte kräver gevär. Moment som kan vara lämpliga är lekfulla övningar som till exempel bollkastning mot olika former av träffytor.

Vid ca 8-10 års ålder kan skytte med gevär börja introduceras. Rekommendationen är att inleda med en period av luftgevärsskytte alternativt skytte med elektroniska gevär.

Barnen lär sig grunderna i de olika skytte-tekniska färdigheterna (SARA:E) i liggande skytte med skjutstöd.

Skyttet bör ske utan extern belastning och som en del av olika lekar, stafetter och fysiska aktiviteter.

Skytteträning

Säkerhet är den absolut viktigaste grunden i all skytteträning, även när den genomförs utan vapen. I denna ålder är det viktigt att barnen lär sig betydelsen av begrepp och rutiner för säkervapenhantering, vid alla former av övningar där kast, skytte eller andra liknande moment ingår.

Skytteträningen genomförs enbart i liggande eller sittande ställning och i början alltid med stöd. I den senare delen av nivån kan skyttet med fördel ske med kombinerat remstöd och skjutstöd för att underlätta den kommande övergången till skytte med endast remstöd.

Målsättningen med skytteträningen bör vara att barnen får lära sig de skytte tekniska grunderna och genom den kunskapen kunna skjuta samlade träffbilder i skytte utan fysisk ansträngning och stress.

Träningsfokus i de olika delarna av SARA:E bör vara.

Ställning - Skapa en stabil grund i liggande position som ger en god kontakt mellan skyttens axel och vapnets bakkappa med skjutstöd. Barnet ska utan större utmaning kunna vila huvudet på kindstödet och se rakt genom riktmedlen.

Andning - Hitta ett andningsmönster där barnet lär sig att på ett avslappnat sätt pausa i andningen för att avfyra ett skott.

Riktning - Kunna centrera alla delar av riktningens hjälpmedel (diopter-korntrumma-kornring-pricken).

Avfyrning – Lära sig grunderna i avfyrning med fokus på att kunna ta ett bra förtryck och att därefter krama av skottet för inte skapa oönskad rörelse i vapnet vid avfyrningen.

Efterriktning - Lära sig att behålla blicken på pricken genom riktmedlen och med fingret kvar på avtryckaren efter avfyrning.

Träningsutveckling

Barnen behöver utveckla sitt rörelsemönster och sin kroppskontroll. Träningen ska vara mångsidig och varierad. Använd övningar och lekar som stimulerar en variation av rörelser. Hinderbanor och bollekar är två bra exempel på övningar där flera olika rörelser och färdigheter stimuleras samtidigt.

Träna upp styrka och stabilitet. Använd lekar och övningar med egen kroppsvikt som enda belastning för att bygga styrka och balans.

Utveckla uthålligheten. Lekar, övningar och stafetter med kontinuerlig rörelse är bra och rolig uthållighetsträning.

Öva på Skidteknik genom att leka mycket med skidorna för att på så sätt utveckla teknik och balans. Genomför en stor del av leken utan stavar för att träna balans och tyngdöverföring.

Fysträning

Innan tillväxtspurten och puberteten är hjärta, lungor och muskler inte fullt utvecklade, vilket gör att specifik konditionsträning inte ger så stor effekt. Fokusera i stället på inslag som impulser, korta intervaller eller fartlekar, vilket ofta uppfattas som rolig träning av barn. Det hjälper samtidigt till att skapa goda tränings vanor samt utveckla snabbhet och koordination. Utmana barnen med varierad terräng och underlag, till exempel obanad skog, elljusspår eller uppförsbackar.

För att vänja barn vid träning, är det bra att hålla sig aktiv året runt. Träningen bör vara varierad och allsidig året om, och barn uppmuntras att ha flera idrotter för att bygga upp en allsidig rörelseförståelse och skapa en stabil bas för framtida träning.

Längre träningspass eller utflykter med föreningen eller familjen under helger och lov är ett bra sätt att vänja sig vid att hålla på med aktiviteter som pågår en längre tid. Glöm inte vikten av att fylla på med energi, och framför allt – att ha roligt! Att njuta av rörelse och vara ute i naturen är en viktig del av träningsglädjen.

Styrketräning och funktionsträning bör genomföras med egen kroppsvikt, där snabbhets- och spänstträning också bör ses som styrketräning.
Styrkeövningar på ett ben kan exempelvis utveckla balansen och förmågan att stå på en skida. Medan bålövningar utvecklar förmågan att hitta rätt tajming och kroppsposition under skidåkningen.
Fokus bör ligga på korrekt teknik snarare än tempo – att utföra både generella och specifika rörelser med god kontroll är viktigare än att göra dem snabbt.
Koordinations- och stabilitetsträning skapar en stark grund för kommande utvecklingsfaser, där styrka, spänst och snabbhet byggs vidare med rätt rörelsemönster.

Mentala färdigheter

I den här fasen är det främst ett reflekterande förhållningssätt som kan börja introduceras. Här kan tränare eller förälder uppmuntra barnen att fundera kring sitt eget idrottande vilket skapar en grund för djupare reflektioner kring tränings- och tävlingsstrategier i senare utvecklingsstadier.
Genom att ställa nyfikna och öppna frågor om träning och idrott hjälper man barnen att utveckla sin förmåga att reflektera. Det gör att de blir mer medvetna om träningsinnehållet och sitt eget utförande. Uppmuntra barnen att reflektera över exempelvis:

  • sin egen insats på träningen

  • vad de tycker är roligt med skidskytteträningen

  • hur de upplevde en övning

Barnens reflektioner ger dig som ledare värdefull insikt i hur tärningen upplevs. Detta är även en viktig del ur ett barnperspektiv, då det hjälper barnen att känna sig delaktiga och förstå sin egen utveckling. Kom ihåg att inte ställa reflekterande frågor som går allt för långt tillbaka i tiden.

Utvecklingsmiljö

Framför allt familjen, men även vänner och idrottsföreningar, spelar en viktig roll i barnens idrottsliga utveckling. En specifik utvecklingsmiljö är inte nödvändig, men en aktiv fritid skapar goda förutsättningar.

Ansvarig klubbledare bör ha genomgått minst Steg 1 barn- och ungdomsutbildning.

Minst en förälder eller nära anhörig till varje aktiv bör genomföra eller ha genomfört säkerhetsutbildningen ”Skidskyttekortet” för att öka medvetandet och det ständiga inlärandet kring säkerheten.

Utrustningen behöver inte vara personlig.

Färdighetsmål

Förståelse för säker vapenhantering - Barnet ska på ett säkert sätt kunna hantera geväret i liggande skytte och förstå vad följande begrepp och kommandon betyder:

  • Patron ur

  • Öppet slutstycke

  • Eldupphör

  • Ta ur/sätta i magasin

Precision i liggande skytte med stöd – Utan belastning och stress bör barnet kunna skjuta samlade träffbilder motsvarande 40 poäng på 5 skott. För krutgevär är det en träffbild på 50 mm mätt från ytterkanten på de skott med störst spridning. För luftgevären innebär det en träffbild på 14,5 mm.

Balans och kroppskontroll – Med kontroll kunna hålla balansen på ett ben.

Uthållighet – Barnet ska kunna vara i rörelse under 60 minuter.

Grundläggande skidteknik – Kunna åka utan stavar och glida en stund på varje skida.

Planera träning för barn

Vid planering av träningspass för barn är det viktigt att ha en tydlig grundplan med ett syfte för vad vill du att barnet ska uppnå. För att skapa både variation och kontinuitet i träningen är det också bra att ha en långsiktig grovplan över en längre period.
Med ett tydligt mål och syfte med en träning är det lättare att designa träningen och välja lämpliga övningar. Anpassa alltid träningsplanen från nivån på gruppen och de yttre förutsättningarna. Se till att ha en bra blandning av övningar och lekar som uppmuntrar till rörelseglädje där barnen är aktiva och behöver utmana sitt rörelsemönster. Undvik stillastående moment och situationer där barnen måste vänta.

Här finns tips och förslag på övningar för skidskytteträning för barn: https://www.skidskytte.se/var-verksamhet/utbildning/tips-och-inspiration