Det här är inte en kurs utan ska ses mer som ett smörgåsbord av ämnen, där du och din förening själva väljer de delar som är intressanta för just er. Materialet är indelat i olika avsnitt som du når via menyraden ovan. Ni väljer själva vilket eller vilka ni vill genomföra – allt utifrån era egna önskemål och behov.
Materialet är uppbyggt för att användas tillsammans med andra. Kanske är ni en styrelse, en arbetsgrupp eller några kollegor som vill göra det här tillsammans.
Avsnittens innehåll
Innehållet i avsnitten varierar men dessa delar kan finnas med:
kort information kring avsnittets ämne
ett samtalsunderlag för att underlätta diskussion
en handlingsplan att använda om ni hittat något ni vill förändra eller utveckla
tips på var ni kan fördjupa er i ämnen
mallar eller goda exempel som ni kan ha användning av i er verksamhet.
Klicka på rubrikerna nedan för att läsa vad respektive avsnitt handlar om.
Kartläggning
Här kan du och din förening få en bättre överblick över vilken verksamhet som erbjuds i er förening och på vilket sätt den bedrivs. Det kan vara en bra utgångspunkt för att välja vilka delar av det här materialet ni sedan vill fördjupa er i. Kartläggningen utgår från Svensk Gymnastiks utvecklingsmodell, så ni får också fördjupad kunskap om den.
Viktigt att veta som förening
Tillsammans har vi inom Svensk Gymnastik fattat en rad beslut om hur verksamhet ska bedrivas och hur vi ska förhålla oss till varandra. Det är inte alltid lätt att genomföra besluten i praktiken eller att säkerställa att verksamheten anpassas efter dem. I det här avsnittet får du och din förening hjälp med att reda ut vad besluten innebär och diskutera om er verksamhet följer dem. De beslut vi tar upp är
Svensk Gymnastiks utvecklingsmodell
Svensk Gymnastiks uppförandekod
Anvisningar för barn- och ungdomsgymnastik
Gymnastikförbundets utbildningskrav.
Svensk Gymnastiks ledarskap
I det här avsnittet får du som organisationsledare grundläggande kunskap om vad ledarskap inom Svensk Gymnastik innebär. Som organisationsledare ansvarar du för att föreningens ledare har den här kunskapen och tillämpar den i sin ledarvardag.
Avsnittet tar avstamp i tre viktiga byggstenar:
Athlete Centered Coaching (ACC)
Self-Determination Theory (SDT)
Barnrättsperspektivet.
Du och din förening får möjlighet att samtala kring hur ni säkerställer att verksamheten använder sig av de här byggstenarna. Du får också möjlighet att själv reflektera över hur du som organisationsledare kan använda dig av dem för att stötta föreningens ledare.
Hållbart ledarskap
Här fokuserar vi på den relation du som organisationsledare har med föreningens ledare och det ansvar föreningen har för att ledarna ska må bra i sina uppdrag.
Då det finns många unga ledare som också är barn lyfts även vikten av att ta hänsyn till barnrättsperspektivet. Ni kommer att få diskutera vilka risk- och friskfaktorer som finns och olika strategier för att hantera dem.
Grunden till en trygg gymnastikmiljö
I det här avsnittet fokuserar vi på det ansvar du som organisationsledare har gentemot alla som finns i och runt er förening. Du och och din förening får möjlighet att ta fram ett stöd- och signalsystem så att personer ska kunna signalera om något inte känns bra eller går fel.
RF-SISU distrikt

Känns det svårt att veta hur ni ska komma igång?
Att börja jobba med ett nytt arbetsmaterial kan kännas som ett stort steg, men ni behöver inte göra det själva. RF-SISU distrikten finns över hela landet och är här för att stötta er.
Med hjälp av idrottskonsulenter får din förening det stöd ni behöver för att växa och utvecklas. Alla idrottsföreningar har tillgång till en egen konsulent som kan:
Hjälpa er planera hur ni vill använda materialet
Stötta er längs vägen – inte bara i starten
Ge input och idéer för att skapa bra diskussioner
Hjälpa er sätta ord på tankar och ta fram konkreta handlingsplaner
Kontaktuppgifter till ert lokala RF-SISU distrikt
Utveckling börjar med ett bra samtal
För att skapa verklig förändring i föreningslivet använder RF-SISU distrikten folkbildning som verktyg, en metod som bygger på något så enkelt och kraftfullt som samtal mellan människor.
Folkbildning handlar om att dela erfarenheter, lyssna på varandra och lära tillsammans. Det är när människor möts i dialog som idéer växer, förståelse fördjupas och utveckling händer.
När en förening kontinuerligt pratar om viktiga frågor som ledarskap, trygghet, jämlikhet och allas rätt att vara med skapas gemenskap, engagemang och en miljö där människor mår bra och vill stanna kvar.


