Alpint - Ledarguiden

Vi har en gemensam vision: Bäst i världen – alla på snö. För att nå dit behöver vi engagerade, inspirerande och kunniga ledare inom både alpint och skicross. Oavsett om du redan är aktiv som ledare eller vill ta steget in i rollen, är Ledarguiden ditt verktyg för att utvecklas och bidra till att fler får uppleva glädjen i skidåkning.

U10

Lekstadiet, Träna för att ha kul. Lekstadiet är en särskilt gynnsam period för att utveckla rörlighet och snabbhet. Barnet har en hög förmåga att lära sig nya rörelser men fysiologiskt är skillnaderna relativt små mellan U8 och U10.

Introduktion U10

Dekorativ bild

Syfte

Syftet är att fortsätta utveckla grundläggande rörelsefärdigheter i en rolig, allsidig och lekfull miljö. Barnen ska uppmuntras att testa många olika rörelsemönster, vilket skapar en bred rörelsebank inför framtiden. Inom skidåkning handlar det om att skapa trygghet igenom varierade svängar, underlag och hastigheter med fokus på upplevelse och variation snarare än prestation. Fys och barmark sker genom lek där barnet utvecklar snabbhet, smidighet, rytm och kroppskontroll utan att koppla det till träning. Målet är att stärka barnets intresse för utförsåkning och som lockar barnens nyfikenhet till att fortsätta att utvecklas till en allsidig skidåkare samt att skapa en stabil grund för framtida träning.

Ledarskap

Som ledare för U10 är din viktigaste uppgift att skapa en trygg, lekfull och inspirerande miljö där barnen lär genom att ha roligt. I den här åldern handlar träningen om att väcka och behålla rörelseglädje, inte om prestation eller resultat. Lekar, friåkning och varierade aktiviteter ska prägla både snöträning och barmarksträning.

En central del av ditt ledarskap är att ge barnen möjlighet att prova många olika rörelser och idrotter utöver skidåkning som hjälper dem att bygga en bred fysisk grund. På snö bör du använda lekfulla övningar och friåkning för att stärka teknik, balans och nyfikenhet på skidåkning.

Målet är att du som ledare hjälper barnen att utveckla en positiv relation till rörelse, skidåkning och idrott som de kan bära med sig hela livet.

Feedback & instruktioner

Utformningen av banor och övningar ska vara så tydlig att barnen får direkt feedback från miljön. Alltså: om barnet utför övningen på rätt sätt kommer barnet att klara övningen. Om barnet utför övningen på fel sätt kommer barnet inte att klara övningen. Instruerande feedback bör ske i direkt dialog med åkaren.

Dekorativ bild

Tips till tränare

För U8-åkare är den alpina träningen utformad som lekande lärande, där du som ledare har en central roll. Som ledare är du nyckeln till att skapa en rolig och inspirerande knutpunkt som stärker barnens intresse för utförsåkning och väcker deras nyfikenhet att fortsätta utvecklas som allsidiga skidåkare. Det är här du lägger grunden för framtida träningsvilja. Nedan följer lite generella råd till dig som ledare för U10. 

  • Gemensamma samlingar och avslut.

  • Kunna alla namn i gruppen.

  • Se till att alla åker med alla i liften.

  • Säkerhet - kunna se över barnens utrustning.

  • Utgå från RAM-modellen (se nedan)

Checklista för att genomföra träning

I en förening och under träningsverksamhet är ALLA roller viktiga. Oavsett tidigare ledarerfarenhet och tränarkunskaper är behovet stort av olika funktioner för att verksamheten ska fungera, vara rolig och Inkluderande.

Innan träningen

  • Skapa en tydlig plan för träningen.

  • Se över så ni har tillräcklig bemanning.

  • Se över så att ni har material tillgängligt.

  • Samla alla ledare.

  • Beskriv syftet med träningen inom tränargruppen.

  • Tydliggör så alla vet vem som gör vad?

  • Säkerhet? kan vi utföra tänkt plan utifrån snöförhållande, väder, utrymme i backen? Finns en plan B?

  • På utsatt tid: Samla gruppen, säg hej, presentera vilka som är ledare för dagen och beskriv dagens upplägg.

  • Genomför uppvärmning och starta träning.

Under träning

  • Se till att backen är bemannad efter behov.

  • Vid större grupp: Dela upp gruppen och gör olika stationer.

  • Låt miljön vara lärande genom lek.

  • Uppmärksamma barnet genom positiv och peppande feedback.

  • Låt barnen få återberätta vad dom tänker och gör i backen.

  • Se och prata med alla barn!

Efter träning

  • Samla gruppen för avslut. Dra en rolig historia och ge en high-five. Glada barn kommer tillbaka.

  • Ledarna samlas för reflektion och planering för kommande träning.

  • Ledarna diskuterar: Vad funkade bra och vad kan bli bättre? Utgå från RAM-modellen nedan.

Åkarutveckling

Barn i U10 har utvecklat en bättre motorik och förståelse för instruktioner, men lär sig fortfarande bäst genom lek och praktiskt utförande. Idrott bör fortsatt vara allsidig och rolig, utan tidig specialisering.

Träningsbarhet

Flickor och pojkar i denna ålder har liknande träningsrespons. Detta är en optimal period att utveckla grundläggande motoriska färdigheter som springa, hoppa, kasta och fånga, samt att introducera träning för snabbhet och styrka genom lekfulla övningar. Nervsystemet utvecklas snabbt, vilket gör att barnen svarar bra på träning som innehåller koordination, snabbhet och agility. Därför är det viktigt att stimulera motorisk kontroll, balans, koordination och kroppskännedom i denna ålder. Den här perioden betraktas som en “förpubertal träningsmöjlighet” där barn är extra mottagliga för inlärning av nya rörelser.

Träningsplanering

Träningen i U10 bör vara måttligt strukturerad där rörelseglädje fortsatt är i fokus. Det innebär att träningen till viss del fokuserar på att utveckla sportspecifik rörelseförmåga men att denna träning blandas upp med lekar, friåkning och olika banor. Lekar består av rörelser som stärker de grundläggande rörelseförmågorna och förståelsen för skidåkningens grunder.

Rekommendationen för årsplanering för U10 bygger på forskning om åldersanpassad utveckling och på modellen Long Term Athletic Development (LTAD). Målet är att skapa atletiska skidåkare med en trygg och bred grund som gör att de kan växa till allsidiga, hållbara och välmående skidåkare genom hela livet.

Genom att följa planen för varje åldersgrupp skapas en naturlig progression från U8 upp till senior- och elitnivå. Tränings- och tävlingsvolym, liksom syftet med träningen, anpassas efter barnens fysiska och mentala utveckling. På så sätt blir utvecklingen långsiktig, hälsosam och meningsfull.

Översikt kalenderår U10

Dekorativ bild

Barmark genomförs året om, primärt genom fler idrotter men även genom fysträning under hösten. Lära innebär att skidåkningens fokus är att lära sig grundläggande rörelser genom friåkning och metodiska banor. Utveckla innebär mer inriktad teknikträning genom friåkningsövningar, metodiska banor, vanliga banor med mera. Observera att kalenderåret ser olika ut beroende på vart i landet du bor.

Skidåkning

Skidträningen fokuserar på att utveckla grundläggande teknik, balans och skärande svängar. Barnen bör åka i olika typer av terräng och testa moment som hopp, svängar på en skida och åkning baklänges. Teknikträning sker bäst genom lekfulla övningar, hinderbanor, varierad banåkning och skicross-inspirerade inslag. Friåkning bör fortsatt utgöra en stor del av träningen. Cirka 75% av träningen ska bestå av friåkning eller åkning i metodiska teknikbanor.

Skidåkningens volym

Skidpass visar antal pass per vecka under vintern i hemmabacken. En lägerdag innehåller 1-2 skidpass per dag och sker i närområdet. Längden på ett skidpass är 1,5-2 timmar. Tävlingar genomförs enligt distriktets tävlingskalender och är inte inkluderade i antal rekommenderade träningsdagar.

Dekorativ bild

Skidtekniska färdigheter

Nedan beskrivs de färdigheter som åkarna bör lära sig under sin tid i U8. Glöm inte att repetera färdigheterna från tidigare åldersgrupper.

Färdigheter - Stadie: Lära genom lek.

  • Åka skärande sväng i lätt terräng.

  • Åka blanda stora & små svängar utan stavar.

  • Åka banor med SL, GS, tält & hopp.

  • Åka en bana med terrängvågor.

  • Snurra 360° åt båda hållen.

  • Åka friåkning i varierad terräng/olika typer av rytm i lätt terräng.

  • Åka friåkning i bana med stavisättning.

  • Tävla i klubben & eventuellt närliggande klubbar.

Skidåkningens innehåll

Åkare i U10 befinner sig fortfarande i leksatadiet som är en gynnsam period för att utveckla motorik. Barnet har en hög förmåga att lära sig nya rörelser och fysiologiskt är skillnaderna mellan U8 och U10 små. Träningen behöver vara rolig och välorganiserad med fokus på att utveckla balans och rörelseförmåga. Skapa olika typer av tekniska banor som ger direkt feedback. Om åkaren utför övningen på fel sätt märks det direkt för åkaren själv, likaväl som om åkaren utför övningen på rätt sätt. Utmana individen och gruppen genom många olika skidövningar som genomförs i varierad terräng. Introducera de olika alpina disciplinerna och skicross.

Träningspassen nedan syftar till att förstärka de skidtekniska principerna Ytterskidan styr svängen, Balanserad & förberedd och Anpassat rörelsemönster.

Dekorativ bildUppvärmning
Tips på uppvärmningslekar, Inspirationshäfte Skidlekar - alpint (pdf)

Träningspass

Pass: Ytterskidan styr svängen


Pass: Balanserad och förberedd


Pass: Anpassat rörelsemönster

Alpina teknikmärken

Teknikmärket är ett roligt sätt att driva utvecklingen för våra unga utförsåkares teknik och taktik samt utifrån grundrörelser. Teknikmärket bidrar också till att lära sig grundövningar i alpin utförsåkning. 

Med grundrörelser menas rörelser som vi gör med kroppen när vi åker skidor:

Syfte
Dessa teknikmärken är framtagna och anpassade till utvecklingsstadierna i Utvecklingstrappan. Tränarna och föräldrar får en hjälp att sporra åkarna till att träna in tekniska färdigheter genom givna metoder.

Målgrupp
Utvecklingsstadierna Rörelserikedom 0–6 år, Lekstadiet 6–9 år och Grundstadiet 9–12 år. Både för utförsåkare i klubbverksamhet och de utförsåkare som är och besöker en skidbacke. 

Innehåll
Teknikmärket finns i 4 valörer, järn, brons, silver och guld. Den tekniska målsättningen för varje valör är anpassad till respektive utvecklingsnivå. Teknikmärkets övningar passar in i den vardagliga träningen och kan genomföras under ett vanligt träningspass. Teknikmärkets övningar bygger på grundrörelser och utvecklingsprogression. 

Till tränaren
Märkena ska tas i turordning, oavsett utförsåkarnas ålder. Teknikmärkets övningar kan med fördel planeras in i det vanliga träningsprogrammet med ytterligare liknande övningar, så ger du dina aktiva en bra grund att bygga vidare på. Följ upp och uppmuntra!

Till föräldrarna
Du som vill att ditt barn ska ha en meningsfull fritidsverksamhet. Sporra! Hjälp till! Intressera! Åk skidor och gör övningarna tillsammans med era barn.

Beställ teknikmärken
Teknikmärken beställer du från Sporrong

Klicka på rubrikerna för att läsa mer om de olika teknikmärkena

Järn
  • Ta sig fram på platt mark med skidor på fötterna.

  • Trampa runt och gör en snöstjärna i snön, på plan yta.

  • Resa sig från sittande med skidor på fötterna.

  • Åka rullband.

  • Trampa uppför med skidor på fötterna, ca 2 meter.

  • Kunna stanna, på valfritt sätt, inom ett begränsat område, ca 5 meter.

  • Åka under 5 st tält på rad i följd (köttbulle-spagetti).

  • Hoppa med skidor på platt mark, landa i balans.

Brons
  • Kontrollerad plogsväng runt borst, 10 st, och stanna inom ett bestämt område.

  • Åka knapplift.

  • Glida lätt utför i sidled, ca 10 meter.

  • Kunna stanna i hockey-stopp, åt båda hållen inom ett bestämt område.

  • Åkning runt några hinder i stora svängar och stanna inom ett bestämt område.

  • Snurra runt på skidorna med snökontakt (360 grader).

  • Glida på en skida i grön backe, ca 20 meter.

  • Åka baklänges i grön backe, ca 20 meter.

  • Åka i terrängvågor, 4–8 st.

  • Hoppa i ett hopp.

  • Göra ett lappkast.

Silver
  • Åka i staket med kortkäpp, 10 st, i röd backe och kunna stanna med hockey- stopp inom ett bestämt område. Åka med fartkontroll.

  • Lyfta innerskidan genom hela svängen, gäller på höger och vänster sväng.

  • Åka i fartställning inom begränsat område, ca 20 meter.

  • Hoppa över hinder i blå backe.

  • Åkning skärande svängar i blå backe, 6 svängar.

  • Högavlastning 5 svängar följt av lågavlastning 5 svängar.

  • Hoppa i ett hopp och landa höftbrett i balans.

Guld
  • Kortsvängar, 10 st, i röd backe, med stavisättning och fartkontroll.

  • Hoppa i ett hopp och snurra 180.

  • Åkning i staket med variation av långkäpp och kortkäpp, 15 st, i röd backe.

  • Åkning med skärande sväng, från brantare till flackare eller tvärtom ca 10–15 svängar.

  • Åkning i bana, med tempoväxling (till exempel 3 käpps rytm banan).

  • Åka högfartssvängar i balans och med fartkontroll.

  • Åka och svänga med samma ben i blå backe, gäller både höger och vänster ben och ca 6–10 svängar på varje ben.

Barmarksträning

U10 är en åldersgrupp där fokus ska ligga på att lära genom lekande. Här läggs grunden till ett intresse att röra på sig genom hela livet och till att forma allsidiga, hållbara och välmående skidåkare genom hela livet. Barmarksträningen kan innehålla exempelvis fotboll, gymnastik och annan aktivitet som syftar till rörelseglädje, och bör alltså vara varierad.

Åkare i U10 befinner sig fortfarande i leksatadiet som är en gynnsam period för att utveckla motorik, rörlighet och snabbhet. Barnet har en hög förmåga att lära sig nya rörelser och fysiologiskt är skillnaderna mellan U8 och U10 små. Träningen behöver vara rolig och välorganiserad med fokus på att utveckla balans och rörelseförmåga.

Begreppen barmarksträning och fysträning skiljer sig något åt och det är bra att du som ledare förstår skillnaden.

Barmarksträning
Barmarksträning omfattar allt vi gör utanför snön för att utvecklar vår fysik. Det kan vara organiserade idrotter, spontana aktiviteter, lekfull rörelse eller mer riktad fysträning – allt som på olika sätt bidrar till att stärka våra fysiska kapaciteter.

Fysträning
Fysträning är en specifik del av barmarksträningen, där målet är att utveckla särskilda kapaciteter som styrka, snabbhet, balans eller uthållighet genom mer riktade övningar.

Barmarksträningens volym

Fysträningen genomförs under hösten som komplement till övriga idrottsaktiviteter. Alpint bör kompletteras med ytterligare två idrotter. Det rekommenderas att barnet bedriver ytterligare två organiserade eller icke organiserade idrotter, parallellt med fysträningen och den alpina träningen. Åldersgruppen bör genom fysträning, andra idrotter eller spontana fysiska aktiviteter vara aktiva minst 60 minuter per dag.

Dekorativ bild
Fysiska färdigheter

När barnen går vidare från U8-nivån är det viktigt att de har utvecklat grundläggande fysiska färdigheter som skapar en stabil bas för fortsatt skidåkning och fysisk aktivitet. Fokus ligger på lekfulla och varierade övningar som stärker balans, motorik, styrka och uthållighet. Samtidigt ska de fortsätta att utveckla färdigheter från tidigare åldersgrupper, då dessa är grunden för mer avancerade rörelser längre fram.

Checklista – färdigheter för U10

Balans

  • Kunna göra kontrollerade kullerbyttor framåt och bakåt.

  • Stå på ett ben med slutna ögon i minst 10 sekunder.

  • Utföra balansövningar i rörelse (till exempel, gå balansgång och kasta boll samtidigt).

Motorik

  • Kunna ta sig igenom en hinderbana med olika moment (hoppa, krypa, balansera).

  • Koordinera armar och ben i rytmiska övningar (t.ex. hopprepskombinationer).

  • Växla mellan olika rörelser i lek/stafett (springa–krypa–hoppa).

Styrka

  • Hoppa 10 enbenshopp i följd på båda benen.

  • Kunna hålla statisk plankposition i 20 sekunder.

  • Klättra i rep, träd eller lekställning utan hjälp.

Uthållighet

  • Genomföra en hinderbana upprepade gånger.

  • Kunna jogga eller leka aktivt i minst 10–15 minuter utan paus.

  • Delta i längre rörelselekar eller lagspel som pågår i 15–20 minuter.

Fysträningens innehåll

Barn i U10 befinner sig i en fas där nervsystemet utvecklas snabbt, vilket gör att de är särskilt mottagliga för att utveckla motorisk kontroll, koordination, balans och kroppskännedom. Det är en optimal period för att vidareutveckla grundläggande rörelser som springa, hoppa, kasta och fånga, samt att introducera lekfulla övningar för snabbhet och styrka.

Fokus ska fortsatt ligga på lek, variation och allsidighet, men med något mer utmanande inslag än i U8. Träningen ska skapa rörelseglädje, utveckla kroppskontroll och stimulera snabb inlärning av nya rörelser. Organiserad konditionsträning behövs inte – uthållighet byggs bäst genom daglig aktivitet, längre lekar och spontana rörelser i olika miljöer.

Innehåll i U10-fysträning

Balans

  • Göra kontrollerade kullerbyttor framåt och bakåt.

  • Balansgång med försvårande moment (t.ex. med boll eller på smalare underlag).

  • Lekar där barnen utmanas att hålla balansen i fart eller efter hopp.

Motorik & Koordination

  • Springa genom hinderbanor med riktningsförändringar och nivåskillnader.

  • Hopprep i kombinationer (enskilt, dubbelhopp, i grupp).

  • Agility-lekar med högre tempo (reaktionsövningar, stafetter, spegellekar).

  • Bollövningar med rörelse (kasta, fånga, studsa i fart). 

Styrka (egen kroppsvikt och lekfulla övningar)

  • Enbenshopp i följd.

  • Djurdjurshopp och rörelser (groda, björn, krabba, hare).

  • Klättra i rep, träd eller hinderställningar.

  • Armgång eller hängövningar för grepp- och överkroppsstyrka.

Uthållighet

  • Hinderbanor som genomförs flera gånger.

  • Rörelselekar med längre varaktighet (15–20 minuter).

  • Lätt jogg eller springlekar med inslag av fartlek.

Sammanfattning

Fysträningen för U10 ska

  • vara lekfull, varierad och allsidig,

  • stimulera motorik, balans, koordination och kroppskontroll,

  • introducera snabbhet och styrka genom lekfulla övningar,

  • bygga uthållighet genom daglig aktivitet, rörelselekar och spontan lek,

  • utmana barnen med nya rörelser och ökande komplexitet.

Utrustning

För att börja träna och åka alpin skidåkning behövs så klart grundläggande utrustning, och hjälm, ryggskydd och glasögon ska alltid vara på, oavsett ålder och kunskapsnivå. Nedan finner du rekommendationerna för utrustning i samtliga åldersgrupper.