Alpint - Ledarguiden

Vi har en gemensam vision: Bäst i världen – alla på snö. För att nå dit behöver vi engagerade, inspirerande och kunniga ledare inom både alpint och skicross. Oavsett om du redan är aktiv som ledare eller vill ta steget in i rollen, är Ledarguiden ditt verktyg för att utvecklas och bidra till att fler får uppleva glädjen i skidåkning.

U6

Upptäckarstadiet handlar om att upptäcka rörelseglädje genom lek. Barn i U6 utvecklar sina allra första grundläggande rörelser som att springa, hoppa, kasta, rulla och klättra. Målet är att skapa positiva upplevelser av fysisk aktivitet och en nyfikenhet på att prova många olika rörelser. Lek, fantasi och variation är viktiga byggstenar som lägger grunden för fortsatt motorisk utveckling.

Introduktion U6

Dekorativ bild

Syfte

Syftet i U6 är att väcka rörelseglädje och nyfikenhet genom lek och variation. Barnen ska ges möjlighet att upptäcka vintersport i en trygg och lekfull miljö, där de utvecklar grundläggande rörelser både på snö och på bar mark. Genom spontana aktiviteter och varierade miljöer uppmuntras barnen att leka sig fram till rörelseförståelse och en bred motorisk bas som grund för fortsatt idrottande. 

Ledarskap

I U6 är ledarens främsta uppgift att skapa en trygg och lekfull miljö där barnen får upptäcka glädjen i rörelse. Fokus ligger på att inspirera till nyfikenhet, variation och rörelseglädje. Ledaren bör uppmuntra barnen att prova många olika aktiviteter, både på snö och på barmark, för att utveckla grundläggande rörelser och motorik. Genom lek, fantasi och positiv feedback skapas förutsättningar för att barnen tidigt bygger en stark och lustfylld relation till idrott och rörelse.

Feedback & instruktioner

I U6 ska feedback och instruktioner vara enkla, positiva och kortfattade. Barn i denna ålder lär sig bäst genom att härma och prova själva, snarare än genom långa förklaringar. Ledaren bör därför använda lekfulla uppmaningar, visa med kroppen och ge beröm för ansträngning och försök snarare än resultat. Instruktionerna ska uppmuntra till att våga testa och röra sig på många olika sätt, och feedbacken ska alltid förstärka glädjen i att delta och upptäcka rörelse.

Dekorativ bild
Tips till tränare

För U6-barn handlar träningen framför allt om att upptäcka rörelseglädje och känna trygghet i olika miljöer, snarare än om att lära sig specifika skidtekniska färdigheter. Din roll som ledare är att skapa en lekfull och stimulerande miljö där barnen får möjlighet att prova, härma och experimentera.

I denna ålder är barnens koncentrationsspann kort, därför behöver övningarna vara enkla, varierade och lekbaserade. Instruktioner ska vara kortfattade och konkreta, gärna med inslag av fantasi eller bilder som barnen kan relatera till. Feedback bör fokusera på glädje, mod och nyfikenhet, inte på prestation eller resultat.

Målet i U6 är att väcka en nyfikenhet för snö och rörelse, samt att barnen får med sig positiva upplevelser som gör att de vill fortsätta vara aktiva.

  • Gemensamma samlingar och avslut.

  • Kunna alla namn i gruppen.

  • Se till att alla åker med alla i liften.

  • Säkerhet - kunna se över barnens utrustning.

  • Utgå från RAM-modellen (se nedan)

Checklista för att genomföra träning

Innan träning

  • Skapa en tydlig plan för träningen.

  • Se över så ni har tillräcklig bemanning.

  • Se över så att ni har material tillgängligt.

  • Samla alla ledare.

  • Beskriv syftet med träningen inom tränargruppen.

  • Tydliggör så alla vet vem som gör vad?

  • Säkerhet? kan vi utföra tänkt plan utifrån snöförhållande, väder, utrymme i backen? Finns en plan B?

  • På utsatt tid: Samla gruppen, säg hej, presentera vilka som är ledare för dagen och beskriv dagens upplägg.

  • Genomför uppvärmning och starta träning.

Under träning

  • Se till att backen är bemannad efter behov.

  • Vid större grupp: Dela upp gruppen och gör olika stationer.

  • Låt miljön vara lärande genom lek.

  • Uppmärksamma barnet genom positiv och peppande feedback.

  • Låt barnen få återberätta vad dom tänker och gör i backen.

  • Se och prata med alla barn!

Efter träning

  • Samla gruppen för avslut. Dra en rolig historia och ge en high-five. Glada barn kommer tillbaka.

  • Ledarna samlas för reflektion och planering för kommande träning.

  • Ledarna diskuterar: Vad funkade bra och vad kan bli bättre? Utgå från RAM-modellen nedan.

Åkarutveckling

I U6 börjar barnens idrottsliga resa. I denna ålder ska fokus ligga på att upptäcka vintersport i en lekfull miljö där de ska lära sig grundläggande rörelser, både på snö och på bar mark. Barn under sex år är naturligt nyfikna och lär sig bäst genom att prova många olika aktiviteter i spontana sammanhang och varierade miljöer. I detta stadie bör vi uppmuntra barnet att upptäcka idrott genom att leka sig genom vardagen.

Träningsbarhet

Barn i U6 utvecklas genom lek och naturlig rörelse. Motoriska färdigheter som balans, koordination och kroppsuppfattning stärks genom varierade och spontana aktiviteter. Eftersom nervsystemet och musklerna mognar är träning bäst i form av lekfulla och utforskande rörelser som exempelvis att springa, hoppa, kasta och klättra. Inga prestationskrav och fokus bör ligga på att skapa rörelseglädje och en bred motorisk bas som senare kan ligga till grund för idrottslig utveckling.

Träningsplanering

I U6 ska träningen inte ha någon fast planering utan bygga på spontanitet och lek. Barnen ska uppmuntras att åka skidor för att utforska olika miljöer och delar av backen på ett lekfullt sätt. Även på barmark bör fysisk aktivitet ske spontant, genom varierad lek och rörelse i olika miljöer. Målet är att skapa positiva upplevelser och rörelseglädje, snarare än att följa strukturerade övningar eller planerade träningsupplägg.

Översikt kalenderår U6
Exempel på hur kalenderåret kan delas upp mellan barmark och alpint. Barmark perioden april till december och alpint januari till mars.
Barmark genomförs året om genom lek. Barnet upptäcker idrottsliga aktiviteter, varav alpin skidåkning. Observera att kalenderåret ser olika ut beroende på vart du bor.

Skidåkning

Skidåkningen i denna ålder ska vara lekfull och utforskande med fokus på att skapa trygghet på skidorna. Barnen ska bekanta sig med utrustningen och utveckla sin balans, koordination och rörelsekontroll genom lekfulla övningar i varierad terräng. Lek och utforskande ska vara i centrum.

Skidåkningens volym

Skiddagar per vecka visar antalet dagar barnet rekommenderas åka skidor i hemmabacken under vintern. Läger och tävlingar genomförs inte för barn under sex år. Om skidåkning sker på annan ort så ska detta vara i samband med en skidsemester tillsammans med familjen.

Skidtekniska färdigheter

Nedan listas färdigheter som kan vara bra att träna på under U6-åren. Det viktigaste är att våga testa nya saker i backen och åka så mycket skidåkning som möjligt så länge barnet tycker det är roligt.

Skidfärdigheter

Glida: Åka rakt fram i lätt terräng.

Stanna: Kunna bromsa med plog.

Svänga: Göra enkla svängar i plog.

Åka lift: Klara knapplift med hjälp.

Mod: Prova små gupp och enklare skogsstigar.

Skidåkningens innehåll

För U6 ska skidåkningen vara spontan och lekfull, där barnen får utforska snön och miljön på egna villkor. Träningen sker genom att använda backen och omgivningen. Åk runt saker, följ spår, prova små gupp eller åk genom enkla banor. Fokus ligger inte på teknikträning utan på att barnen genom lek och nyfikenhet själva får testa och hitta lösningar som leder dem mot grundläggande skidtekniska färdigheter.

Uppvärmning

Tips på uppvärmningslekar: Inspirationshäfte Skidlekar - alpint (pdf)

Alpina teknikmärken

Teknikmärket är ett roligt sätt att driva utvecklingen för våra unga utförsåkares teknik och taktik samt utifrån grundrörelser. Teknikmärket bidrar också till att lära sig grundövningar i alpin utförsåkning. Med grundrörelser menas rörelser som vi gör med kroppen när vi åker skidor.

Dekorativ illustration
Syfte
Dessa teknikmärken är framtagna och anpassade till utvecklingsstadierna i Utvecklingstrappan. Tränarna och föräldrar får en hjälp att sporra åkarna till att träna in tekniska färdigheter genom givna metoder.

Målgrupp
Utvecklingsstadierna Rörelserikedom 0–6 år, Lekstadiet 6–9 år och Grundstadiet 9–12 år. Både för utförsåkare i klubbverksamhet och de utförsåkare som är och besöker en skidbacke. 

Innehåll
Teknikmärket finns i 4 valörer, järn, brons, silver och guld. Den tekniska målsättningen för varje valör är anpassad till respektive utvecklingsnivå. Teknikmärkets övningar passar in i den vardagliga träningen och kan genomföras under ett vanligt träningspass. Teknikmärkets övningar bygger på grundrörelser och utvecklingsprogression. 

Till tränaren
Märkena ska tas i turordning, oavsett utförsåkarnas ålder. Teknikmärkets övningar kan med fördel planeras in i det vanliga träningsprogrammet med ytterligare liknande övningar, så ger du dina aktiva en bra grund att bygga vidare på. Följ upp och uppmuntra!

Till föräldrarna
Du som vill att ditt barn ska ha en meningsfull fritidsverksamhet. Sporra! Hjälp till! Intressera! Åk skidor och gör övningarna tillsammans med era barn.

Beställ teknikmärken
Teknikmärken beställer du från Sporrong

Klicka på rubrikerna för att läsa mer om de olika teknikmärkena

Järn
  • Ta sig fram på platt mark med skidor på fötterna

  • Trampa runt och gör en snöstjärna i snön, på plan yta

  • Resa sig från sittande med skidor på fötterna

  • Åka rullband

  • Trampa uppför med skidor på fötterna, ca 2 meter

  • Kunna stanna, på valfritt sätt, inom ett begränsat område, ca 5 meter.

  • Åka under 5 st tält på rad i följd (köttbulle-spagetti)

  • Hoppa med skidor på platt mark, landa i balans 

Brons
  • Kontrollerad plogsväng runt borst, 10 st, och stanna inom ett bestämt område

  • Åka knapplift

  • Glida lätt utför i sidled, ca 10 meter

  • Kunna stanna i hockey-stopp, åt båda hållen inom ett bestämt område.

  • Åkning runt några hinder i stora svängar och stanna inom ett bestämt område.

  • Snurra runt på skidorna med snökontakt (360 grader)

  • Glida på en skida i grön backe, ca 20 meter

  • Åka baklänges i grön backe, ca 20 meter

  • Åka i terrängvågor, 4–8 st

  • Hoppa i ett hopp

  • Göra ett lappkast

Silver
  • Åka i staket med kortkäpp, 10 st, i röd backe och kunna stanna med hockey- stopp inom ett bestämt område. Åka med fartkontroll.

  • Lyfta innerskidan genom hela svängen, gäller på höger och vänster sväng.

  • Åka i fartställning inom begränsat område, ca 20 meter.

  • Hoppa över hinder i blå backe.

  • Åkning skärande svängar i blå backe, 6 svängar.

  • Högavlastning 5 svängar följt av lågavlastning 5 svängar.

  • Hoppa i ett hopp och landa höftbrett i balans.

Guld
  • Kortsvängar, 10 st, i röd backe, med stavisättning och fartkontroll.

  • Hoppa i ett hopp och snurra 180.

  • Åkning i staket med variation av långkäpp och kortkäpp, 15 st, i röd backe.

  • Åkning med skärande sväng, från brantare till flackare eller tvärtom ca 10–15 svängar.

  • Åkning i bana, med tempoväxling (till exempel 3 käpps rytm banan).

  • Åka högfartssvängar i balans och med fartkontroll.

  • Åka och svänga med samma ben i blå backe, gäller både höger och vänster ben och ca 6–10 svängar på varje ben.

Barmarksträning

På U6-nivå sker utvecklingen bäst genom lek och varierad rörelse. Barmarksträningen ska därför bygga på både organiserad och icke-organiserad lek, där barnen får springa, hoppa, kasta, klättra och utforska sin omgivning. Fokus ska ligga på att skapa rörelseglädje och nyfikenhet, utan prestationskrav. Genom lekfull aktivitet stärks balans, koordination och kroppsuppfattning, vilket lägger grunden för en bred motorisk bas inför framtida idrottande.

Begreppen barmarksträning och fysträning skiljer sig något åt och det är bra att du som ledare förstår skillnaden.

Barmarksträning
Barmarksträning omfattar allt vi gör utanför snön för att utvecklar vår fysik. Det kan vara organiserade idrotter, spontana aktiviteter, lekfull rörelse eller mer riktad fysträning – allt som på olika sätt bidrar till att stärka våra fysiska kapaciteter.

Fysträning
Fysträning är en specifik del av barmarksträningen, där målet är att utveckla särskilda kapaciteter som styrka, snabbhet, balans eller uthållighet genom mer riktade övningar.

Barmarksträningens volym

Fysisk träning genomförs primärt genom utövande av andra idrotter och spontan idrott. Den fysträning som genomförs ska ses som organiserad lek med fokus på att uppnå fysiska färdigheter och utveckla träningsbara kapaciteter på ett allsidigt sätt. Åldersgruppen bör genom andra idrotter, spontana fysiska aktiviteter och fysträning vara aktiva minst 60 minuter per dag.

Dekorativ bild
Fysiska färdigheter

När barnen går vidare från U8-nivån är det viktigt att de har utvecklat grundläggande fysiska färdigheter som skapar en stabil bas för fortsatt skidåkning och fysisk aktivitet. Fokus ligger på lekfulla och varierade övningar som stärker balans, motorik, styrka och uthållighet. Samtidigt ska de fortsätta att utveckla färdigheter från tidigare åldersgrupper, då dessa är grunden för mer avancerade rörelser längre fram.

Checklista – färdigheter för U6

Motorik

  • Kunna rulla på marken (framåt/bakåt).

  • Hänga i ringar eller klätterställning.

Balans

  • Kunna gå balansgång på en enkel bom eller stock.

Uthållighet

  • Kunna cykla kortare sträckor.

  • Hoppa hopprep några hopp i följd.

Fysträningens innehåll

För barn i U6 är leken den viktigaste träningsformen. Genom lek utvecklas barnens motoriska färdigheter som balans, koordination och kroppsuppfattning, samtidigt som de upptäcker glädjen i rörelse. Leken bör innehålla enkla och varierade aktiviteter som springa, hoppa, kasta, fånga, klättra, krypa och balansera – gärna i olika miljöer som skog, lekplats eller trädgård.

Det är också mycket gynnsamt när föräldrarna deltar i leken. När vuxna visar, inspirerar och leker tillsammans med barnen skapas trygghet och motivation, samtidigt som det stärker barnets lust att fortsätta röra sig och prova nya saker.

Utrustning

För att börja träna och åka alpin skidåkning behövs så klart grundläggande utrustning, och hjälm, ryggskydd och glasögon ska alltid vara på, oavsett ålder och kunskapsnivå. Nedan finner du rekommendationerna för utrustning i samtliga åldersgrupper.