Ni kommer att få lära er om
Svensk Gymnastiks Utvecklingsmodell
Svensk Gymnastiks Uppförandekod
Anvisningar för barn- och ungdomsgymnastik
Gymnastikförbundets utbildningskrav.
Avsnittet ger en kort beskrivning av vad besluten innebär och hur ni som förening ska förhålla er till dem.
Det finns också ett samtalsunderlag med frågor kring de viktigaste delarna av besluten. Genom att diskutera frågorna kan ni avgöra om ni redan följer besluten, eller om det finns behov av att utveckla eller förändra någon del av verksamheten. Frågorna gäller all verksamhet en förening kan ha, oavsett om det är barn-, ungdoms- eller seniorgymnastik.
Som stöd för ett eventuellt förändrings- eller utvecklingsarbete finns även en mall för en handlingsplan som kan hjälpa er att gå från diskussion till handling.
Vad innebär besluten?
Svensk Gymnastiks Utvecklingsmodell
Utvecklingsmodellen är en modell för hur vi inom Svensk Gymnastik bedriver och utvecklar våra verksamheter. Modellen illustreras med hjälp av sju stadier och tio nyckelfaktorer.
Stadierna beskriver ”vad vi gör” och illustreras genom sju olika nivåer av verksamhet där föreningar och individer kan välja sin egen form av gymnastik.
Nyckelfaktorerna beskriver ”hur vi gör":
Nyckelfaktorerna ett till fem handlar om barnrättsperspektivet och individuella faktorer.
Nyckelfaktor sex beskriver hur vi säkerställer ett kvalitativt ledarskap.
Nyckelfaktorerna sju till tio relaterar till organisatoriska förutsättningar och aspekter både på förenings- och förbundsnivå.
Svensk Gymnastiks Uppförandekod
Uppförandekoden ger en bild av hur vi inom Svensk Gymnastik ska vara med och mot varandra. Uppförandekoden består av sex punkter:
Jag är en god förebild.
Jag respekterar allas lika värde.
Jag respekterar allas personliga integritet.
Jag värnar individens hälsa, säkerhet och välmående i samband med gymnastikverksamhet.
Jag bidrar till att alla kan känna glädje och gemenskap.
Jag underlättar individens utveckling med utgångspunkt i den enskilda individens utvecklingsnivå, förutsättningar och ambitionsnivå.
Anvisningar för barn- och ungdomsgymnastik
Anvisningarna är en vägledning för hur du och din förening praktiskt ska tillämpa utvecklingsmodellen, uppförandekoden och barnkonventionen i den idrottsliga verksamheten.
De beskriver hur du och din förening ska tänka/arbeta när det gäller träning, tävling och gruppindelning och tydliggör hur verksamheten inom barn- (7–12 år) och ungdomsgymnastiken (13–18 år) ska bedrivas.
Bland annat lyfts vikten av
barn och ungas rätt till självbestämmande
föreningens ansvar för att skapa trygga gymnastikmiljöer
varför barn och unga ska möta tävlandet och resultat stegvis.
Gymnastikförbundets utbildningskrav
Både föreningen och enskilda ledare ansvarar för att alla har korrekt utbildning och följer Gymnastikförbundets utbildningskrav. Det finns många utbildningar och det kan ibland bli lite svårt att förstå vilka utbildningar som är relevanta för just dig eller någon i din närhet. Därför finns det här dokumentet som hjälper dig och din förening att:
ha koll på vilka utbildningar som finns
förstå vilka utbildningar som har förkunskapskrav
få en överblick över i vilken ordning utbildningarna ska göras.
Dags att samtala
Samtalsunderlaget under länken nedan bygger på de beslut ni nyss har läst om. Frågorna ska hjälpa er att avgöra om föreningen följer besluten eller om det finns behov av att utveckla eller förändra någon del av verksamheten.
Samtalsunderlaget är uppdelat i kategorierna
ledarskap
trygg gymnastik
utbildning
inkludering och mångfald
gruppstruktur – träning eller tävling.
Ni väljer själva vilka kategorier ni vill samtala om och vilka frågor som är relevanta för er.
Viktigt att tänka på!
Underkategorin “tävling” handlar enbart om själva gruppstrukturen i tävlingssituationen. Vill ni diskutera hela er verksamhets gruppstruktur så är det viktigt att även titta på frågorna under kategorin “träning”.
Tre tips innan ni börjar
Innan ni börjar samtalet kan det vara bra att utse någon som är ansvarig för att driva samtalet framåt och någon som för anteckningar.
Är ni fler än sju personer kan det underlätta att dela upp er i mindre grupper och sedan återsamlas för en gemensam sammanfattande diskussion.
SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens egna studieförbund. Ett av deras uppdrag är att stödja föreningars utvecklingsarbete. De kan därför vara en bra resurs att ta hjälp av om ni ser behov av att förbereda eller genomföra kartläggningen.
Handlingsplan
Under era samtal uppmärksammade ni kanske någon del av verksamheten som ni vill förändra eller utveckla. För att planera och genomföra förändringsarbetet är det bra att ta fram en handlingsplan som kan hjälpa er att gå från diskussion till handling. Använd gärna mallen nedan.
Vill du veta mer?
Det här avsnittet har tagit upp flera viktiga ämnen. Under rubrikerna nedan hittar du länkar med mer information.
Inkluderande idrott
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
Gymnastikförbundet:
Sisu Idrottsutbildarna:
Ett utbildningsmaterial för tränare kring att möta idrottare med NPF
Nästa steg
Nu har du och din förening fått en introduktion till några av våra gemensamma beslut inom Svensk Gymnastik. Ni har också fått möjlighet att diskutera hur er verksamhet ser ut samt om den bedrivs på det sätt som ni vill och som besluten säger. Dessutom har ni haft möjlighet att ta fram en handlingsplan om ni vill påbörja ett förändringsarbete inom er verksamhet.
Är ni intresserade av andra avsnitt i det här utbildningsmaterialet hittar ni kort information om alla avsnitt under länken nedan.