Att leda barn och unga i ridsporten

Ridsporten är ung och som ledare är du en viktig förebild som står för trygghet, inspiration och kunskap. Du kan vara en viktig nyckelperson för de barn och unga som du möter i din ledarroll. Oavsett vilken ledarroll du har får du här grundläggande fakta, inspiration och reflektionsfrågor för att du ska känna dig trygg i din roll när du leder och utvecklar barn och unga.

Ridsport för alla

Det är framförallt hästen, glädjen och gemenskapen med kompisarna som lockar barn och unga till stallet. Gemenskapen är viktig, och som ledare måste du vara uppmärksam på att alla verkligen får vara med och behandlas lika. I stallet spelar inte kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder någon roll.

Ridsporten inkluderar  

I filmen nedan får vi ta del av en av många fina inkluderande verksamheter inom ridsport.

En ridsport för alla ska vara inkluderande och en positiv kraft mot segregation och utanförskap. Inkludering innebär att deltagarna kan känna sig som en del av ett sammanhang, har inflytande och kan påverka utifrån sina egna förutsättningar.  

Detta betyder att du som ledare ska anpassa aktiviteterna till barnens behov, ta tillvara barnens och ungdomarnas åsikter när verksamheten utformas och se till att verksamheten är anpassad för att de ska kunna vara aktiva länge i livet.  

Förutsättningarna för att börja rida kan variera beroende på kostnader, geografiskt läge och utbud. Som ledare är det viktigt att du ser alla deltagare oavsett vilka de är och varifrån de kommer. Målet är att bygga en nyfiken, välkomnande och hållbar verksamhet där alla känner igen sig och vill vara kvar.  

Börja med att säga ”Hej” till alla du möter, och ta dig tid att prata med dem. Ta vara på gemenskapen i stallet och se till att den är öppen och inbjudande.  

Reflektera och samtala

  • Har du besökt ett stall där du kände dig extra välkommen? Vad berodde det på?  

  • Hur kan du och andra aktiva göra ert stall till ett stall där alla känner sig välkomna? Fundera till exempel på följande: 

  • Vad är viktigt att tänka på när ni möter varandra? 

  • Hur bör ni vara tillsammans i och utanför stallet?  

Gemenskap och normer 

För att öka ridsportens tillgänglighet måste du som ledare vara medveten om de normer som finns. Normer är oskrivna regler, idéer och ideal som styr hur en person förväntas vara och se ut. En normmedveten idrott innebär att alla är medvetna om de normer som präglar ledare och deltagare och kan förhålla sig till dem. Barn och unga har oftast redan diskuterat normer i skolan, och dessa samtal är sällan främmande för dem. Ridsportens trygghetsmaterial Trygg i stallet innehåller bland annat en samtalsduk som kan användas i en övning i att utmana normer i ridsporten.  

Trygg i stallet, Svenska Ridsportförbundets trygghetsmaterial.

Reflektera och samtala

  • Vilka personer är mest självklara i föreningen? Vilka finns inte med, och varför är det så?  

  • Hur utrycker sig ledare och deltagare? Kan alla känna sig bekväma, välkomna och trygga med uttryckssättet? 

  • Hur arbetar föreningen med inkludering, lika rättigheter och lika värde? 

  • Hur ser föreningens bilder ut på webbplatsen och i stall och föreningslokaler? Är det bilder på människor av olika kön, bakgrund, ålder etcetera? 

  • Kan alla, oavsett könsidentitet, känna sig välkomna? Hur är exempelvis blanketter och skyltar till toaletter utformade? Hur ser bemötandet ut? 

  • Vilken betydelse får socioekonomiska faktorer ha i föreningen? Diskuteras märkeskläder? Hur ofta deltagarna har råd att rida? Vilka aktiviteter de kan vara med på? Var de bor och vad föräldrarna arbetar med? Hur påverkar detta hur barnen och ungdomarna mår? 

  • Fundera gärna över din egen position och hur du som ledare påverkar de aktiva med ditt språk och ditt förhållningssätt. Vem ger du mest plats? Vilka frågor ställer du till de aktiva? Vad tar du för givet om dem?  

En bra inkludering

  • Ett faddersystem är ett bra sätt att integrera och inkludera barn och unga som är nya i verksamheten. 

  • Se till att grupper för pararyttare tränar då andra grupper också är på plats. Kom ihåg att bjuda in alla och gör det enkelt att vara med i alla delar av verksamheten. 

  • Ta fram information på flera språk om vad föreningens verksamhet innebär.  

  • Utveckla gärna samarbeten eller projekt med andra ideella organisationer, till exempel Friends, Fatta, Röda Korset och RFSL.