Alpint - Ledarguiden

Vi har en gemensam vision: Bäst i världen – alla på snö. För att nå dit behöver vi engagerade, inspirerande och kunniga ledare inom både alpint och skicross. Oavsett om du redan är aktiv som ledare eller vill ta steget in i rollen, är Ledarguiden ditt verktyg för att utvecklas och bidra till att fler får uppleva glädjen i skidåkning.

U12

Grundstadiet: Lära sig träna. Grundstadiet är en av de viktigaste perioderna för att lära sig teknik och barnen har en mycket hög förmåga att lära sig nya rörelser vilket bör stimuleras. Under grundstadiet kan vissa individer gå in i en tillväxtspurt som innebär förändringar i barnets proportioner vilket kan försvåra teknikinlärning. Detta är individuellt och kan ha olika konsekvenser. Därför bör man ta hänsyn till var i utvecklingen individen befinner sig.

Introduktion U12

Syfte

Syftet är att bygga en bred teknisk och fysisk bas som gör att barnen senare kan tillgodogöra sig mer idrottsspecifik träning. Inom alpint sker en övergång till mer teknisk förståelse men fortfarande i en miljö där variation och rörelseglädje betonas. Fysträningen introducerar grundläggande former av styrketräning med egen kroppsvikt, samt övningar för koordination, rörlighet och snabbhet med fokus på rätt teknik snarare än belastning.

Ledarskap

Som ledare i U12 har du en viktig roll i att balansera fortsatt lekfullhet med en mer strukturerad träning. Barnen ska fortfarande uppleva glädje och variation, men du kan nu gradvis introducera mer metodiska banor, enklare tävlingsmoment och tydligare tekniska uppgifter. Friåkning, metodiska banor och lekfullhet är fortfarande en viktig del av träningen. Samtidigt kan du som ledare börja visa hur träning och tävling hänger ihop genom att skapa roliga utmaningar och små tävlingsliknande inslag.

På barmark ska träningen fortsatt vara varierad, gärna med flera idrotter och aktiviteter som fotboll, gymnastik eller cykling. Din roll är att uppmuntra barnen till bredd i sitt rörelsemönster och att inte låsa fast träningen vid bara skidåkning.

Som ledare ska du framför allt bidra till en trygg, positiv och utvecklande miljö där barnen lär sig att utmana sig själva, samarbeta och behålla nyfikenheten på skidåkning. 

Feedback & instruktioner

Ledaren använder sig av rörelseuppgifter och skapar olika miljöer där feedback och dialog mellan ledare och åkare är viktig. Utgå från den individuella åkarens fysiska och mentala mognadsgrad, tidigare erfarenheter och karaktärsdrag för att kunna ge relevant feedback. Kom ihåg att åkarna i den här åldern på allvar börjar utvecklas i olika riktning, hitta sin egen personlighet och kan ha olika fysiska och mentala förutsättningar beroende på mognadsgrad.

Dekorativ bild

Tips till tränare

I den här åldern är det viktigt att träna varierat för att främja de olika rörelsemönster som bidrar till allsidighet och som förbereder åkarna att åka samtliga discipliner för framtida prestation.

  • Skapa en träningsplanering som har en tydlig struktur över säsongen.

  • Utmana individen och gruppen genom att de får träna olika friåkningsövningar och metodiska banor i olika terräng.

  • Träna de olika alpina disciplinerna och inför även inslag av skicrossträning.

Checklista för att genomföra träning

Innan träningen

  • Skapa en tydlig plan för träningen.

  • Se över så ni har tillräcklig bemanning.

  • Se över så att ni har material tillgängligt.

  • Samla alla ledare.

  • Beskriv syftet med träningen inom tränargruppen.

  • Tydliggör så alla vet vem som gör vad?

  • Säkerhet? kan vi utföra tänkt plan utifrån snöförhållande, väder, utrymme i backen? Finns en plan B?

  • På utsatt tid: Samla gruppen, säg hej, presentera vilka som är ledare för dagen och beskriv dagens upplägg.

  • Genomför uppvärmning och starta träning.

Under träning

  • Se till att backen är bemannad efter behov.

  • Vid större grupp: Dela upp gruppen och gör olika stationer.

  • Låt miljön vara lärande genom lek.

  • Uppmärksamma barnet genom positiv och peppande feedback.

  • Låt barnen få återberätta vad dom tänker och gör i backen.

  • Se och prata med alla barn!

Efter träning

  • Samla gruppen för avslut. Dra en rolig historia och ge en high-five. Glada barn kommer tillbaka.

  • Ledarna samlas för reflektion och planering för kommande träning.

  • Ledarna diskuterar: Vad funkade bra och vad kan bli bättre? Utgå från RAM-modellen nedan.

Åkarutveckling

Denna period, strax före tillväxtspurten, ses ofta som den motoriska guldåldern och är en av de viktigaste perioderna för teknikinlärning. Barnet har en mycket hög förmåga att lära sig nya rörelser vilket bör stimuleras och när tillväxtspurten startar innebär detta förändringar i barnets proportioner, vilket försvårar teknikinlärning under kommande perioder. Målet är att utöva många olika rörelsemönster och en stor variation skapar en bred rörelsebank som gynnar framtida prestation. Barnet bör hålla på med flertalet idrotter samt utöver träningen ha en hög fysisk aktivitetsnivå.

Träningsbarhet

I U12 börjar skillnaderna i biologisk utveckling bli tydligare mellan flickor och pojkar. Flickor närmar sig ofta sin tillväxtspurt, vilket kan påverka deras koordination och balans tillfälligt. Pojkar är oftast fortfarande i ett mer stabilt utvecklingsläge men detta kan variera.

Före tillväxtspurten

Före tillväxtspurten utvecklas koordination, balans, snabbhet och tekniska färdigheter mycket effektivt genom reaktionsövningar och korta sprintmoment som involverar riktningsförändringar och koordinativa moment. Styrkeutvecklingen sker genom förbättrad neuromuskulär kontroll, vilket innebär att kroppsviktsövningar och gymnastik är effektivt. Uthållighet kommer inte ha en stor effekt men kan tränas för att lära barnen att träna med högre intensitet.

Under tillväxtspurten

Under tillväxtspurten öppnas det aeroba fönstret vilket innebär att kondition tränas mer effektivt. Därför bör mer träning bestå av pulshöjande aktiviteter för att bygga en god grundkondition. Under puberteten kan barnen tappa viss koordination och balans då de växer som mest.

Träningsplanering

Rekommendationen för årsplanering för U12 bygger på forskning om åldersanpassad utveckling och på modellen Long Term Athletic Development (LTAD). Målet är att skapa atletiska skidåkare med en trygg och bred grund som gör att de kan växa till allsidiga, hållbara och välmående skidåkare genom hela livet.

Genom att följa planen för varje åldersgrupp skapas en naturlig progression från U8 upp till senior- och elitnivå. Tränings- och tävlingsvolym, liksom syftet med träningen, anpassas efter barnens fysiska och mentala utveckling. På så sätt blir utvecklingen långsiktig, hälsosam och meningsfull.

Översikt kalenderår U12

Skidpass visar antal pass per vecka under vintern i hemmabacken. En lägerdag innehåller 1-2 skidpass per dag och sker i närområdet. Längden på ett skidpass är 1,5-2 timmar. Tävlingar genomförs enligt distriktets tävlingskalender och är inte inkluderade i antal rekommenderade träningsdagar.

Skidåkning

Skidträningen fokuserar på att utveckla grundläggande teknik, balans och skärande svängar. Barnen bör åka i olika typer av terräng och testa moment som hopp, svängar på en skida och åkning baklänges. Teknikträning sker bäst genom lekfulla övningar, hinderbanor, varierad banåkning och skicross-inspirerade inslag. Friåkning bör fortsatt utgöra en stor del av träningen. Ca 75% av träningen ska bestå av friåkning eller åkning i metodiska teknikbanor.

Skidåkningens volym

Skidpass visar antal pass per vecka under vintern i hemmabacken. En lägerdag innehåller 1-2 skidpass per dag. Längden på ett skidpass är 1,5-2 timmar. Tävlingar genomförs enligt distriktets tävlingskalender.

Dekorativ illustration

Skidtekniska färdigheter

Nedan beskrivs de färdigheter som åkarna bör lära sig under sin tid i åldersgruppen. Glöm inte att repetera färdigheterna från tidigare åldersgrupper.

Färdigheter

  • Åka skärande sväng i brant terräng

  • Åka & svänga på en skida.

  • Göra en sladdande rund sväng.

  • Träna alla discipliner i sin hemmabacke.

  • Hoppa och snurra 360° i luften åt valfritt håll med fart.

  • Åka friåkning med fartkontroll i varierad terräng och olika typer av snöförhållanden.

  • Åka med ytterarmsteknik i slalombana.

  • Värma upp inför varje skidträning.

  • Tävla i distrikt och region.

  • Ta visst ansvar för utrustning.

  • Åka och glida i fartställning och hoppa över käppar med 6–10 meters avstånd.

Skidåkningens innehåll

Barn i U12 befinner sig i Grundstadiet som är en av de viktigaste perioderna för teknikinlärning. Det är därför viktigt att träna varierat för att främja olika rörelsemönster som bidrar till allsidighet och förbereda åkaren på att åka samtliga discipliner och prestera i framtiden. Säsongen bör pågå från november till maj.

Träningspassen nedan syftar till att förstärka de skidtekniska principerna Ytterskidan styr svängen, Balanserad & förberedd och Anpassat rörelsemönster.

Uppvärmning
Tips på uppvärmningslekar, Inspirationshäfte Skidlekar - alpint (pdf)

Träningspass

Pass: Ytterskidan styr svängen


Pass: Balanserad och förberedd


Pass: Anpassat rörelsemönster

Alpina teknikmärken

Teknikmärket är ett roligt sätt att driva utvecklingen för våra unga utförsåkares teknik och taktik samt utifrån grundrörelser. Teknikmärket bidrar också till att lära sig grundövningar i alpin utförsåkning. Med grundrörelser menas rörelser som vi gör med kroppen när vi åker skidor.

Syfte
Dessa teknikmärken är framtagna och anpassade till utvecklingsstadierna i Utvecklingstrappan. Tränarna och föräldrar får en hjälp att sporra åkarna till att träna in tekniska färdigheter genom givna metoder.

Målgrupp
Utvecklingsstadierna Rörelserikedom 0–6 år, Lekstadiet 6–9 år och Grundstadiet 9–12 år. Både för utförsåkare i klubbverksamhet och de utförsåkare som är och besöker en skidbacke. 

Innehåll
Teknikmärket finns i 4 valörer, järn, brons, silver och guld. Den tekniska målsättningen för varje valör är anpassad till respektive utvecklingsnivå. Teknikmärkets övningar passar in i den vardagliga träningen och kan genomföras under ett vanligt träningspass. Teknikmärkets övningar bygger på grundrörelser och utvecklingsprogression. 

Till tränaren
Märkena ska tas i turordning, oavsett utförsåkarnas ålder. Teknikmärkets övningar kan med fördel planeras in i det vanliga träningsprogrammet med ytterligare liknande övningar, så ger du dina aktiva en bra grund att bygga vidare på. Följ upp och uppmuntra!

Till föräldrarna
Du som vill att ditt barn ska ha en meningsfull fritidsverksamhet. Sporra! Hjälp till! Intressera! Åk skidor och gör övningarna tillsammans med era barn.

Beställ teknikmärken
Teknikmärken beställer du från Sporrong

Klicka på rubrikerna för att läsa mer om de olika teknikmärkena

Järn
  • Ta sig fram på platt mark med skidor på fötterna.

  • Trampa runt och gör en snöstjärna i snön, på plan yta.

  • Resa sig från sittande med skidor på fötterna.

  • Åka rullband.

  • Trampa uppför med skidor på fötterna, ca 2 meter.

  • Kunna stanna, på valfritt sätt, inom ett begränsat område, ca 5 meter.

  • Åka under 5 st tält på rad i följd (köttbulle-spagetti).

  • Hoppa med skidor på platt mark, landa i balans.

Brons
  • Kontrollerad plogsväng runt borst, 10 st, och stanna inom ett bestämt område.

  • Åka knapplift.

  • Glida lätt utför i sidled, ca 10 meter.

  • Kunna stanna i hockey-stopp, åt båda hållen inom ett bestämt område.

  • Åkning runt några hinder i stora svängar och stanna inom ett bestämt område.

  • Snurra runt på skidorna med snökontakt (360 grader).

  • Glida på en skida i grön backe, ca 20 meter.

  • Åka baklänges i grön backe, ca 20 meter.

  • Åka i terrängvågor, 4–8 st.

  • Hoppa i ett hopp.

  • Göra ett lappkast.

Silver
  • Åka i staket med kortkäpp, 10 st, i röd backe och kunna stanna med hockey- stopp inom ett bestämt område. Åka med fartkontroll.

  • Lyfta innerskidan genom hela svängen, gäller på höger och vänster sväng.

  • Åka i fartställning inom begränsat område, ca 20 meter.

  • Hoppa över hinder i blå backe.

  • Åkning skärande svängar i blå backe, 6 svängar.

  • Högavlastning 5 svängar följt av lågavlastning 5 svängar.

  • Hoppa i ett hopp och landa höftbrett i balans.

Guld
  • Kortsvängar, 10 st, i röd backe, med stavisättning och fartkontroll.

  • Hoppa i ett hopp och snurra 180.

  • Åkning i staket med variation av långkäpp och kortkäpp, 15 st, i röd backe.

  • Åkning med skärande sväng, från brantare till flackare eller tvärtom ca 10–15 svängar.

  • Åkning i bana, med tempoväxling (till exempel 3 käpps rytm banan).

  • Åka högfartssvängar i balans och med fartkontroll.

  • Åka och svänga med samma ben i blå backe, gäller både höger och vänster ben och ca 6–10 svängar på varje ben.

Barmarksträning

I det här åldersspannet utvecklas motoriken ytterligare. Barnet är i en övergångsfas från den mellersta barndomen till tonårstiden och har uppnått en god grundläggande rörelseförmåga. Fokus bör ligga på att bygga upp fysiska kapaciteter genom att träna på balans, koordination och styrka med kroppsvikten som enda belastning.

Begreppen barmarksträning och fysträning skiljer sig något åt och det är bra att du som ledare förstår skillnaden.

Barmarksträning
Barmarksträning omfattar allt vi gör utanför snön för att utvecklar vår fysik. Det kan vara organiserade idrotter, spontana aktiviteter, lekfull rörelse eller mer riktad fysträning – allt som på olika sätt bidrar till att stärka våra fysiska kapaciteter.

Fysträning
Fysträning är en specifik del av barmarksträningen, där målet är att utveckla särskilda kapaciteter som styrka, snabbhet, balans eller uthållighet genom mer riktade övningar.

Barmarksträningens volym

Fysträningen genomförs under höst och vår som komplement till övriga idrottsaktiviteter. Fokus är att uppnå fysiska färdigheter och utveckla träningsbara kapaciteter på ett allsidigt sätt. Testa delmoment från IronMan junior utan att registrera resultat. Det rekommenderas att barnet bedriver ytterligare två organiserade eller icke organiserade idrotter, parallellt med fysträningen och den alpina träningen. Åldersgruppen bör genom fysträning, andra idrotter eller spontana fysiska aktiviteter vara aktiva minst 60 minuter per dag.

Fysiska färdigheter

I U12 är barnen i en fas där de snabbt utvecklar koordination, snabbhet och styrka, men också påverkas av biologiska skillnader i utveckling. Flickor kan vara på väg in i sin tillväxtspurt medan pojkar ofta ligger något senare, vilket innebär att koordination och balans ibland kan förändras tillfälligt. Fysträningen ska därför fortsatt vara varierad och allsidig, men med mer utmaning och struktur än i tidigare åldrar.

Målet i U12 är att åkarna ska ha en bred motorisk bas och klara av grundläggande fysiska tester och färdigheter som visar på styrka, uthållighet, balans och koordination. Dessa utgör grunden innan de tar steget vidare mot U14 och en mer idrottsspecifik träning.

Checklista – färdigheter för U12

Checklista

Balans

  • Kunna stå på händer mot vägg eller fritt en kort stund.

  • Behärska balansövningar med rotationer och riktningsförändringar.

 Motorik

  • Klara av Hexagon-testet åt båda hållen (koordination, snabbhet, riktningsförändringar).

  • Utföra kombinationer av hopp, kast och rörelser i fart.

Styrka

  • Genomföra chins:
    Flickor: minst 3 st
    Pojkar: minst 7 st

  • Genomföra armhävningar:
    Flickor: minst 7 st
    Pojkar: minst 12 st

  • Utföra kontrollerade hopp- och landningsövningar (t.ex. jämfotahopp och enbenshopp).

Uthållighet

  • Genomföra 3000 meter löpning i ett jämnt tempo.

  • Genomföra kassehopp i 60 sekunder med bibehållen kvalitet.

Fysträningens innehåll

I U12 behöver träningen bli mer utmanande och strukturerad jämfört med tidigare åldrar, men fortfarande ha en lekfull och varierad grund. Barnen är i en fas där koordination, balans, snabbhet och styrka kan utvecklas effektivt, samtidigt som uthållighet kan introduceras mer systematiskt, särskilt när de börjar nå tillväxtspurten.

Innehåll i fysträningen U12

Balans

  • Handstående mot vägg och enkla fria handståendeövningar.

  • Balansövningar i rörelse (rotationer, hopp, riktningsförändringar).

  • Dynamiska lekar där balansen utmanas.

Motorik & Koordination

  • Hexagon-testövningar och liknande agilityövningar åt båda håll.

  • Snabba riktningsförändringar (stafetter, spegellekar, korta sprintbanor).

  • Hinderbanor med hopp, kryp, kast och koordination.

  • Hopprepskombinationer och reaktionslekar.

  • Styrka.

  • Kroppsviktsstyrka: armhävningar, chins, dips, planka, benstyrka med hopp.

  • Klättring i rep eller hinderställningar.

  • Hopp- och landningsövningar (jämfotahopp, enbenshopp, boxhopp).

  • Gymnastiska moment för bålstyrka och kroppskontroll.

Uthållighet

  • Löpning (inkl. längre sträckor som 3000 m för grunduthållighet).

  • Kassehopp eller liknande rytmiska hoppövningar över tid.

  • Längre rörelselekar och spel håller pulsen uppe (15–30 min).

Sammanfattning

Fysträningen i U12 ska stimulera balans, koordination och snabbhet på en högre nivå än tidigare, bygga styrka med kroppsvikt och gymnastikövningar, och gradvis introducera uthållighetsträning genom löpning och pulshöjande aktiviteter.

Fystester

IronMan Junior är det test som återkommande genomförs från U14 tills det år då åkaren fyller 17 år. I U12 handlar det inte om att genomföra ett helt testbatteri, utan om att på ett lekfullt sätt låta åkarna bekanta sig med några av momenten i träningsmiljön. Syftet är att skapa en känsla av igenkänning och förberedelse inför framtiden, snarare än att utvärdera prestation.

Dekorativ bild
Resultaten ska inte dokumenteras, men kan presenteras för åkarna på ett enkelt och positivt sätt. Fokus ska ligga på att uppmuntra genomförandet och insatsen, inte på siffror och jämförelser. IronMan Junior ska ses som ett verktyg för motivation, rörelseglädje och vana vid övningarna som väntar längre fram.

IronMan Junior protokoll (pdf)

Utrustning

För att börja träna och åka alpin skidåkning behövs så klart grundläggande utrustning, och hjälm, ryggskydd och glasögon ska alltid vara på, oavsett ålder och kunskapsnivå. Nedan finner du rekommendationerna för utrustning i samtliga åldersgrupper.