Alpint - Ledarguiden

Vi har en gemensam vision: Bäst i världen – alla på snö. För att nå dit behöver vi engagerade, inspirerande och kunniga ledare inom både alpint och skicross. Oavsett om du redan är aktiv som ledare eller vill ta steget in i rollen, är Ledarguiden ditt verktyg för att utvecklas och bidra till att fler får uppleva glädjen i skidåkning.

U8

Lekstadiet: Träna för att ha kul. Lekstadiet är en särskilt gynnsam period för att utveckla grundläggande motoriska rörelser och koordination. Barnet har hög förmåga att lära sig nya rörelser.

Introduktion U8



Syfte

Syftet är att utveckla grundläggande rörelsefärdigheter i en rolig, allsidig och lekfull miljö. Barnen ska uppmuntras att testa många olika rörelsemönster, vilket skapar en bred rörelsebank inför framtiden. Inom skidåkning handlar det om att skapa trygghet igenom varierade svängar, underlag och hastigheter med fokus på upplevelse och variation snarare än prestation. Fys och barmark sker genom lek där barnet utvecklar snabbhet, smidighet, rytm och kroppskontroll utan att koppla det till träning. Målet är att stärka barnets intresse för utförsåkning och som lockar barnens nyfikenhet till att fortsätta att utvecklas till en allsidig skidåkare samt att skapa en stabil grund för framtida träning.

Ledarskap

U8 är en åldersgrupp där fokus ska ligga på att lära genom lekande. Här läggs grunden till ett intresse att röra på sig genom hela livet och till att forma allsidiga, hållbara och välmående skidåkare genom hela livet. Friåkning och lekar är en viktig del av träningen både under snö- och barmarkssäsong. Svenska Skidförbundet rekommenderar att åkare i U8 startar sin skidsäsong när det finns snö att tillgå i Sverige och fram tills dess köra barmarksträning i olika former. Barmarksträningen kan innehålla exempelvis fotboll, gymnastik och annan aktivitet som syftar till rörelseglädje, och bör alltså vara varierad.

Feedback & instruktioner

Utformningen av banor och övningar ska vara så tydlig att barnen får direkt feedback från banan/miljön om de utför övningen på rätt sätt eller om de behöver göra någon justering. Muntlig och instruerande feedback bör knappt behövas. Instruktioner och feedback bör ges i dialog med barnen. I lekstadiet är det viktigaste att barnen får prova sig fram och att alla blir sedda. Därför bör fokus också framför allt ligga på positiv feedback och förstärkning.

Dekorativ bild

Tips till tränare

För U8-åkare är den alpina träningen utformad som lekande lärande, där du som ledare har en central roll. Som ledare är du nyckeln till att skapa en rolig och inspirerande knutpunkt som stärker barnens intresse för utförsåkning och väcker deras nyfikenhet att fortsätta utvecklas som allsidiga skidåkare. Det är här du lägger grunden för framtida träningsvilja. Nedan följer lite generella råd till dig som ledare för U8. 

Checklista för att genomföra träning

Innan träning

  • Skapa en tydlig plan för träningen.

  • Se över så ni har tillräcklig bemanning.

  • Se över så att ni har material tillgängligt.

  • Samla alla ledare.

  • Beskriv syftet med träningen inom tränargruppen.

  • Tydliggör så alla vet vem som gör vad?

  • Säkerhet? kan vi utföra tänkt plan utifrån snöförhållande, väder, utrymme i backen? Finns en plan B?

  • På utsatt tid: Samla gruppen, säg hej, presentera vilka som är ledare för dagen och beskriv dagens upplägg.

  • Genomför uppvärmning och starta träning.

Under träning

  • Se till att backen är bemannad efter behov.

  • Vid större grupp: Dela upp gruppen och gör olika stationer.

  • Låt miljön vara lärande genom lek.

  • Uppmärksamma barnet genom positiv och peppande feedback.

  • Låt barnen få återberätta vad dom tänker och gör i backen.

  • Se och prata med alla barn!

Efter träning

  • Samla gruppen för avslut. Dra en rolig historia och ge en high-five. Glada barn kommer tillbaka.

  • Ledarna samlas för reflektion och planering för kommande träning.

  • Ledarna diskuterar: Vad funkade bra och vad kan bli bättre? Utgå från RAM-modellen nedan.

Åkarutveckling

I U8 introduceras barnet till idrotten och en regelbunden träning. Motoriken utvecklas snabbt och barnen börjar få bättre balans, koordination och kroppskontroll. De lär sig bäst genom att utforska olika rörelser i en lekfull och varierad miljö. Deras uppmärksamhet är kort och instruktioner bör vara enkla och konkreta. Idrott ska handla om rörelseglädje och nyfikenhet, inte resultat

Träningsbarhet

Barn i U8 har en stor förmåga att lära sig nya rörelser och utveckla snabbhet, balans och koordination. Nervsystemet är anpassningsbart, vilket gör att lekar som innehåller agility, reaktionssnabbhet och kroppskontroll ger god effekt. Styrka utvecklas främst neuromuskulärt genom lekfulla övningar med kroppen som belastning, och uthållighet byggs genom daglig aktivitet snarare än organiserad konditionsträning. Allsidighet är viktigt i denna ålder och barnen bör uppmuntras att prova flera olika aktiviteter för att skapa en bred motorisk bas

Träningsplanering

Fokus i träningen ligger på att förstärka barnens rörelseglädje. Det är också här som grunden läggs till barnets intresse att fortsätta röra på sig livet igenom. I det här stadiet ligger fokus framför allt på att främja barnets grundläggande motoriska kunskaper och rekommendationen är att minst hälften av idrottandet bör ske genom spontan lek. 

Rekommendationen för årsplanering för U8 kommer ur forskning om barn och ungdomars fysiska utveckling och grundar sig i syftet att forma allsidiga, hållbara och välmående skidåkare genom hela livet. Genom att följa rekommendationerna för de olika åldersgrupperna får vi en progression från U8 till senior där tränings- och tävlingsvolym samt utveckling av syfte med träningen följer den naturliga fysiska och mentala utvecklingen. 

Översikt kalenderår U8



Barmark genomförs året om, primärt genom icke organiserade aktiviteter med lek i fokus. Alpin skidåkning ska bestå av lek & utforskande där fokus är att utforska grundläggande rörelser på snö genom lek. Observera att kalenderåret ser olika ut beroende på vart i landet du bor.

Skidåkning

Skidträningen ska fokusera på grundläggande färdigheter som inkluderar balans och enkla svängar. Träningen sker genom lekfulla övningar, exempelvis åkning i varierad terräng, hinderbanor och friåkning där barnen får utforska skidorna i olika situationer. Att åka på en skida åt gången, över små hopp och köra genom kortkäppar stärker deras kontroll och säkerhet. Formella och tävlingslika banor bör begränsas där lekfulla övningar med inslag av hinderbanor är fördelaktigt för utvecklingen

Skidåkningens volym

Skidpass visar antal pass per vecka under vintern i hemmabacken. En lägerdag innehåller 1-2 skidpass per dag och sker i närområdet. Längden på ett skidpass är 1,5-2 timmar. Tävlingar genomförs enligt distriktets tävlingskalender och är inte inkluderade i antal rekommenderade träningsdagar.

Skidtekniska färdigheter

Nedan beskrivs de färdigheter som åkarna bör lära sig under sin tid i U8. Glöm inte att repetera färdigheterna från tidigare åldersgrupper.

Färdigheter

  • Glida på en skida åt gången

  • Hockeystopp med snösprut åt båda hållen

  • Åka i olika typer av snöförhållanden.

  • Hoppa i ett hopp.

  • Åka lift på egen hand.

  • Åka baklänges.

  • Åka för Alpina teknikmärken.

Skidåkningens innehåll

Säsongen på snö bör sträcka sig från december till maj, förutsatt att det finns snö. Nedan hittar du tips på lämpliga träningspass och hur du, som ledare, bäst bedriver träning på U8-nivå.

Uppvärmningslekar
Tips på uppvärmningslekar, Inspirationshäfte Skidlekar - alpint (pdf)

Träningspass

Pass: Ytterskidan styr svängen


Pass: Balanserad och förberedd


Pass: Anpassat rörelsemönster



Alpina teknikmärken

Teknikmärket är ett roligt sätt att driva utvecklingen för våra unga utförsåkares teknik och taktik samt utifrån grundrörelser. Teknikmärket bidrar också till att lära sig grundövningar i alpin utförsåkning. Med grundrörelser menas rörelser som vi gör med kroppen när vi åker skidor.

Syfte
Dessa teknikmärken är framtagna och anpassade till utvecklingsstadierna i Utvecklingstrappan. Tränarna och föräldrar får en hjälp att sporra åkarna till att träna in tekniska färdigheter genom givna metoder.

Målgrupp
Utvecklingsstadierna Rörelserikedom 0–6 år, Lekstadiet 6–9 år och Grundstadiet 9–12 år. Både för utförsåkare i klubbverksamhet och de utförsåkare som är och besöker en skidbacke. 

Innehåll
Teknikmärket finns i 4 valörer, järn, brons, silver och guld. Den tekniska målsättningen för varje valör är anpassad till respektive utvecklingsnivå. Teknikmärkets övningar passar in i den vardagliga träningen och kan genomföras under ett vanligt träningspass. Teknikmärkets övningar bygger på grundrörelser och utvecklingsprogression. 

Till tränaren
Märkena ska tas i turordning, oavsett utförsåkarnas ålder. Teknikmärkets övningar kan med fördel planeras in i det vanliga träningsprogrammet med ytterligare liknande övningar, så ger du dina aktiva en bra grund att bygga vidare på. Följ upp och uppmuntra!

Till föräldrarna
Du som vill att ditt barn ska ha en meningsfull fritidsverksamhet. Sporra! Hjälp till! Intressera! Åk skidor och gör övningarna tillsammans med era barn.

Beställ teknikmärken
Teknikmärken beställer du från Sporrong

 Klicka på rubrikerna för att läsa mer om de olika teknikmärkena

Järn
  • Ta sig fram på platt mark med skidor på fötterna

  • Trampa runt och gör en snöstjärna i snön, på plan yta

  • Resa sig från sittande med skidor på fötterna

  • Åka rullband

  • Trampa uppför med skidor på fötterna, ca 2 meter

  • Kunna stanna, på valfritt sätt, inom ett begränsat område, ca 5 meter.

  • Åka under 5 st tält på rad i följd (köttbulle-spagetti)

  • Hoppa med skidor på platt mark, landa i balans 

Brons
  • Kontrollerad plogsväng runt borst, 10 st, och stanna inom ett bestämt område

  • Åka knapplift

  • Glida lätt utför i sidled, ca 10 meter

  • Kunna stanna i hockey-stopp, åt båda hållen inom ett bestämt område.

  • Åkning runt några hinder i stora svängar och stanna inom ett bestämt område.

  • Snurra runt på skidorna med snökontakt (360 grader)

  • Glida på en skida i grön backe, ca 20 meter

  • Åka baklänges i grön backe, ca 20 meter

  • Åka i terrängvågor, 4–8 st

  • Hoppa i ett hopp

  • Göra ett lappkast

Silver
  • Åka i staket med kortkäpp, 10 st, i röd backe och kunna stanna med hockey- stopp inom ett bestämt område. Åka med fartkontroll.

  • Lyfta innerskidan genom hela svängen, gäller på höger och vänster sväng.

  • Åka i fartställning inom begränsat område, ca 20 meter.

  • Hoppa över hinder i blå backe.

  • Åkning skärande svängar i blå backe, 6 svängar.

  • Högavlastning 5 svängar följt av lågavlastning 5 svängar.

  • Hoppa i ett hopp och landa höftbrett i balans.

Guld
  • Kortsvängar, 10 st, i röd backe, med stavisättning och fartkontroll.

  • Hoppa i ett hopp och snurra 180.

  • Åkning i staket med variation av långkäpp och kortkäpp, 15 st, i röd backe.

  • Åkning med skärande sväng, från brantare till flackare eller tvärtom ca 10–15 svängar.

  • Åkning i bana, med tempoväxling (till exempel 3 käpps rytm banan).

  • Åka högfartssvängar i balans och med fartkontroll.

  • Åka och svänga med samma ben i blå backe, gäller både höger och vänster ben och ca 6–10 svängar på varje ben.

Barmarksträning

U8 är en åldersgrupp där fokus ska ligga på att lära genom lekande. Här läggs grunden till ett intresse att röra på sig genom hela livet och till att forma allsidiga, hållbara och välmående skidåkare genom hela livet. Barmarksträningen kan innehålla exempelvis fotboll, gymnastik och annan aktivitet som syftar till rörelseglädje, och bör alltså vara varierad.

Begreppen barmarksträning och fysträning skiljer sig något åt och det är bra att du som ledare förstår skillnaden.

Barmarksträning
Barmarksträning omfattar allt vi gör utanför snön för att utvecklar vår fysik. Det kan vara organiserade idrotter, spontana aktiviteter, lekfull rörelse eller mer riktad fysträning – allt som på olika sätt bidrar till att stärka våra fysiska kapaciteter.

Fysträning
Fysträning är en specifik del av barmarksträningen, där målet är att utveckla särskilda kapaciteter som styrka, snabbhet, balans eller uthållighet genom mer riktade övningar.

Barmarksträningens volym

Fysisk träning genomförs primärt genom utövande av andra idrotter och spontan idrott. Den fysträning som genomförs ska ses som organiserad lek med fokus på att uppnå fysiska färdigheter och utveckla träningsbara kapaciteter på ett allsidigt sätt. Åldersgruppen bör genom andra idrotter, spontana fysiska aktiviteter och fysträning vara aktiva minst 60 minuter per dag.


Fysiska färdigheter

När barnen går vidare från U8-nivån är det viktigt att de har utvecklat grundläggande fysiska färdigheter som skapar en stabil bas för fortsatt skidåkning och fysisk aktivitet. Fokus ligger på lekfulla och varierade övningar som stärker balans, motorik, styrka och uthållighet. Samtidigt ska de fortsätta att utveckla färdigheter från tidigare åldersgrupper, då dessa är grunden för mer avancerade rörelser längre fram.

Checklista färdigheter för U8

Balans

  • Kunna stå på ett ben i minst 10 sekunder.

  • Hoppa jämfota på olika underlag (gräs, snö, mattor).

  • Balansövningar på enkla hinder eller stockar.

Motorik

  • Hoppa hopprep (10 hopp i rad).

  • Kunna kasta och fånga boll i rörelse.

  • Röra sig koordinerat i enkla hinderbanor.

Styrka

  • Kunna klättra i träd, rep eller lekställning

  • Hänga i armarna i minst 5 sekunder

  • Kunna resa sig från marken utan att ta hjälp av händerna

Uthållighet

  • Kunna simma minst 10 meter.

  • Springa/jogga under lek i 5–10 minuter utan avbrott.

  • Delta i rörelselekar som pågår under längre tid.

Fysträningens innehåll

Barn i U8 befinner sig i en fas där nervsystemet är extra mottagligt för inlärning av nya rörelser. Därför ska fysträningen vara lekfull, varierad och allsidig, med stort fokus på balans, koordination, snabbhet och kroppskontroll. 

Träningen ska kännas som lek, där barnen rör sig på många olika sätt och i olika miljöer. Organiserad konditionsträning är inte nödvändig, fokusera istället på att utveckla uthållighet genom daglig aktivitet och rörelseglädje.

Innehåll i U8-fysträning

Balans

  • Stå på ett ben i olika situationer (t.ex. med slutna ögon eller på en kudde).

  • Gå på linje, balansbom eller stockar.

  • Lekar där man tappar balansen och återfinner den.

Motorik & Koordination

  • Hopprep (enskilt och i grupp).

  • Bollövningar: kasta, fånga, studsa.

  • Hinderbanor med krypning, hopp, snurrar och klättring.

  • Agility-lekar (”följa John”, spegellekar, stafetter med riktningsförändringar).

Styrka (lekfull, egen kroppsvikt)

  • Klättra i träd, rep eller lekställning.

  • Djurdjurshopp (groda, hare, björn, krabba).

  • Kullerbyttor och rullningar för bålstyrka och motorik.

  • Lättare armgång eller hängövningar.

Uthållighet

  • Rörelselekar i längre intervaller (jaga-lekar, stafetter, bollekar).

  • Simning och vattenlek.

  • Långvarig aktiv lek utomhus (springa, cykla, åka skridskor, skidor).

Sammanfattning

Fysträningen för U8 ska

  • vara lekfull och varierad,

  • främja balans, snabbhet, koordination och kroppskontroll,

  • bygga styrka genom egen kroppsvikt och klättring,

  • utveckla uthållighet genom daglig rörelse och lek,

  • uppmuntra barnen att fortsätta träna på tidigare färdigheter.

Utrustning

För att börja träna och åka alpin skidåkning behövs så klart grundläggande utrustning, och hjälm, ryggskydd och glasögon ska alltid vara på, oavsett ålder och kunskapsnivå. Nedan finner du rekommendationerna för utrustning i samtliga åldersgrupper.