Att leda barn och unga i ridsporten

Ridsporten är ung och som ledare är du en viktig förebild som står för trygghet, inspiration och kunskap. Du kan vara en viktig nyckelperson för de barn och unga som du möter i din ledarroll. Oavsett vilken ledarroll du har får du här grundläggande fakta, inspiration och reflektionsfrågor för att du ska känna dig trygg i din roll när du leder och utvecklar barn och unga.

Ridsportens värdegrund och barnkonventionen

Det goda ledarskapet inom ridsporten bygger på ridsportens värderingar, som vägleder oss i hur vi ska bete oss mot hästar och människor. Värdegrunden hjälper oss att agera och ta medvetna beslut. Det är extra viktigt i situationer där det kanske inte finns andra, tydliga regelverk att luta sig mot.

Ridsportens värdegrund

Ridsportens värdegrund utgår från allas lika värde och en tydlig demokrati där alla kan påverka. Utifrån ledorden ansvar, respekt, engagemang, glädje och tillsammans, arbetar vi för värderingar och en ridsportanda som är vårt gemensamma förhållningssätt gentemot hästar och människor. Se filmen nedan som handlar om ridsportens värdegrund och den berömda ridsportandan.  

Ridsportens värdegrund bygger på fem ledord

Vi tar ansvar 
Vi tar ansvar för våra hästar och ser till att hästen finns i en säker miljö. Vi agerar om hästen far illa. 

Vi respekterar 
Vi respekterar alla och lever som vi lär. Vi står upp när något är orätt. 

Vi engagerar
Vårt engagemang för hästar och medmänniskor är vår drivkraft. 

Vi sprider glädje 
Vi sprider glädje och gemenskap i en trygg miljö. 

Vi är bäst tillsammans 
Vi är schysta och skapar förutsättningar för varandra att lyckas. 

Värdegrunden bygger på fem ledord: ansvar, respekt, engagemang, glädje och tillsammans. Men ledorden i värdegrunden är allmänna och behöver konkretiseras, diskuteras och omsättas i praktisk handling för att få kraft och liv. När ledorden blir till verklighet präglas verksamheten av en särskild anda – ridsportandan. Det är ridsportandan som skapar kraft i ridsporten. 

Reflektera och samtala

  • Hur ser din förenings värdegrund ut? Hur arbetades den fram? 

  • Hur kan du agera utifrån värdegrunden, och hur kan det synas?  

  • Känner du till en situation när värdegrunden varit viktig avgörande för hur man löste ett problem? Beskriv situationen. 

  • Vad kan du och andra ledare gemensamt förändra eller utveckla för att bättre arbeta utifrån värdegrunden? 

För en fördjupad diskussion om ridsportens värderingar finns ”Ridsportens ledstjärnor” med tillhörande diskussionsfrågor. 

Barnkonventionen och barnrättsperspektivet 

FN:s konvention om barnets rättigheter kallas för barnkonventionen. Den är från och med den 1 januari 2020 svensk lag. Barnkonventionen slår fast att barn är individer med egna rättigheter. De är inte föräldrars eller andra vuxnas ägodelar. För dig som ledare innebär barnkonventionen att du ska ha ett förhållningssätt som präglas av att du sätter dig in i alla barns situation, lyssnar på deras åsikter och behandlar alla med lika stor omsorg och respekt. Du ska alltid utgå från barnens bästa i idrottssammanhang. 

Barnkonventionen slår fast att alla barn och unga under 18 år är rättighetsbärare. Vad innebär egentligen det? Och vilka är barnkonventionens fyra grundprinciper? Det får du svar på i den här filmen som Svenska Ridsportförbundet har gjort tillsammans med Stiftelsen Friends.

De fyra grundprinciperna för dig som ledare

I barnkonventionen finns många bra perspektiv som du som ledare inom ridsporten kan ha med dig och använda som verktyg i din verksamhet och i mötet med barn. 

Barnets lika värde

Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Alla barn har samma rättigheter, inget barn ska diskrimineras och alla har rätt att alltid skyddas mot fysiskt och psykiskt våld.

Därför är det viktigt att arbeta aktivt med det främjande och förebyggande trygghetsarbetet för att kunna förhindra att barn blir utsatta för våld, kränkningar och diskriminering Det räcker inte att bara arbeta åtgärdande och agera om något redan har hänt.

Barnets bästa

Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn
Vad som är det bästa för barnet ska alltid vara centralt i alla beslut som rör barnet. Vad som är bäst avgörs utifrån varje individ, och barnets åsikter och erfarenheter måste respekteras.

Här är det viktigt att du som ledare ser barn som kompetenta individer med rätt till inflytande och delaktighet för att kunna påverka beslut som rör dem.

Liv, överlevnad och utveckling

Alla barn har rätt till liv och utveckling

Mobbning och utanförskap kan skapa sår som aldrig läker. När ett barn blir utsatt för mobbning fråntas det sin rätt till utveckling, och det är vuxnas ansvar att se till att situationen förändras. För att förhindra utsatthet kan du som ledare engagera dig i det främjande och förebyggande arbetet. 

Inflytande och delaktighet

Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad
Barn har rätt till inflytande, delaktighet och påverkan. Barn är kompetenta individer med egna åsikter, och deras åsikter ska beaktas i alla frågor som rör dem.

Som ledare kan du arbeta med ungas delaktighet och inflytande på flera olika sätt. Forskning visar att ju mer inflytande människor har över sitt eget liv och över samhället, desto bättre hälsa har de. 

Att arbeta aktivt med delaktighet och inflytande är inte bara en hälsofrämjande metod för att inkludera barn och unga – det är även en tillgång för verksamheten. Att skapa förutsättningar för barn att ha inflytande över den verksamhet de deltar i utvecklar och berikar verksamheten samt skapar förutsättningar för att barn vill fortsätta delta i aktiviteterna.

Som ledare har du ansvar för att planera och bestämma hur träningar, lektioner och aktiviteter ska genomföras. Genom att låta barnen och ungdomarna ge sin syn på den verksamhet de deltar i får du perspektiv som både berikar och öppnar för nya idéer. Medbestämmande stärker inte bara delaktigheten utan även gruppen. 

Det är viktigt att komma ihåg att barns rättigheter inte betyder att de ska bestämma. I ridsporten måste dessutom hästens välfärd gå före. Barns rättigheter handlar i stället om att barnen ska känna sig delaktiga, bli respekterade och uppleva att alla i gruppen är lika värdefulla.

Reflektera och samtala

  • Finns det något du kan göra för att barn som du leder ska känna sig delaktiga i verksamheten? Hur kan du involvera ungdomar? 

  • Hur kan du göra för att barns och ungas tankar och idéer ska få utrymme i verksamheten?  

  • På vilka sätt kan du fånga upp barns och ungas behov och önskemål? 

  • Vad innebär ”Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn och ungdomsidrott” för dig i din roll som ledare?  

Läs mer 

Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn och ungdomsidrott.  

UNICEF har tagit fram Barnkonventionen och föreningsidrotten – en handbok för idrottsledare. Handboken innehåller fakta, inspiration, checklistor, diskussionsfrågor och tips.