Gymnastikens ledarskap för organisationsledare

Viktigt att veta som förening

I det här avsnittet kan du och din förening få hjälp med att reda ut vad några av våra gemensamma beslut innebär och om er verksamhet följer dem. Tillsammans har vi inom Svensk Gymnastik fattat en rad beslut om hur vår verksamhet ska bedrivas och hur vi ska förhålla oss till varandra. De besluten kan sedan kallas styrande dokument, riktlinjer eller policyer. För att göra det lättare kallas allt för beslut i det här materialet.

Ni kommer att få lära er om

  • Svensk Gymnastiks Utvecklingsmodell

  • Svensk Gymnastiks Uppförandekod

  • Anvisningar för barn- och ungdomsgymnastik

  • Gymnastikförbundets utbildningskrav.

Avsnittet ger en kort beskrivning av vad besluten innebär och hur ni som förening ska förhålla er till dem.

Det finns också ett samtalsunderlag med frågor kring de viktigaste delarna av besluten. Genom att diskutera frågorna kan ni avgöra om ni redan följer besluten, eller om det finns behov av att utveckla eller förändra någon del av verksamheten. Frågorna gäller all verksamhet en förening kan ha, oavsett om det är barn-, ungdoms- eller seniorgymnastik.

Som stöd för ett eventuellt förändrings- eller utvecklingsarbete finns även en mall för en handlingsplan som kan hjälpa er att gå från diskussion till handling.

Vad innebär besluten?

Svensk Gymnastiks Utvecklingsmodell

Utvecklingsmodellen är en modell för hur vi inom Svensk Gymnastik bedriver och utvecklar våra verksamheter. Modellen illustreras med hjälp av sju stadier och tio nyckelfaktorer. 

Stadierna beskriver ”vad vi gör” och illustreras genom sju olika nivåer av verksamhet där föreningar och individer kan välja sin egen form av gymnastik. 

Nyckelfaktorerna beskriver ”hur vi gör":

  • Nyckelfaktorerna ett till fem handlar om barnrättsperspektivet och individuella faktorer.

  • Nyckelfaktor sex beskriver hur vi säkerställer ett kvalitativt ledarskap.

  • Nyckelfaktorerna sju till tio relaterar till organisatoriska förutsättningar och aspekter både på förenings- och förbundsnivå. 

Tips!

Du kan läsa mer om utvecklingsmodellen på Gymnastikförbundets hemsida.

Mer om utvecklingsmodellen

Svensk Gymnastiks Uppförandekod

Uppförandekoden ger en bild av hur vi inom Svensk Gymnastik ska vara med och mot varandra. Uppförandekoden består av sex punkter:

  • Jag är en god förebild.

  • Jag respekterar allas lika värde.

  • Jag respekterar allas personliga integritet.

  • Jag värnar individens hälsa, säkerhet och välmående i samband med gymnastikverksamhet.

  • Jag bidrar till att alla kan känna glädje och gemenskap.

  • Jag underlättar individens utveckling med utgångspunkt i den enskilda individens utvecklingsnivå, förutsättningar och ambitionsnivå.

Tips!

Du kan läsa mer om uppförandekoden på Gymnastikförbundets hemsida.

Mer om uppförandekoden

Anvisningar för barn- och ungdomsgymnastik

Anvisningarna är en vägledning för hur du och din förening praktiskt ska tillämpa utvecklingsmodellen, uppförandekoden och barnkonventionen i den idrottsliga verksamheten.

De beskriver hur du och din förening ska tänka/arbeta när det gäller träning, tävling och gruppindelning och tydliggör hur verksamheten inom barn- (7–12 år) och ungdomsgymnastiken (13–18 år) ska bedrivas.

Bland annat lyfts vikten av

  • barn och ungas rätt till självbestämmande

  • föreningens ansvar för att skapa trygga gymnastikmiljöer

  • varför barn och unga ska möta tävlandet och resultat stegvis.

Tips!

Du kan läsa mer om anvisningarna på Gymnastikförbundets hemsida.

Mer om anvisningarna

Gymnastikförbundets utbildningskrav

Både föreningen och enskilda ledare ansvarar för att alla har korrekt utbildning och följer Gymnastikförbundets utbildningskrav. Det finns många utbildningar och det kan ibland bli lite svårt att förstå vilka utbildningar som är relevanta för just dig eller någon i din närhet. Därför finns det här dokumentet som hjälper dig och din förening att:

  • ha koll på vilka utbildningar som finns

  • förstå vilka utbildningar som har förkunskapskrav

  • få en överblick över i vilken ordning utbildningarna ska göras.

Tips!

Du kan läsa mer om utbildningskraven på Gymnastikförbundets hemsida.

Mer om utbildningskraven

Dags att samtala

Samtalsunderlaget under länken nedan bygger på de beslut ni nyss har läst om. Frågorna ska hjälpa er att avgöra om föreningen följer besluten eller om det finns behov av att utveckla eller förändra någon del av verksamheten.

Samtalsunderlaget är uppdelat i kategorierna

  • ledarskap

  • trygg gymnastik

  • utbildning

  • inkludering och mångfald

  • gruppstruktur – träning eller tävling.

Ni väljer själva vilka kategorier ni vill samtala om och vilka frågor som är relevanta för er.

Samtalsunderlag (PDF)

Viktigt att tänka på!

Underkategorin “tävling” handlar enbart om själva gruppstrukturen i tävlingssituationen. Vill ni diskutera hela er verksamhets gruppstruktur så är det viktigt att även titta på frågorna under kategorin “träning”.

Tre tips innan ni börjar

  • Innan ni börjar samtalet kan det vara bra att utse någon som är ansvarig för att driva samtalet framåt och någon som för anteckningar.

  • Är ni fler än sju personer kan det underlätta att dela upp er i mindre grupper och sedan återsamlas för en gemensam sammanfattande diskussion. 

  • SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens egna studieförbund. Ett av deras uppdrag är att stödja föreningars utvecklingsarbete. De kan därför vara en bra resurs att ta hjälp av om ni ser behov av att förbereda eller genomföra kartläggningen.

Kontaktuppgifter till ert närmaste SISU-distrikt

Handlingsplan

Under era samtal uppmärksammade ni kanske någon del av verksamheten som ni vill förändra eller utveckla. För att planera och genomföra förändringsarbetet är det bra att ta fram en handlingsplan som kan hjälpa er att gå från diskussion till handling. Använd gärna mallen nedan.

Mall handlingsplan (PDF)

Vill du veta mer?

Det här avsnittet har tagit upp flera viktiga ämnen. Under rubrikerna nedan hittar du länkar med mer information.

Nästa steg

Nu har du och din förening fått en introduktion till några av våra gemensamma beslut inom Svensk Gymnastik. Ni har också fått möjlighet att diskutera hur er verksamhet ser ut samt om den bedrivs på det sätt som ni vill och som besluten säger. Dessutom har ni haft möjlighet att ta fram en handlingsplan om ni vill påbörja ett förändringsarbete inom er verksamhet.

Är ni intresserade av andra avsnitt i det här utbildningsmaterialet hittar ni kort information om alla avsnitt under länken nedan.

Avsnittens innehåll