Utgångspunkter för ledarskapet
Det är viktigt att du känner till fundamenten i Svenska Ridsportförbundet. Fundamenten kallas för de tre V:na: verksamhetsidé, värdegrund och vision. Det beskriver varför Ridsportförbundet finns till, hur ledare och deltagare ska förhålla sig mot hästar och människor och vad förbundet strävar mot. Visionen ska vara något att sträva mot, något som engagerar och motiverar.
En vision är något att sträva mot, något som engagerar och motiverar.
En verksamhetsidé beskriver en organisations uppdrag. Den ska svara på de här frågorna:
Varför finns organisationen till?
Till vilka riktar sig organisationen och på vilket sätt?
Vad bidrar organisationen med?
Vad gör organisationen unik?
Svenska Ridsportförbundets verksamhetsidé lyder: I kraft av ideella föreningar utvecklar vi ridsport med kvalitet, för alla – hela livet. Därför måste ledarskapet i ridsporten kännetecknas av hög kvalitet och bred kompetens. Det ska också präglas av ett bemötande som säkrar inkludering.
Ledarskapet måste också genomsyras av ridsportens vision, det vill säga vad ridsporten långsiktigt vill uppnå med verksamheten. Visionen ska vara något att sträva mot, något som engagerar och motiverar. Visionen Svensk Ridsport – världens bästa handlar om att utveckla hästar, ryttare, verksamheter, samarbeten och position i samhället så att föreningarna når fler och kan erbjuda ridsport med kvalitet – för alla, hela livet.
Allra viktigast är att ditt ledarskap grundar sig på ridsportens värdegrund som är ridsportens gemensamma förhållningssätt gentemot hästar och människor. Ridsportens värderingar utgår från allas lika värde och en tydlig demokrati där alla kan påverka. Du kan läsa mer om detta i avsnittet ”Ridsportens värdegrund och barnkonventionen”.
En värdegrund är de gemensamma värderingarna och förhållningssätt.
Reflektera och samtala
Har din förening en tydlig verksamhetsidé? I vilka sammanhang upplever du att det kan vara extra användbart att arbeta utifrån en verksamhetsidé?
I vilka sammanhang upplever du att det är speciellt viktigt att ha en gemensam vision att jobba mot?
Fundera över en situation när det var viktigt att diskutera värderingar. Vad hände? Varför? Hur hanterades situationen?
Utveckla ditt ledarskap
Ditt ledarskap har stor påverkan på, och betydelse för, dem du leder. Du skapar förutsättningar för att de ska känna sig trygga, sedda och bekräftade samt vara en del av gemenskapen. Det kräver engagemang och förmåga att locka fram det bästa ur varje individ. Ledarskapet handlar om vad du gör i relation till andra människor. Ledarrollen är ett förtroendeuppdrag som bara den som har andras förtroende kan ha. Därför måste du hela tiden reflektera över ditt ledarskap och hur du fungerar i din ledarroll.
Tips för ett bra ledarskap
Följ en förebild – analysera vad det är som gör hen så bra.
Skaffa en mentor som du kan bolla idéer och utmaningar med. En mentor kan vara någon du ser upp till, någon som är äldre eller yngre eller någon som är helt olik dig som kan ge dig fler perspektiv. Mentorn ska våga vara obekväm och ställa frågor som gör att du utvecklas.
Skapa ledarteam – att arbeta flera tillsammans ger oftast energi och fler perspektiv.
Utmana dig själv genom att hitta små men genomförbara förbättringar som utvecklar ditt ledarskap.
Analysera dig själv genom att filma och följ upp dina utvecklingsområden.
Be andra ge dig feedback, exempelvis genom att de observerar dig i olika situationer i ditt ledaruppdrag.
Reflektera både på egen hand och tillsammans med andra.
Reflektera och samtala
Hur skapar du bra förutsättningar för att utvecklas i din ledarroll?
Vilka ledarsituationer tycker du känns extra inspirerande? Varför?
Vad upplever du som största utmaningarna i ditt ledarskap? Varför?
Vad tycker du är viktigt i mötet med dem du leder?
Vad tycker du fungerar bra för att få barn och unga att känna sig sedda och bekräftade?
Fundera på ett tillfälle när gemenskapen var extra god i en grupp. Hur nådde gruppen dit?
Engagerat ledarskap
Genom att möta och samtala på ett positivt sätt med dem du leder skapas förutsättningar för att de trivs och väljer att stanna kvar länge inom ridsporten.
Uppmärksamma alla. Säg hej, lär dig namnen och ta dig tid att småprata lite vid varje tillfälle som ges.
Lyssna och försök på så sätt att fånga upp barnens och ungdomarnas behov och önskningar.
Skapa utrymme för delaktighet, låt barnen och ungdomarna vara med i planering och i frågor som rör dem – då jobbar du dessutom enligt barnkonventionen.
Ge var och en beröm och återkoppling. Försök att göra det så konkret och så snart som möjligt med direkt koppling till en aktuell insats eller händelse.
Ridsportens lärandemiljö
Svenska Ridsportförbundet har arbetat fram en utvecklingsmodell för att guida ryttare rätt när de utvecklas. Oavsett om de du leder vill rida professionellt eller på hobbynivå är känslan av utveckling en viktig drivkraft för dem. Syftet med utvecklingsmodellen är att skapa förutsättningar för att ridsporten ska bli ett livslångt intresse. Modellen sträcker sig hela vägen från ryttarmärken till mästerskapsmedaljer.
En viktig del av lärandet i stallmiljön sker automatiskt när barn och unga får delta i sådant som redan händer. Det kan vara att få följa med till veterinärkliniken, stå bredvid en ridlärare/tränare som undervisar eller vara delaktig i hästskötseln under helgen. Som ansvarig ledare avgör du vad som är passande för barn och unga att vara med på och hur aktiviteterna blir begripliga för dem.
Men främst handlar goda lärmiljöer om att skapa förutsättningar för motivation hos varje individ, motivation som lockar till att fortsätta.
Reflektera och samtala
Vad tycker du är viktigt i en god lärandemiljö? Vilka delar behöver du arbeta med?
Hur kan du göra för att skapa goda lärandemiljöer för barn och unga? Hur kan du göra dem uppmärksamma på vad som är viktigt när de lär sig olika saker?
Arbetar din förening utifrån ridsportens utvecklingsmodell? Vad tycker du är viktigt att en utvecklingsmodell innehåller?
Att lära av sina misstag
Ibland möter individer eller grupper utmaningar som de tycker är jobbiga att ta sig förbi. Vänta då inte utan lägg genast tid på att analysera vad utmaningarna består i och hur barnen och ungdomarna behöver tänka och agera för att komma vidare. Din vägledning är avgörande för att de ska kunna se på sina prestationer som ett lärande, identifiera olika vägval när en väg inte fungerar och våga pröva dem.
Barn och unga behöver bli trygga i vetskapen att när de övar på något lyckas det sällan på första försöket – de kommer troligen att misslyckas många gånger, och det är okej. Knepet är att lära av varje försök. Barn och unga bör få lära sig att analysera vad som hände för att veta hur de kan lyckas och för att vilja försöka igen. Det är viktigt att inte forcera fram utvecklingen utan att skapa utrymme för att ryttarna kan återhämta sig, ladda om och verkligen hinna tänka igenom vad de ska justera. Som ledare ska du hjälpa barn och unga att skapa bra rutiner för detta.
Reflektera och samtala
Fundera över en egen situation där ett misslyckande var ett viktigt lärande. Hur kan du använda den kunskapen i din ledarroll?
På vilket sätt kan du skapa utrymme för reflektion och göra det till en naturlig del av träningen? Hur kan du hjälpa barn och unga att ladda om och försöka igen?
Öva i olika förhållanden
Det tar tid att samla på sig erfarenheter och lära av händelser, och därför kan det vara klokt att träna på alla möjliga olika situationer som kan inträffa. För att inte låta dåligt väder störa under uppladdningen vid tävling är det viktigt att ryttarna har tränat vid olika väderlekar. Det kan även vara klokt att de övar på olika typer av banor, tränar på att rida fram på ett litet utrymme eller med många olika ekipage omkring samt förbereder sig för vad de kan göra då förutsättningarna plötsligt ändras.
Genom att hela tiden öva på att fokusera på sig själv och sin häst oavsett vad som händer runt omkring förbereder sig ryttarna på att hantera olika stressituationer och på att fokusera om när det inte blir som de tänkt sig.
Skapa bra rutiner
Rutiner är ett bra sätt att skapa struktur inför en prestation. Det kan handla om hur ryttarna packar inför en tävling eller hur de värmer upp under framridningen. Här kan du som ledare hjälpa dem att hitta bra rutiner och ett system för framridningen. Det ger en trygghet som gör att ryttarna kan fokusera på prestationen samtidigt som det stärker självförtroendet. Rutiner kan även handla om avspänningsövningar och målbilder. Det kan räcka med att ta ett par djupa andetag innan start för att fokusera på prestationen.
Läs mer
Svenska Ridsportförbundets strategi Ridsport 2025
Riksidrottsförbundets introduktionsutbildning för tränare
Grit: konsten att inte ge upp. Angela Duckworth, 2017
Hjärna, gener och jävlar anamma: Hur barn lär. Torkel Klingberg, 2016
Praktisk idrottspsykologi. SISU Idrottsböcker, 2009