Handlingsplan för förening
Det är viktigt att föreningen har en upparbetad handlingsplan för att hantera en krissituation. Handlingsplanen är tänkt att vara ett stöd till både styrelse och medlemmar och kan innehålla punkterna nedan.
Skaffa en bild av läget
Börja med att skaffa en bild av nuläget. Vad har hänt och vilka är inblandade? Se till att säkra miljön för den som är utsatt. Vid oro för att brott har begåtts, kontakta polisen och undvik att utreda ärendet själva.
Om den utsatta är ett barn är det viktigt att ta kontakt med föräldrarna eller vårdnadshavarna.
Om den utsattes familj misstänkts vara en del av problematiken ska socialtjänsten kontaktas.
Om den som kan ha agerat på ett felaktigt sätt finns i föreningen ska personen ta en ”time out” från sina förtroendeuppdrag under en eventuell utredning.
Agera om förtroendet är förbrukat
Att vara ledare är ingen rättighet utan ett förtroendeuppdrag. Om förtroendet är förbrukat och inte går att återskapa kan ledaren skiljas från sitt uppdrag.
Det är vuxnas ansvar att säkerställa att ledarna har förtroende. Ibland kan det vara nödvändigt att utesluta en medlem. När föreningen ska fatta ett sådant beslut är det viktigt att följa de formella regler som bör finnas inskrivet i föreningens stadgar. Medlemmen måste få möjlighet att ta del av bakgrunden till föreningens ställningstagande och lämna sina synpunkter.
När medlemmen är utesluten kan den inte representera föreningen eller delta i verksamheten. Uteslutningen gäller tills vidare, om föreningen inte beslutar om en tidsbegränsad uteslutning (högst sex månader). Beslutet kan överklagas till specialidrottsförbundet.
Identifiera behov av stöd i föreningen
Det är viktigt att identifiera behov av stöd till de inblandade i föreningen. Ta därför reda på vilket stöd som behövs för den som är utsatt, tränarna, anställda, föreningsstyrelsen och andra inblandade.
Kontaktpersoner och ansvarsfördelning
Det är viktigt att ha gjort upp vem som ska kontaktas och vem som är ansvarig för att sätta igång krisarbetet i föreningen. Se till att hålla kontaktuppgifter uppdaterade för medlemmar.
Vilka funktioner i föreningen har ansvar under de olika stegen?
Vem/vilka funktioner i föreningen ska man kontakta om något sker?
Vad har funktionen för uppgift/roll i föreningen?
Nätverk
Utöver kontaktpersoner i föreningen är det bra att ha kontaktuppgifter till ert RF-SISU distrikt, RF:s idrottsombudsman och stödorganisationer utanför idrotten. Undersök hur föreningens nätverk ser ut och vilka ni kan kontakta om en kris uppstår?
Plan för kommunikation
Tänk igenom följande frågor så att det blir tydligt vem som ansvarar för vilken del av kommunikationen internt och externt.
Vilka behöver bli informerade om det som har hänt? Vad behöver medlemmarna få veta? (Tänk på den personliga integriteten och att alla inte behöver veta allt.)
Hur ska dessa personer informeras?
Vem i er förening är ansvarig för att prata med media?
Hur signalerar vi att det inte är personen som utsatts som är problemet?
Hur förmedlar vi vad vi står för och vad som inte är okej i vår förening?
Uppföljning – vad sker efteråt?
Efter att en kris har skett kan de krävas olika insatser för medlemmarnas välmående. Det är därför viktigt att tänka igenom vilket stöd som behövs för den som utsatts, tränarna, föreningsstyrelsen och andra inblandade? Samt vad blir förhållningssättet framåt till förövaren?
Utvärdera processen
Slutligen är det viktigt att utvärdera processen genom ett antal frågor för att förbättra processen för framtiden.
Vad gjorde vi bra/dåligt?
Är det något vi hade behövt ha på plats som saknades i processen?
Behöver vi mer kunskap inom något ämne som vi stötte på?
Vilket stöd fick vi och hur fungerade det?
Handlingsplan för förening - mall (pdf)
Lärgruppsplan krishanteringsplan (pdf)
Vart kan jag vända mig?
I en förening ansvarar medlemmarna och ytterst föreningens styrelse för att stadgarna och värdegrunden efterlevs. I första hand kan en medlem vända sig till föreningens styrelse. Det går också att vända sig till ert RF-SISU distrikt för att få stöd och hjälp. Det kan dock finnas känsliga ärenden när någon inte vill berätta denna väg men ändå vill göra sin röst hörd.
Idrottsombudsmannen och visselblåsartjänsten
Idrottsombudsmannen (IO) är en självständig funktion under Riksidrottsförbundet. IO tar emot uppgifter, ger råd och vägledning, samt utreder ärenden som innehåller misstänkta förseelser enligt RF:s stadgar och bestraffningsreglemente.
Idrottsombudsmannens uppgift är att:
Ge föreningar och enskilda föreningsmedlemmar vägledning och information i värdegrundsfrågor inom idrottsrörelsen. Vägledning och information ska avse förhållanden inom idrottsrörelsen.
Företräda och tillvarata föreningars eller enskilda föreningsmedlemmars rättigheter enligt RF:s eller SF:s stadgar.
Här kan du läsa mer om och kontakta Idrottsombudsmannen: Idrottsombudsmannen - Riksidrottsförbundet
På samma sida kan du också rapportera in misstankar om avvikelser från värdegrunden i idrotten genom RF:s visselblåsartjänst. Du kan göra det anonymt eller öppet med namn.
Anmälan vid diskriminering
Har du eller någon du känner blivit utsatt för diskriminering eller liknande kan du kontakta Diskrimineringsombudsmannen (DO) eller någon av landets antidiskrimineringsbyråer, som erbjuder kostnadsfri rådgivning och hjälper personer som utsatts för diskriminering.
Diskrimineringsombudsmannen - vi arbetar mot diskriminering│DO
Anmälan vid oro om brott har begåtts eller anmälan till socialtjänsten
Har föreningen och styrelsen använt de åtgärder som finns inom ramen för idrottens uppdrag och otryggheten kvarstår bör oron lämnas över till de myndigheter som ansvarar för att bedöma oron och göra eventuella åtgärder. Rådfråga polisen via telefonnumret 114 14 eller socialtjänsten i kommunen som föreningen är verksam i vid oro eller misstanke om brott. Vid akuta händelser ring 112.


