Idrottsövergripande material
Här finns några av idrottens idrottsövergripande stödmaterial.
Skapa trygga och inkluderande idrottsmiljöer
Materialet Skapa trygga och inkluderande idrottsmiljöer vänder sig till både förbund och föreningar som vill ta arbetet vidare. Materialet kan med fördel användas som ett lärgruppsmaterial och berör frågorna:
Vad är det som inte får hända?
Hur förebygger vi diskriminering, kränkningar och våld?
Vad gör vi om något händer?
Idrott och NPF
Vill du höja din kunskap om idrott och NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) så finns en kunskapssajt på kunskapsarenan för dig som är ledare och ett lärgruppsmaterial. Använd er gärna av denna kunskapssajt och samtala i er förening som en lärgrupp.
Fördjupning
Här finns ett antal fördjupande tips och förslag på vidare läsning för att öka kunskapen inom respektive områden.
Hbtqi
Regnbågshjältar
SVT:s serie med olika berättelser om hur idrottens normer kan påverka hbtqi-personer.
Regnbågshjältar | SVT Play
Hbtq och idrott (forskningsrapport)
Forskningsrapporten beskriver unga homosexuella och bisexuellas upplevelser av idrotten.
HBTQ och idrott - ungdomars erfarenheter och villkor inom svensk idrott (pdf)
Heteronormativitet och gränsöverskridande i elitidrotten (forskningsrapport)
Forskningsrapporten beskriver hbtq-idrottares upplevelser av att tampas med heteronormen i elitidrottsmiljön.
Heteronormativitet och gränsöverskridande i elitidrotten (pdf)
Trans och idrott (forskningsrapport)
Forskningsrapporten är en sammanställning av 110 transpersoners erfarenheter av idrott.
Trans och idrott - ingen ska lämnas utanför (pdf)
Vad vet du om trans?
Filmen beskriver viktiga begrepp inom ämnet trans och idrott, som kan göra det lättare att börja arbeta med inkludering av ickebinära och transpersoner i idrotten.
Regnbågsfärgerna
Regnbågsfärgerna är en viktig symbol för att välkomna och inkludera hbtqi-personer i idrotten. Inom den svenska idrottsrörelsen så används regnbågsfärgerna allt oftare på exempelvis kaptensbindlar, hörnflaggor, skosnören och tape på klubbor. Regnbågsfärgerna syns också i olika Prideparader. Den svenska idrottsrörelsen har sedan 2016 gått samlad i Stockholm Pride och deltagit i Prideparader över hela landet för att stå upp för, och ta ansvar för, att idrotten vill vara en trygg och inkluderande plats för alla. Regnbågsfärgerna och symboler kan spela en stor roll för vilken förening hbtq-personer kan känna sig hemma i.
En ny version av regnbågsflaggan så kallad ”progressive flag” inkluderar även transfärgerna (ljusrosa, vit och ljusblå) samt färger som står för antirasism och inkludering av personer som bryter mot vithetsnormer (brun och svart).
Ålder
RF:s arbete med barn- och ungdomsidrott
Läs mer om RF:s arbete med barn- och ungdomsidrott
Barn- och ungdomsidrott - Riksidrottsförbundet
Jag kommer kanske dö på fotbollsplanen, men då är jag lycklig (forskningsrapport)
Forskningsrapport om gåfotboll och hur personer över 65 påverkas av att delta i föreningsledd idrott.
Jag kommer kanske dö på fotbollsplanen, men då är jag lycklig (pdf)
De äldre och föreningsidrotten (forskningsrapport)
Forskningsrapport om äldre och föreningsidrott
De äldre och föreningsidrotten (pdf)
Vem håller i klubban? (forskningsrapport)
Forskningsrapport om demokrati och delaktighet i idrottsföreningar.
Vem håller i klubban (pdf)
Etnicitet
Vidga normens handbok
Vidga normens handbok ger dig kunskap och verktyg för att aktivt kunna arbeta mot diskriminering utifrån hudfärg på arbetsplatser. Den är särskilt anpassad för svenska juridiska och kulturella förhållanden. Utgiven av Länsstyrelsen Stockholm 2019.
Vit, svart eller brun – handbok om aktiva åtgärder kopplat till hudfärg
Funktionsnedsättning
Parasport Sverige om idrottens betydelse
Mike Malmer: "Hade jag inte haft idrotten i mitt liv hade jag suttit inne"
Parasport Sverige visar vad idrotten kan betyda för att känna sig som en del av ett sammanhang.
Idrott och NPF
Funktionsnedsättning | CIF
Vad säger forskningen om föreningsidrott för personer med NPF-diagnoser?
Socioekonomi
En match utöver det vanliga (2022)
Rapporten fokuserar på idrottsrörelsens eget arbete med att stärka föreningsidrotten runt om i Sverige. Erfarenheter och lärdomar från RF-SISU distrikt och idrottsföreningars arbete i bostadsområden med socioekonomiska utmaningar har i denna rapport dokumenterats, granskats och reflekterats över. Ett flertal filmer har tagits fram där röster från idrottsföreningar, forskare och distriktsmedarbetare lyfter rapportens olika perspektiv.
Du hittar hela rapporten En match utöver det vanliga här
Diskutera och reflektera i en lärgrupp:
För att ta arbetet vidare med att vara en än mer inkluderande idrottsrörelse finns nedan ett flertal filmer på rapportens olika teman. Efter respektive film finns förslag på frågeställningar som kan vara lämpliga att diskutera kring. Titta på filmerna och starta diskussionerna!
Samtala kring:
Vilka når din förening/förbund/distrikt genom era aktiviteter? Hur ser aktiviteterna ut och var bor de aktiva?
Vilken kunskap har du om området du verkar i?
Vilka hinder kan finnas för att delta på era aktiviteter?
Idrottsrörelsen som demokratiskola (2022)
I rapporten beskrivs och analyseras det arbete som har skett och sker inom idrotterna basket, innebandy, simidrott, ridning och skateboard med ett särskilt fokus på inkludering av barn och unga i områden med sociala och ekonomiska utmaningar. Genom de olika idrotternas erfarenheter sammanställer forskarna gemensamma framgångsfaktorer och belyser de förändringar idrottsrörelsen behöver göra för att bli den inkluderande idrott de strävar efter att vara.
Idrotten och (o)jämlikheten (2019)
Centrum för idrottsforskning (CIF) följer årligen upp statens stöd till idrotten. År 2019 hade rapporten ett fokus på barn och ungas förutsättningar att delta i föreningsidrott. Rapporten lyfter i sju avsnitt olika perspektiv på ojämlikheten inom föreningsidrotten, i det ryms en sammanfattning av aktuell kunskap och perspektiv på hur idrottsrörelsen kan bli mer jämlik framåt. Hur väl idrotten lever upp till sin egen värdegrund och vilken roll socioekonomi har för deltagande i föreningsidrott, är i urval några av de frågor som rapporten belyser.
Emotionella övergrepp
Inger Eliasson, forskare på Umeå Universitet har forskat på förekomsten av emotionella övergrepp inom svensk barn- och ungdomsidrott. Hör Inger berätta om studiens utformning, resultat och svar från barnen hon intervjuat i filmen nedan.
Övningar
Här finns några övningar samlade som kan användas i arbetet för en trygg, inkluderande och jämställd idrott.
Teflontestet
Teflontestet är ett sätt att få syn på sig själv och sina fördelar/privilegier som kan komma av att tillhöra normen och vara självklar i ett sammanhang. Syftet med testet är att underlätta för att aktivt kunna förhålla sig till normerna i den egna föreningen eller förbundet. Att förstå hur normer kan gynna och missgynna olika personer/grupper, och vara aktiv i att utmana dem, är ett bra sätt att nyttja sin formella eller informella maktposition.
Privilege walk
Privilege walk är en metod för att som grupp kunna diskutera och reflektera tillsammans över hur samhällets och idrottens normer kan komma att påverka individers och gruppers vardag och möjlighet till att delta, leda och påverka sin idrott och sitt liv. Metoden finns i olika versioner, där det går att utgå ifrån sig själv (passar för en grupp som känner varandra väl) eller gå in i en roll som tilldelas (passar en grupp som känner varandra lite mindre väl). Den senare är den som presenteras här.
På spaning för en trygg och inkluderande idrott (dialogduk)
Samtalsduken är ett verktyg för att förstå och utmana normer i den egna föreningen eller förbundets olika rum. Här finns två olika samtalsdukar som går att använda i förening och i förbund för att börja syna den egna verksamheten och miljön.
4R-metoden – för en jämställd idrott
4R-metoden är ett sätt att fånga in flera dimensioner av jämställdhet, såsom representation och resurser. Andra delar i 4R är att det behövs en analys av varför det ser ut som det gör och en handlingsplan för förändring.
Samtalsunderlag värdegrundsarbete
Värdegrund handlar om gemensamma och överenskomna värderingar. Värderingar som ger sig uttryck i ditt sätt att vara och i det du gör. Du som ledare inom idrotten kan göra skillnad genom att göra värdegrunden till en del av ditt ledarskap. Det handlar om att se till att det du säger och gör går i linje med det värdegrunden står för. Här finns ett samtalsunderlag för att ta er värdegrund från ord till handling.
Case - trakasserier
Fundera och diskutera sedan nedanstående frågor:
Vad ger scenariot er för känsla?
Vilka tendenser till trakasserier kan ni se här?
Vad skulle ni ha gjort som ledamoten som lyfter sin idé i denna situation?
Vad skulle ni ha gjort som en annan ledamot i det här rummet?
Case – emotionella övergrepp
Fundera och diskutera sedan nedanstående frågor:
Vad bör ledamoten göra?
Hur kan föreningen förebygga att ledare visar sådana beteenden?
Mallar, checklistor och guider
Här finns några mallar, checklistor och guider som kan underlätta i det förebyggande och reaktiva arbetet.
Checklista i det förebyggande arbetet
En checklista i det förebyggande arbetet. Checklistan utgår från femstegsmetoden som går att läsa mer om under avsnittet ”Förebygga” på kunskapssajten: Checklista – i det förebyggande arbetet (pdf)
Registerutdrag
Sedan den 1 januari 2020 ska föreningar begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn.
Läs mer om hur du gör: Trygg idrott | Riksidrottsförbundet
Guide för att ta ut registerutdrag: Lathund registerutdrag SF (pdf)
Handlingsplan vid otrygghet och krishanteringsplan till förening
En mall för handlingsplan för förening vid otrygghet: Handlingsplan för förening (pdf)
En lärgruppsplan och krishanteringsplan för förening: Krishanteringsplan (pdf)


