Alpint - Ledarguiden

Vi har en gemensam vision: Bäst i världen – alla på snö. För att nå dit behöver vi engagerade, inspirerande och kunniga ledare inom både alpint och skicross. Oavsett om du redan är aktiv som ledare eller vill ta steget in i rollen, är Ledarguiden ditt verktyg för att utvecklas och bidra till att fler får uppleva glädjen i skidåkning.

Metodiska banor

De metodiska banorna nedan är till hjälp för dig som är ledare. Varje bana är märkt med åldersgrupp men går givetvis att använda utanför angivet åldersspann. Syftet är att skapa momentträning för att utveckla allsidiga skidåkare som behärskar samtliga grundrörelser och skidtekniska principer.

Träna starter 0-21 år

Åldersgrupp: 0–21 år.
Kompetens: Nybörjare.
Fokus: Balans, sidorörelser, upp/ner, reaktion.
Miljö: Alla typer av backar.
Beskrivning: Alt. 1: Bygg upp en start med parallellstartgrind/skicrossgrind med rollers efter. Alt. 2: Bygg upp en start med startgrind och 2-3 efterföljande käppar (slalom eller storslalom).
Uppgift: Åkaren tränar starter.
Syfte: Åkaren tränar tajming, reaktionsförmåga och balans.
Utmana: Starta i relativt flack terräng och utmana med successivt brantare lutning och efterföljande moment.

Dekorativ bild av banan


Utrymme storslalom 6-16 år

Åldersgrupp: 6–14 år.
Kompetens: Fortsättning till avancerad.
Fokus: Rotationer, fram/bak, böj/sträck. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Borra en storslalombana. Sätt en borst cirka 0,5 meter ut från käppen och en borst cirka 1,5 meter ovanför svängkäpp.
Uppgift: Åkaren försöker lägga sin sväng nära borstens utsida och med skidorna på skär.
Syfte: Att öka åkarens förståelse för vikten av att lämna plats vid käppen så att det finns möjlighet till att göra en rund sväng på skär.
Utmana: Börja i relativt flack terräng och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.

Dekorativ bild av banan


Korridorhas med vändning 10-16 år

Åldersgrupp: 10–16 år.
Kompetens: Alla.
Fokus: Rotationer, fram/bak, böj/sträck. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Sätt käppar rakt i fallinjen med några käppar som sitter tätare (ca 4 meter) och några med längre avstånd (ca 6 meter).
Uppgift: Åkaren hasar ner och flyttar sin tyngdpunkt fram och tillbaka så att åkaren rör sig mot käpparna. Mellan de olika partierna roterar åkaren så att skidspetsarna är åt motsatt håll för att variera vilken skida som är ytterskida. Överkroppen ska hela tiden bibehållas rakt i riktning mot fallinjen.
Syfte: Åkaren får ökad förståelse för att rotationen sker mellan över- och underkropp och att tyngdpunkten gör att skidan förflyttas sidled i backen.
Utmana: Börja i relativt flack backe och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.

Dekorativ bild av banan


Parallelslalom 6-21 år

Åldersgrupp: 6–21 år.
Kompetens: Nybörjare.
Fokus: Vertikala rörelser, böj/sträck, upp/ner. 
Miljö: Flack backe.
Beskrivning: Borra storslalomkäpp i parallell-avstånd (ca 15 meter). Sätt en bana och sätt sedan en likadan bredvid. För att få två likadana banor kan man med fördel använda en käpp som man lägger tvärs över två gånger för att mäta var käpparna i bana nummer två ska sitta.
Uppgift: Åka så snabbt som möjligt i riktningsförändringarna.
Syfte: Åkaren tränar på att med ett högt tempo, med tävlingsmomentet mot en kompis, utmana sig själv att åka fortare genom att kanta skidorna till rund sväng.
Utmana: Sätta banan i varierad terräng, på varierat underlag, i terrängvågor. Variera med att t.ex. sätta ett tält eller annan typ av käpphinder för att utmana balansen.

Parallelslalom med hopp 6-21 år

Åldersgrupp: 6–21 år.
Kompetens: Nybörjare.
Fokus: Vertikala rörelser, böj/sträck, upp/ner.
Miljö: Flack backe.
Beskrivning: Borra storslalomkäpp i parallellavstånd (ca 15 meter). Sätt en bana och sätt sedan en likadan bredvid. Lägg till ett litet hopp i banan. För att få två likadana banorkan man med fördel använda en käpp som man lägger tvärs över två gånger för att mäta var käpparna i bana nummer två ska sitta.
Uppgift: Åka så snabbt som möjligt i riktningsförändringarna.
Syfte: Åkaren tränar på att med ett högt tempo, med tävlingsmomentet mot en kompis, utmana sig själv att åka fortare genom att kanta skidorna till rund sväng.
Utmana: Sätta banan i varierad terräng, på varierat underlag, i terrängvågor. Variera med att t.ex. sätta ett tält eller annan typ av käpphinder för att utmana balansen.

Dekorativ bild av banan


Diagonala staket 6-21 år

Åldersgrupp: 6–21 år.
Kompetens: Alla.
Fokus: Skidtekniska grundfärdigheter.
Miljö: Alla typer av backar & underlag.
Beskrivning: Sätt käppar diagonalt över fallinjen med slalomavstånd.
Uppgift: Åkaren åker mellan käppar och försöker få till rena skär med fokus på ytterskidan.
Syfte: Kantreglering utmanas med med- och frånlut.
Utmana: Börja i relativt plan terräng och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.

Dekorativ bild av banan


Hajfena 9-16 år

Åldersgrupp: 9–16 år.
Kompetens: Fortsättning.
Fokus: Balans och sidorörelser.
Miljö: Relativt flack backe.
Beskrivning: Sätt en storslalombana med enkel sväng i sväng. Lägg en slalomkäpp på ovansidan (hajfenan) och låt den sticka ut 3–5 decimeter där åkarna ska åka. – Kan behöva justeras pga skaderisk och den kan behöva ytterligare information för att träffa syftet.
Uppgift: Åkaren ska vid käppen lyfta innerskidan och undvika hajfenan och samtidigt känna hur ytterskidan kantas och skär.
Syfte: Åkaren tränar balans och anpassning av rörelsen för att kanta skidorna och att lita på ytterskidan.
Utmana: Börja i relativt flack terräng och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.

Dekorativ bild av banan


Banor utanför pisten 9-16 år

Åldersgrupp: 9–16 år.
Kompetens: Fortsättning.
Fokus: Vertikala rörelser, böj/sträck, upp/ner. 
Miljö: Terrängvågor eller annat ojämnt underlag.
Beskrivning: Borra ner käpp och/eller kortkäpp med slalomavstånd.
Uppgift: Åkaren svänger runt käpparna och anpassar rörelsen så att skidorna hela tiden är i snön.
Syfte: Åkaren tränar balans, koordination och riktningsförändringar där underlaget och snön blir den stora utmaningen för att hålla balansen.
Utmana: Sätt banorna i terrängvågor, utanför pist, i lössnö, i puckelpisten, över små hopp. Sätt banorna i varierad lutning. Minska synfältet för åkarna.


Fartparallell 9-16 år

Åldersgrupp: 9–16 år.
Kompetens: Fortsättning.
Fokus: Vertikala rörelser, balans, böj/sträck. 
Miljö: Alla typer av backar.
Beskrivning: Borra ner käppar för två tydliga starter. Sätt därefter ett tydligt markerat område, ca 30–60 meter samt två tydliga parallella mål med tydlig stoppsträcka.
Uppgift: Åkaren ska glida rakt ner med plana skidor i fartposition.
Syfte: Att hitta en effektiv fartställning med plana skidor och aerodynamisk position.
Utmana: Börja i relativt flack terräng och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt banan och inkludera ett litet hopp.


Trekäppsbana 9–16 år

Åldersgrupp: 9–16 år.
Kompetens: Fortsättning.
Fokus: Balans, sidorörelser, rotationer. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Borra ner tre korta käppar eller slalomkäppar i rak linje med ca fem meters avstånd. Sätt sedan ytterligare tre käppar längre ner där en längre sväng, cirka 9 meter, binder ihop kombinationerna.
Uppgift: Åkaren passerar käpparna sväng-i-sväng.
Syfte: Åkaren tränar balans och rytmförändringar från korta, snabba svängar till längre sväng och in i korta, snabba igen.
Utmana: Sätt banan i brantare terräng, på hårdare eller mjukare underlag. Dra ihop avstånden mellan svängarna.



Ingångsbana 9–21 år

Åldersgrupp: 9–21 år.
Kompetens: Fortsättning till avancerad.
Fokus: Sidorörelser fram/bak, rotationer, böj/sträck.
Miljö: Alla typer av backar, underlag och discipliner.
Beskrivning: Sätt en bana som du vill ha den. Sätt borst i ingången av svängen.
Uppgift: Åkaren kör genom banan och börjar kanta nedanför borsten.
Syfte: Åkaren lär sig att göra linjeval i banan.
Utmana: Börja i relativt flack backe och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.



Hårnålsbana 9–21 år

Åldersgrupp: 9–21 år.
Kompetens: Fortsättning till avancerad.
Fokus: Skidmotorisk kompetens.
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Inled med några öppna slalomsvängar som följs av en hårnål och som sedan övergår till öppna svängar.
Uppgift: Åkaren åker banan med mjuka övergångar vid rytmförändringarna.
Syfte: Träning av rytm- och tempoväxling från stora till mindre svängar.
Utmana: Börja i relativt flack backe och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.



Kombination lång-kort sväng 9–21 år

Åldersgrupp: 9–21 år.
Kompetens: Alla.
Fokus: Överkroppsstabilitet och rotation. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag beroende på kompetens.
Beskrivning: Sätt bana med tre käppar i fallinjen. Mittkäppen ska vara en kortkäpp.
Uppgift: Åkaren försöker bibehålla stabilitet i överkroppen och "separera" över- och underkropp i svängarna.
Syfte: Utmanande av åkarens överkroppsrotation och balans.
Utmana: Börja i relativt flack backe och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.


Krönträning 9–21 år

Åldersgrupp: 9–21 år.
Kompetens: Fortsättning till avancerad.
Fokus: Skidmotorisk kompetens. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Sätt en bana i kuperad terräng med flera krön.
Uppgift: Åkaren hasar ner och flyttar sin tyngdpunkt fram och tillbaka så att åkaren rör sig mot käpparna. Mellan de olika partierna roterar åkaren så att skidspetsarna är åt motsatt håll för att variera vilken som är ytterskida. Överkroppen ska hela tiden bibehålla position i riktning mot fallinjen.
Syfte: Åkaren kör banan med mjuk övergång vid rytmförändringarna.
Utmana: Börja i relativt flack backe och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.


Linjeval i storslalom 9–21 år

Åldersgrupp: 9–21 år.
Kompetens: Fortsättning till avancerad.
Fokus: Sidorörelser, böj/sträck, fram/bak och rotationer. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Borra en storslalombana och sätt tre borst i ingången av svängen.
Uppgift: Åkaren ska börja kanta skidan ovanför borsten och åka förbi den på utsidan av borst och käpp.
Syfte: Att välja linje/linjeval.
Utmana: Börja i relativt flack terräng och öka lutningen successivt. Sätt upp banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.


Långsväng storslalom och slalom 9–21 år

Åldersgrupp: 9–21 år.
Kompetens: Fortsättning till avancerad.
Fokus: Skidmotorisk kompetens. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Sätt en storslalom- eller slalombana. Inled med några öppna svängar och sätt därefter en bindport som leder in i en längre sväng innan nästa port.
Uppgift: Åkaren kör banan med mjuka övergångar vid rytmförändringarna.
Syfte: Träning av rytm- och tenpoväxling från stora till mindre svängar.
Utmana: Börja i relativt flack terräng och öka lutningen successivt. Sätt upp banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.


Åkning i vertikal 9–21 år

Åldersgrupp: 9–21 år.
Kompetens: Fortsättning till avancerad.
Fokus: Skidmotorisk kompetens. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Sätt käpp i en slalombana med några initialt öppna svängar följd av en vertikal med 3-5 svängar och avsluta med några öppna svängar. Banan kan läggas vertikalt eller på skrå.
Uppgift: Åkaren kör banan med en mjuk övergång vid rytmförändringarna.
Syfte: Att åkaren ska träna rytm- och tempoväxlingar.
Utmana: Börja i relativt flack terräng och öka lutningen successivt. Sätt banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.


Staket med utbrytning 12-16 år

Åldersgrupp: 12-16 år.
Kompetens: Fortsättning.
Fokus: Balans och sidorörelser, rotationer. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Börja med att borra ett staket. Efter cirka sex svängar, öka avståndet något och traversera cirka 1,5 meter. Sätt därefter staket igen och så vidare.
Uppgift: Åkaren kör banan och väljer själv vilken sida av första porten han/hon vill åka.
Syfte: Åkaren tränar balans och anpassning av rörelsen för att kanta skidorna.
Utmana: Börja i relativt flack terräng och öka därefter successivt backens lutning. Sätt upp banan i terrängvågor. Sätt en längre bana.


Stavmarkering 12-16 år

Åldersgrupp: 12-16 år.
Kompetens: Fortsättning.
Fokus: Rotationer, sidorörelser, böj/sträck. 
Miljö: Medelbrant till brant backe.
Beskrivning: Borra en sväng-i-sväng slalombana med kortkäpp eller slalomkäpp. Sätt ut borst eller spreja med markeringsfärg där stavmarkering ska ske. Om man har en åkare som först åker banan innan markeringen sätts ut kan det vara lättare att se var borsten/färgen ska placeras.
Uppgift: Åkaren ska åka banan och sätta i staven där markeringen (borsten eller färgen) är.
Syfte: Åkaren ska öka sin förståelse för var staven ska sättas ner i snön för att häva svängkraften och för att lättare få in rytmen till svängen och anpassa rörelsen till riktningsförändringen.
Utmana: Börja i medelbrant backe och öka lutningen successivt. Ju brantare desto viktigare är det att vi använder korrekt stavisättning.


Svängväxling 12–16 år

Åldersgrupp: 12–16 år.
Kompetens: Nybörjare till fortsättning.
Fokus: Sidorörelser, balans, rotationer. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag. Beskrivning: Börja borra ner käppar i ett staket och öka därefter traverseringen successivt.
Uppgift: Åkaren ska åka banan från start till slut.
Syfte: Åkaren tränar på att kanta skidan på rätt sätt och anpassa rörelsen efter riktningsförändringarna. Detta är ett bra sätt att öva på timing.
Utmana: Gör andra val av terräng att sätta banan i. Sätt banan på olika underlag.


Storslalom med slalomavstånd 14–16 år

Åldersgrupp: 14–16 år.
Kompetens: Fortsättning till avancerad.
Fokus: Sidorörelser, rotation, balans, fram/bak. 
Miljö: Alla typer av backar och underlag.
Beskrivning: Borra storslalomkäpp med långt slalomavstånd.
Uppgift: Åkaren ska åka banan med skidorna på skär med överkroppen nedåt i backen utan att röra käppen.
Syfte: Öka förståelsen för att ytterskidan styr svängen och att överkroppen ska hålla position nedåt i fallinjen.
Utmana: Terrängval, underlag och käppavstånd.