Rörelseförståelse
Rörelseförståelse handlar om att behärska olika motoriska grundrörelser, men det handlar också om motivation, självkänsla och självförtroende. Rörelseförståelse är kunskap om och förståelse för träning och syftar till att skapa lust och mod att aktivt röra på sig hela livet. Som ledare ska du stötta var och en av ryttarna så att de får uppleva glädjen i att röra sig och får lust att fortsätta. Du måste hjälpa dem att tro att de kan och att våga prova, men också ge dem möjlighet att klara av övningar utifrån sina egna förutsättningar.
Rörelseförståelse handlar om glädje. Som ledare kan du bidra till att skapa en positiv inställning till idrotten med frågor som ”Har du haft kul på lektionen/träningen?”, ”Vad var roligast att lära sig idag?”. På så vis sätter du fokus på uppgiften i stället för resultatet. Deltagarna får uppskattning utifrån att de mår bra, gör saker de tycker om, lär sig och utvecklas.
Rörelseförståelse bygger på allsidig träning som kompletterar ridningen och bidrar till en mer liksidig kropp. Inom ridningen diskuteras ofta hästens liksidighet, men det är minst lika viktigt att ryttaren är liksidig. Du kan till exempel ge deltagarna hemläxor med avsuttna övningar som stärker sits, balans och position på hästryggen.
Kom också ihåg att påminna om att ryttarna alltid ska tänka på att använda kroppen ergonomiskt vid stallsysslor, till exempel lyfta och bära saker på ett korrekt sätt.
Reflektera och samtala
Fundera över ett tillfälle när du skapade lust till rörelse hos barn och unga. Vad hände? Varför? Hur kan du skapa fler sådana tillfällen?
Lekens betydelse
Genom lek lär sig barn att behärska sin kropp och stärker sin balans, koordination och koncentrationsförmåga. Leken stimulerar även barnen att lära sig mer och skapar en känsla av tillhörighet. Den motiverar idrottslig utveckling eftersom ridsporten genom leken känns glädjefylld och stimulerande. Därför är ett bra tips att ”leka in” kunskap och vara så påhittig du kan utan att äventyra säkerheten eller hästens välbefinnande.
De fyra dimensionerna
Rörelseförståelse bygger på ett holistiskt synsätt som ser till hela människan. Det finns fyra grundläggande och sammanhängande dimensioner i det holistiska perspektivet som är viktiga att stimulera och stärka:
den psykiska dimensionen
den sociala dimensionen
den fysiska dimensionen
den idrottsliga dimensionen.
Det är viktigt att du som ledare känner till och arbetar med alla fyra dimensioner. Om en dimension utvecklas och stärks påverkas sannolikt de andra. Och om det finns utmaningar inom en dimension påverkas troligtvis de andra. Det är också varje individs unika uppsättning som gör att samma träningstillfälle och lektionsupplägg kan ta sig helt olika uttryck för olika individer.
Tryck på rubrikerna nedan för att läsa mer om de fyra dimensionerna.
Den psykiska dimensionen
Den psykiska dimensionen handlar om att tänka, lära, förstå och lösa problem (kognitiv utveckling). Utvecklingen börjar i det konkreta, till exempel att förstå hur individen ska borsta och leda en häst. Den fortsätter med det mer abstrakta, exempelvis att förutse hästens reaktioner i olika situationer.
Det handlar också om individens förmåga att förstå och hantera sina känslor (emotionell utveckling) samt förmågan att knyta an till andra människor och att bli självständig. Det är en utveckling som pågår hela livet. Det är viktigt att få visa känslor, men det är minst lika viktigt att göra det på ett sätt som tar hänsyn till andra. Det gäller också att lära sig att hitta orsakerna till känslorna och hantera känslorna på ett konstruktivt sätt.
Men framförallt handlar den psykiska dimensionen om motivation. Som ledare måste du se varje individ och ta reda på vad hen behöver för att ha roligt, må bra och utvecklas.
Den sociala dimensionen
Den psykiska dimensionen hänger nära samman med den sociala – exempelvis handlar motivation i stor utsträckning om social samverkan.
Ridsportens gemenskap kan vara en fantastisk miljö för barns och ungas sociala utveckling. Social utveckling sker i samspel med andra människor, och stallet samlar olika människor i samarbetet runt hästen. Följande behov måste tillgodoses för att en individ ska må bra och prestera så bra som möjligt:
vara omtyckt och accepterad
känna tillhörighet
ömsesidighet, att hjälpas åt.
Den fysiska dimensionen
Den fysiska prestationsförmågan beskrivs utifrån fem fysiska grundegenskaper:
styrka
snabbhet
uthållighet
rörlighet
koordination.
God fysik och basträning är viktigt för ryttare. Som ledare ska du tänka på att stimulera och följa utvecklingen av alla fem grundegenskaper. De förstärker varandra men kan i vissa sammanhang motverka varandra. Inom ridsporten betonas ofta koordination, det vill säga samordning av kroppsrörelser. För att förbättra koordinationen behöver ryttare även träna styrka och rörlighet.
De fysiska grundegenskaperna tränas genom att utgå från de motoriska grundformerna åla, krypa, kasta, springa, klättra, stödja, rulla, gå, fånga, hoppa och balansera.
Den idrottsliga dimensionen
Den idrottsliga dimensionen handlar om ridsportens system, strategier, tekniker, metodik, regler och moment. Här visar ridsportens utvecklingsmodell vägen. Men det finns några övergripande rubriker inom den idrottsliga dimensionen som gäller för alla idrotter:
långsiktighet
fokus på utveckling och prestation
normer som präglar idrotten och träningen
träningsplaneringens hur.
Långsiktighet
Friidrottstränaren Yannick Tregaro formulerade i Utbildningsradions serie Idrottens himmel och helvete några kloka tankar om långsiktighet: ”Är man långsiktig så går det fort, är man kortsiktig så går det långsamt.” Med det menade han att om en individ vill nå en viss nivå måste hen ta ett litet steg i taget och inte ha bråttom till nästa steg. Då sker en liten utveckling hela tiden, och till slut når hen målet – och det känns till och med som om det har gått fortare än vad hen hade tänkt. Om en individ å andra sidan hela tiden försöker hitta de snabba lösningarna är det svårare att nå framåt – hen måste börja om hela tiden eftersom hen inte arbetar långsiktigt.
Träningsplanering
Individanpassade träningsupplägg ger varje ryttare möjlighet att få stimulans och utmaningar utifrån sin förmåga och sina behov. Som ledare är det viktigt att ge förstärkande feedback som uppmuntrar ryttaren att utmana sig själv och prova nya saker. Men inom ridsporten har vi även hästen att ta hänsyn till när vi planerar träningen. Det är viktigt att lägga upp en plan som matchar hästens ålder, utbildningsnivå och hälsa. Kom ihåg att varierad träning ger en hållbar och motiverad häst.
Skapa en struktur
Riksidrottsförbundet har tagit fram ”Checklista efter träning” som på ett enkelt sätt hjälper dig och ryttarna att följa upp upplevelsen av träningen. Tillsammans stämmer ni av om ryttarna har
haft roligt
ansträngt sig
varit en del av gemenskapen
lärt sig något nytt.
utmanat sig själva.
Sätt mål
Innan du gör en träningsplanering, använd dessa frågor för att sätta mål:
Vad är målet? Finns det delmål?
Hur ska det mätas?
Är målet accepterat? Är det utmanande men genomförbart?
Är det realistiskt?
När ska målet vara uppnått?
Reflektera och samtala
Fundera över en situation när det var tydligt barn och unga som du ledde fick aha-upplevelser. Hur kan du använda den kunskapen i andra situationer?
Vad anser du vara viktigt i gruppgemenskapen för att förstärka den enskildes utveckling?
Vilka fysiska grundegenskaper anser du vara viktigast i ridsporten? Varför? Hur kan du skapa förutsättningar för att stärka träning av de grundegenskaperna?
På vilka sätt kan du arbeta för att individanpassa ridningen utifrån varje ryttares förutsättningar och behov?
Kroppen växer och förändras
Alla barn utvecklas på olika sätt och olika fort. Rörelser eller övningar som tidigare fungerade bra kan plötsligt upplevas som svåra. Det beror på att muskler, skelettben och ligament växer snabbare än kroppens olika nervbanor. När barnen är inne i en sådan tillväxtperiod påverkas den motoriska förmågan, och de får svårare att koordinera sina rörelser. Barnen kan uppleva sådana perioder, när tygeltag och skänklar inte fungerar, som jobbiga och tröstlösa. Frustrationen över att det inte fungerar får inte gå ut över hästen, och därför är det viktigt att du har en dialog med barnen om hur kommunikationen mellan häst och ryttare ska se ut.
Det är viktigt att du som ledare har tillräcklig kunskap för att förstå vad som händer när barnen växer och kan hjälpa dem till insikt. Anpassa övningar och svårighetsgrad i stället för att lägga för mycket vikt vid problemlösning. Problemlösning kan skapa stress då barnen inte har förmåga att korrigera sina rörelser.
I pdf:en ”Barns och ungas utveckling” kan du läsa mer om hur kroppen växer och förändras.
Puberteten
De flesta kommer in i puberteten någon gång mellan 8 och 14 års ålder, tjejer oftast lite tidigare än killar. Under puberteten utvecklas kroppen från barn till vuxen. Hormoner styr denna utveckling och påverkar även sömn och humör. Det är inte ovanligt att humöret svänger snabbt, och det är lätt att ungdomarna blir arga eller irriterade under puberteten. För tjejer innebär puberteten menstruation vilket för en del kan vara pinsamt att prata om. Som ledare bör du känna till att det kan vara jobbigt att rida med menssmärtor och att det är viktigt för en ryttare att kunna byta mensskydd. Puberteten kan även sätta igång känslor och funderingar kring den egna könsidentiteten. Det är viktigt att vägleda funderingarna – stöd finns att få på en ungdomsmottagning eller vårdcentral.
Reflektera och samtala
Fundera över en situation där det blev tydligt att ett barns fysiska utveckling påverkade ridningen. Vad hände? Varför? Vilka lärdomar kan du dra av situationen?
Kan du ge exempel på ett tillfälle när ett barn eller en ung persons psykiska utveckling fick konsekvenser för ridlektionen? Vad hände? Varför? Vilka lärdomar kan du dra av situationen?
Hur arbetar du för att anpassa ridlektionerna till olika barns förutsättningar och behov? Finns det någon metod som fungerar i många olika situationer?
Vilken information från en förälder eller närstående vuxen skulle göra det lättare för dig att förstå vad som för tillfället påverkar barnens/ungdomarnas utveckling och välmående?
Vad tycker du är extra viktigt att tänka på när det gäller barns utveckling? Hur kan du arbeta med dessa aspekter i din ledarroll?
Läs mer
En ny syn på träning och tävling med rörelseförståelse som grund (pdf)).
En bra start för unga ledare (digitalt material)
Lek med rörelseförståelse (bok) ger inspiration till att utveckla lekar med rörelseförståelse som grund. Det ger tips på hur du kan använda lek för att fler ska vilja delta, utmanas och ha roligt.
Använd käpphästar som inspiration till rörelse och kunskap, ridsport.se