Ridsportens utvecklingsmodell
Inom svensk idrott pågår en förskjutning från den traditionella bilden av idrottsrörelsen som en triangel med en bred bas av barn och unga och en spetsig topp av elitidrottare till en rektangel där alla kan vara med och träna och tävla på olika nivåer hela livet.
Anita Jonsson, verksamhetschef Skogslottens ridskola ger sin syn på de nya tävlingsformerna där man inte alltid behöver fokusera på resultatet och bli jämförd med andra.
Triangeln innebar att i takt med stigande ålder så ökade fokus på resultat, träningen intensifierades och individer rangordnades och selekterades. Individen fick inte alltid styra över sin ambitionsnivå. Strukturen ledde till tidig specialisering och ensidig träning, talangjakt och utslagning vilket hämmade motivation och utveckling.
Rektangeln utgår från en ny syn på träning och tävling inom forskningen som uppmuntrar till att tidigt lägga grunden för en rörelseförståelse som inspirerar till idrott hela livet. Det ska vara en idrott där barn och unga tränar och tävlar utifrån egna förmågor och förutsättningar, där fokus är egen utveckling snarare än jämförelse med andra. Det handlar om att hjälpa människor att utveckla ett brett register av rörelser som ger kunskap, självförtroende och bättre förutsättningar för att leva aktivt och hälsosamt – en idrott som sprider glädje.
Detta innebär inte att barn inte ska få tävla. Tävling är en viktig och uppskattad hörnsten inom idrotten. Det handlar i stället om att hitta fler och nya former för tävling – tävling som premierar en långsiktig personlig utveckling snarare än kortsiktiga resultat. Det handlar om att främja motivation och prestation utifrån individens förutsättningar och även skapa utrymme för de barn som inte vill tävla.
Reflektera och samtala
Har kan du som ledare skapa förutsättningar för att skifta fokus från resultat till utveckling i tävlingssammanhang? Vad är viktigt?
Fundera över exempel på tävlingsformer som premierar långsiktig personlig utveckling. Vad kännetecknar dem?
Fundera över en tävlingssituation som skulle kunna leda till att unga slutar med ridsport. Vilka orsaker ser du? På vilket sätt kan du och andra ledare jobba för att undvika detta?
Som ledare kan du jobba med följande punkter:
Glädje. Enligt forskningen är glädje och att ha roligt avgörande för att deltagarna ska fortsätta med idrott.
Helhetsperspektiv. Utgå från hela människan (psykisk, social, fysisk och idrottslig dimension) vid utveckling.
Anpassning av träning och tävling utifrån ryttarnas utvecklingsbehov. Lägg utmaningar på en nivå som gör att de kan lyckas och utvecklas.
Prestationsmiljö. Skapa en trygg miljö med lärandet i fokus för både ryttare och ledare. Det ska vara en förlåtande och uppmuntrande miljö där ryttarna vågar utmana sig själv och pröva nya saker utan att vara rädda för att misslyckas.
Återhämtning. Betona vikten av vila och återhämtning, både på kort och lång sikt.
Riktlinjer för träning och tävling
I ridsporten handlar det inte bara om individens utveckling. Det är minst lika viktigt att ta hänsyn till hästen och premiera god ridning på hästens villkor. För att säkra båda perspektiven (häst och individ) har Svenska Ridsportförbundet arbetat fram en strategi som ger riktlinjer för hur träning och tävling för barn och ungdom ska utformas och bedrivas. Strategin utgår från ridsportens värdegrund och Code of Conduct samt Riksidrottsförbundets anvisningar för barn och ungdomsidrott och barnkonventionen.
Reflektera och samtala
Har kan du som ledare skapa förutsättningar för att skifta fokus från resultat till utveckling i tävlingssammanhang? Vad är viktigt?
Fundera över exempel på tävlingsformer som premierar långsiktig personlig utveckling. Vad kännetecknar dem?
Fundera över en tävlingssituation som skulle kunna leda till att unga slutar med ridsport. Vilka orsaker ser du? På vilket sätt kan du och andra ledare jobba för att undvika detta?
Bra att veta
Att leda barn och unga i ridsporten följer Svenska Ridsportförbundets utbildningspolicy. Policyn ligger till grund för planering och genomförande av förbundets utbildningar och säkerställer att de följer samma röda tråd för hästkunskap och ryttarutveckling. Svenska Ridsportförbundets utbildningspolicy (pdf).
Läs mer
Ny syn på träning och tävling i Riksidrottsförbundets Strategi 2025
Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn- och ungdomsidrott (pdf)